تبیان، دستیار زندگی
نتیجه تحقیقات برخی محققان نشان می دهد افراد چپ دست سرعت عمل بیشتری دارند، البته این سرعت عمل بیشتر در بازی های رایانه ای و حركات ورزشی نمایان می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکنولوژی برای چپ‌دست‌ها


همواره این بحث در بین مردم مطرح بوده است كه تفاوت بین انسان های چپ دست و راست دست چیست ...؟ برخی از افراد معتقدند كه راست دست ها باهوش ترند و برخی دیگر چپ دست ها را زرنگ تر می دانند.

نتیجه تحقیقات برخی محققان نشان می دهد افراد چپ دست سرعت عمل بیشتری دارند، البته این سرعت عمل بیشتر در بازی های رایانه ای و حركات ورزشی نمایان می شود.

تکنولوژی برای چپ‌دست‌ها

چپ دست و یا راست دست شدن افراد تا حد زیادی توسط ژنتیک تعیین می ‌شود.

**در افراد راست دست‌ ، ‌نیمکره راست تصویر کلی را می ‌بیند و نیمکره چپ بر روی جزئیات آن تصویر تمرکز می ‌کند در حالی که این موضوع در مورد چپ‌ دست‌ ها وجود ندارد .

** چپ دست ‌ها به ‌ویژه مردان در مواجهه با یک موقعیت جدید خود را راحت‌ تر تطبیق می‌ دهند زیرا در استفاده از سمت‌ راست مغزشان واردترند .

**افراد چپ دست در زمینه استفاده همزمان از هر دو نیمكره مغز خود توانایی بیشتری دارند و به همین دلیل در كارهایی كه نیازمند هر دو نیمكره مغز هستند، از افراد راست دست ماهرتر هستند.

**افراد چپ دست در مواجهه با شرایط و موضوعات ترسناک، بیشتر دچار وحشت می شوند طی تحقیقاتی که بین یک گروه افراد چپ دست و راست دست به وجود آمده محققان دریافتند که چپ دست ها در خاطرات و حافظه شان بیشتر دچار آشفتگی شده بودند و رفتارهایی شبیه به کسانی که دچار اختلال استرس پس از ضربه عاطفی شده اند از خود بروز می دادند . ‌

** افراد چپ دست نسبت به مشکلات و آسیب‌ هایی نظیر‌ ابتلا‌ به آلرژی ‌ها،‌‌ بیماری های خودایمنی، افسردگی و ... مستعدترند و بیشتر از افراد راست دست‌ درگیر حوادث جدی نظیر سوانح رانندگی می ‌شوند. چپ ‌دست ‌ها به علت داشتن تمایلات استقلال‌ طلبانه در برابر فشارهای اجتماعی مقاومت بیشتری دارند.

**انسان ها در هنگام انجام كارهایی مانند بازی های رایانه ای، رانندگی در ترافیك، بازی های ورزشی و ... كه به سرعت بالا و پردازش حجم زیاد اطلاعات نیاز دارند، از هر دو نیمكره مغز خود استفاده می كنند اما افراد چپ دست در زمینه استفاده همزمان از هر دو نیمكره مغز خود توانایی بیشتری دارند و به همین دلیل در كارهایی كه نیازمند هر دو نیمكره مغز هستند، از افراد راست دست ماهرتر هستند .

تکنولوژی برای چپ‌دست‌ها

چپ‌دست‌ها با دنیایی روبه‌رو هستند که بسیاری از وسائل و ابزارهای آن برای راست ‌دست‌‌ها ساخته شده است و زندگی روزمره آنها را دچار مشکل می‌کند .

اما محققان همچنان به فكر چپ دست ها هستند. آن ها برای چپ دست ها ماوسی طراحی كرده اند كه كار را برای آن ها ساده تر می سازد .

این ماوس که Ouroboros لقب گرفته و به کاربر حق تغییر و انتخاب می‌دهد .

فناوری طراحی شده بدنه‌ ای کاملاً تغییرپذیر و سازگار دارد و همچنین دارای طرحی متقارن است.

این سیستم مجهز به کف و پشت قوس‌دار و دو پنل‌ جانبی قابل تعویض است. این بدین معناست که طول، زاویه شیب‌دار و تنظیمات جانبی همگی قابل تغییر هستند و این امر به کاربر فضای لازم را جهت اعمال تغییرات شخصی می‌دهد .

امکان تغییر دادن پنل‌های جانبی این ماوس را برای افراد چپ دست بسیار کارساز و مفید کرده است.

تکنولوژی برای چپ‌دست‌ها

مایکروسافت و چپ دست ها بعدا مایکروسافت فناوری تبدیل کلیک راست و چپ را به ماوس ها اضافه کرد. تیم طراحان مایکروسافت 12 راست دست داشت و یک نفر چپ دست که بعدا مایکروسافت سعی کرد بازار راست دستها را به نفع چپ دستها از دست ندهد، چون به هرحال تعداد آنها در دنیا بیشتر است.

چپ ‌دست‌ ها تقریبا یک جامعه برای خود درست کرده ‌اند. روز 22 مرداد 13( آگوست) روز جهانی چپ ‌دست ‌ها نامیده می ‌شود

HP و چپ دست ها اچ پی هم بعدها سعی کرد پرینترهای خود را طوری طراحی کند که چپ دستها اذیت نشوند . ورود آیفون در سال 2007 و بعد بازار تبلت ها بود که انقلابی را که چپ دستها آرزویش را داشتند، برآورده ساخت . Apple و چپ دست ها برای اولین بار در تاریخ فناوری، آی پد و آیفون طوری طراحی شدند که چپ دستها نیز مانند راست دستها لذت ببرند و این یعنی فناوری مدرن نه تنها برای فقط 90 درصد بلکه برای 100 درصد از مردم دنیا است ، چه چپ دست و چه راست دست. آیکون این دستگاهها در وسط قرار داده شد.

تکنولوژی برای چپ‌دست‌ها

اما در جامعه امروزی مشکلات زیادی برای چپ ‌دست ‌ها وجود دارد. اصول کل جامعه و زندگی، غالبا برای راست دست‌ ها طراحی شده ‌اند . امروزه در دنیا، چپ ‌دست‌ ها تقریبا یک جامعه برای خود درست کرده ‌اند به ‌طوری که روز 22 مرداد 13( آگوست) روز جهانی چپ ‌دست ‌ها نامیده می ‌شود.

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

Left hander people are more affected by fear “By Richard Gray"

International Left-Handers' Day celebrated around the world

techland.time