تبیان، دستیار زندگی
در مجالس عروسی و زنانه، زنان لباسهایی را می پوشند که نیمه عریان بوده و روز به روز هم این پوششها رقیق تر و نامناسب تر می گردد. پوشش این لباسها که غالباً الگوگیری از مدلهای غربی و کفار می باشد اگر تشبه به کفار محسوب شود، چه صورتی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم پوشیدن لباس های نیمه عریان در مجالس زنانه!!

حجاب


حجاب نشانه عفت و وقار، و افتخار یک زن مسلمان و سند اطاعت از پروردگار متعال است، حجاب رایحه عفاف و پاکدامنی است، زن، مظهر جمال خلقت است و آنچه که اسلام درمورد زن می خواهد، شخصیت و ارزشمند بودن است .

البته واجب بودن حجاب برای زنان از ضروریات دین مبین اسلام است. و این امر از نظر قرآن، گفتار پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیهم السلام) و نیز به حکم عقل و اجماع رأی فقها و علمای اسلام امری ثابت است.

در مقالات گذشته که در مورد حجاب ارائه شد ابعاد مختلفی از این واجب مورد بررسی قرار گرفت و در این مقاله بعد خانوادگی حجاب را بطور خلاصه و کوتاه مطرح می کنیم:

یكی از فواید مهم حجاب در بُعد خانوادگی، اختصاص یافتن التذاذهای جنسی، به محیط خانواده و در كادر ازدواج مشروع است. اختصاص مذكور، باعث پیوند و اتصال قوی‌تر زن و شوهر، و در نتیجه استحكام بیش‌تر كانون خانواده می‎گردد؛ و برعكس، فقدان حجاب باعث انهدام نهاد خانواده است.  

یكی از نویسندگان، تأثیر برهنگی را در اضمحلال و خشكیدن درخت تنومند خانواده، این گونه بیان كرده است:

در جامعه‎ای كه برهنگی بر آن حاكم است، هر زن و مردی، همواره در حال مقایسه است؛ مقایسه‌ی آنچه دارد با آنچه ندارد؛ و آنچه ریشه‌ی خانوده را می‎سوزاند این است كه این مقایسه آتش هوس را در زن و شوهر و مخصوصاً در وجود شوهر دامن می‎زند. زنی كه بیست یا سی سال در كنار شوهر خود زندگی كرده و با مشكلات زندگی جنگیده و در غم و شادی او شریك بوده است، پیداست كه اندك اندك بهار چهره‎اش شكفتگی خود را از دست می‎دهد.

در چنین حالی كه سخت محتاج عشق و مهربانی و وفاداری همسر خویش است، ناگهان زن جوان‎تری از راه می‎رسد و در كوچه و بازار، اداره و مدرسه، با پوشش نامناسب خود، به همسر او فرصت مقایسه‎ای می‎دهد؛ و این مقدمه‎ای می‎شود برای ویرانی اساس خانواده و بر باد رفتن امید زَنی كه جوانی خود را نیز بر باد داده است؛ و همه‌ی خواهران جوان لابد می‎دانند كه هیچ جوانی نیست كه به میانسالی و پیری نرسد و لابد می‎دانند كه اگر امروز آنان جوان و با طراوت‌اند در فردای بی‎طراوتی آنان، باز هم جوانانی هستند كه بتوانند برای خانواده‌ی فردای آنها، همان خطری را ایجاد كنند كه خود آنان امروز برای خانواده‎ها ایجاد می‎كنند.(غلامعلی حداد عادل، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، ص 69ـ70)

در این قسمت نوشتارمان را با دو سوال در مورد حجاب و پاسخ آنها توسط مراجع عظام ادامه می دهیم:

سوال: حضور زنان در کوچه و بازار، بدون وجود ضرورت و سر و کار داشتن بیش از حد با نامحرمان چگونه است؟

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

مناسب نیست، بلکه در بعضی موارد جایز نیست.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله):

خلاف سنن اسلامی و التزام به عفت و پرهیز از اختلاط با بیگانه است.

آیة الله تبریزی(ره):

مقتضای عفت آن است که از صحبت با نامحرم در غیر موارد حاجت پرهیز نماید و نیز در کوچه و بازار در صورتی که در معرض نگاه نامحرم باشد به غیر از مقدار حاجت و ضرورت مکث ننماید.

آیة الله سیستانی(دام ظله):

اگر با رعایت احکام شرع باشد اشکال ندارد اگر چه بهتر این است که ترک شود.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):

در برخورد و گفتگو با نامحرمان به گفتگوهای عادی اکتفا کنند.

در مجالس عروسی و زنانه، زنان لباسهایی را می پوشند که نیمه عریان بوده و روز به روز هم این پوششها رقیق تر و نامناسب تر می گردد. پوشش این لباسها که غالباً الگوگیری از مدلهای غربی و کفار می باشد اگر تشبه به کفار محسوب شود، چه صورتی دارد؟

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):

این گونه پوششها از نظر شرعی اشکال دارد حتی اگر در مجالس زنان باشد.

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

اگر عرفاً تشبه به کفار باشد حرام است و الا مناسب نیست که زنان حتی در بین خود از این لباسها که باعث از بین رفتن حیا می شود، استفاده کنند.

آیة الله سبحانی(دام ظله):

هر گاه مایه فساد و یا ترویج فساد است خودداری کنید. توصیه این است که انسان از غربزدگی به جایی نمی رسد و پوشیدن لباس غربیان مایه ترقی نیست، بلکه سبب ترقی، علم و ایمان است.

آیة الله نوری همدانی(دام ظله):

تقلید از غرب کار صحیحی نیست و بر زنان لازم است مسئله پوشش اسلامی را کاملاً رعایت نموده و خود را از نامحرم حفظ نمایند.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتاب حجاب شناسی حسین مهدی زاده

سایت اندیشه قم

جهان نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.