تبیان، دستیار زندگی
شهری كه افسانه‌ها می‌گویند طهمورث دیو بند آن را ساخت، شهری كه تاریخ، سندش را به نام بهرام پادشاه ساسانی زده، دیار عشاق، شهر شیرین و فرهادو....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کرمانشاه، شهر خوراکی و فرهنگ!
غذای کرمانشاهی


شهری كه افسانه‌ها می‌گویند طهمورث دیو بند آن را ساخت، شهری كه تاریخ، سندش را به نام بهرام پادشاه ساسانی زده، دیار عشاق، شهر شیرین و فرهاد، خطه معبد آناهیتا، غارحاجی، قلعه هژیر، حمام پاچمن، مقبره كیكاووس، پل خسروی، حوض سنگی هرسین، پل كهنه، طاق‌بستان، تپه جغاگاودانه و ... حتما خیلی خوش سلیقه اید كه كرمانشاه را برای سفرتان انتخاب كرده‌اید.

بوی خوش دنده کباب

كرمانشاه بوی تاریخ می‌دهد، بوی اسطوره و حماسه اما طاق بستانش خودش یك دنیاست بخصوص وقتی با بوی كباب دنده و دود خوش بوی چربی‌های كباب شده روی ذغال پرمی شود. حتی آنها كه تا به حال به كرمانشاه نرفته‌اند هم خوب می‌دانند معروف‌ترین غذای این شهر كباب دنده است. گوشتی خوش ظاهر كه شبیه شیشلیك است، اما آنها كه طعمش را چشیده اند می‌گویند داستان طعم شیشلیك با كباب دنده خیلی فرق دارد.

پس اگر در كرمانشاه هستید قبل از خوردن هر غذایی، كباب دنده یا دنده كباب را امتحان كنید و یادتان باشد بهترین كبابی‌ها را انتخاب كنید تا توی ذوقتان نخورد.

کباب

مردم محلی می‌گویند رستوران‌های طاق بستان كباب دنده‌هایشان حرف ندارد، اما نگویید كه خودتان یا بچه‌هایتان كباب دنده دوست ندارید، چون باید در یكی از رستوران‌های طاق بستان در محوطه دل‌انگیز آنها بنشینید و غذاهای دیگری بخورید.

كرمانشاهی‌ها غذاهای محلی زیاد دارند از خورشت خلال بادام كه با گوشت گوساله و پیاز و زعفران و زرشك تهیه می‌شود تا ترخینه و پرشت و خمارآشی كه بیشتر وقتی مریض می‌شوند می‌پزند؛ هرچند بعید است در طاق بستان بتوانید این غذاها را پیدا كنید.

البته اگر خیلی هوس خوردن چنگال كرده‌اید و كسی برایتان تعریف كرده كه كرمانشاهی‌ها نان ساجی را در روغن حیوانی سرخ می‌كنند و بعدا رویش شكر می‌پاشند و به آن چنگال می‌گویند یا دلتان سیب پلو كه برنج مخلوط شده با شوید و سیب زمینی است می‌خواهد باز هم بعید است در رستوران‌ها آنها را پیدا كنید. پس اگر فامیلی در كرمانشاه دارید از او بخواهید برایتان از این غذاها بپزد تا آن وقت با تمام وجود حس كنید به كرمانشاه آمده اید.

سوغات كرمانشاه را می‌توانید خیلی راحت تر از غذاهای محلی پیدا كنید، چون كافی است بدانید باید دنبال نان برنجی، نان خرمایی، كاك و نان شكری بگردید و آن وقت به بهترین مكان‌ها برای خریدشان بروید یعنی به بازار كرمانشاه، چهار راه اجاق و چهارراه جوانشیر

سوغات شیرین

اما سوغات كرمانشاه را می‌توانید خیلی راحت تر از غذاهای محلی پیدا كنید، چون كافی است بدانید باید دنبال نان برنجی، نان خرمایی، كاك و نان شكری بگردید و آن وقت به بهترین مكان‌ها برای خریدشان بروید یعنی به بازار كرمانشاه، چهار راه اجاق و چهارراه جوانشیر.

سوغات کرمانشاه

کوکوی پاغازه

کوکوی پاغازه هم یکی از خوراک های سنتی این شهر است که آن را با گیاه پاغازه درست می کنند. فصل بهار که می شود اگر در بازار میوه و تره بار شهر کرمانشاه بروید. انواع مختلفی از تره بارهای بهاری به فروش می رسد. یکی از این تره ها را پاغازه می نامند. پاغازه یک گیاه دارویی محسوب می شود. و در غذاهایی مثل برانی و سبزی پلو و کوکو مصرف خوراکی هم داردو برای کسانی که بیماری گوارشی مانند ناراحتی های معده و روده ای دارند بسیار مفید می باشد.پاغازه خرد شده و سیر و پیاز رنده شده و آرد و نمک و زردچوبه را با هم مخلوط می کنید تخم مرغ را اضافه کنید و به هم بزنید. در ماهی تابه روغن بریزید و مایه را در ماهی تابه ریخته و در ظرف را ببندید و حرارت را کم کرده و دو طرف کوکو را سرخ کنید.

آش عباسعلی

آش عباسعلی

از همه این ها معروف تر، آش عباسعلی کرمانشاه است که یکی از خوشمزه ترین، مقوی ترین، اصیل ترین و البته گران قیمت ترین غداهای کرمانشاهی به حساب می آید.

راز این آش اصیل در کشدار بودن آن است. و وجه تسمیه آن به زمان رضا شاه بر می گردد که سعی داشته مناسک و مراسم مذهبی خیلی نمود نداشته باشد اما یکی از مردم کرمانشاه برای رونق گرفتن مساجد در ماه مبارک رمضان، این آش را درست کرده و هنگام افطار بین مردم توزیع می کرد. به این ترتیب، نام او روی این آش ماندگار شد. در این آش از گوشت، نخود، لوبیا، عدس، پوره گندم، سبزیجات معطر، روغن کرمانشاهی و ادویه جات استفاده می شود که مزه ای منحصر به فرد به آن می دهد.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم، هنر آشپزی