تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران راهنمایی مشکوه به مدیریت سرکار خانم سوده آقا محمدی در سه بخش غرفه، سمینارهای علمی و مسابقات هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی مشکوة

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش آموزی

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی مشکوة، سمینار و مسابقات

(سمینارهای علمی و مسابقات)

پژوهشگران راهنمایی مشکوة به مدیریت سرکار خانم سوده آقا محمدی در سه بخش غرفه، سمینارهای علمی و مسابقات هفتمین دوره جشنواره پروژه‌های دانش آموزی تبیان حضور داشتند. که در زیر شرح فعالیت‌های صورت گرفته را مشاهده می‌نمایید.

سمینارها

«بازیافت کاغذ» عنوان سمینار خانم‌ زینب سادات حسینی به راهنمایی سرکار خانم حمیده مرتضوی است. که موفق به کسب رتبه برتر این دوره از جشنواره گردیدند.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی مشکوة، سمینار و مسابقات

به گفته ایشان : «از جمله فعالیت‌هایی که در این پژوهش صورت گرفته است، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • آشنایی با الیاف کاغذ
  • آشنایی با نحوه تهیه کاغذ
  • آشنایی با تاریخچه کاغذ

*«پژوهش در رابطه با پیدا کردن راهکارهایی به منظور بهینه کردن مصرف کاغذ و صرفه‌جویی در این زمینه» این پژوهش یکی از پژوهش‌های آموزش داده شده در سایت تبیان می‌باشد، برای کسب اطلاعات بیش تر در این خصوص می‌توانید به اینجا مراجعه فرمائید.

هم چنین می‌توانید فایل ارائه این پژوهگشران را از اینجا دریافت نمایید، عنوان سمینار خانم ساجده شیرین فرد به راهنمایی سرکار خانم حمیده مرتضوی «ساخت کتاب الکترونیکی علوم پنجم ابتدایی» است.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی مشکوة، سمینار و مسابقات

به گفته این دانش آموز : «برای ساخت این کتاب الکترونیک از چهار نوع تصویر استفاده کردم :

  • تصاویر موجود در power point
  • تصاویری که خودم گرفته‌ام
  • تصاویر اسکن شده از روی کتاب
  • تصاویری که از اینترنت دریافت کردم.

هم چنین بعضی از themهای استفاده شده در این کتاب را از اینترنت دانلود کردم.

به دلیل این که سرعت درس خواندن در افراد متفاوت است، تمام اعضای خانواده من متون اسلایدها را خوانده و من زمان خواندن آن ها را ثبت کردم و بعد میانگین آن ها را محاسبه کردم.

هم چنین برای ارائه توضحیات اولیه به دو زبان فارسی و انگلیسی مسلط هستم. بعضی از اسلایدها به برنامه‌های دیگری همچون word و ... لینک شده‌اند.

در حال حاضر در حال ساخت کتاب الکترونیک ریاضی اول راهنمایی و تاریخ اول راهنمایی هستم. تهیه کتاب الکترونیک در راستای هوشمندسازی مدارس می‌باشد به طوری که این کتاب‌ها قابل استفاده برای نابینایان هم باشد.»

«خواص گیاهان دارویی» عنوان سمینار خانم‌ها مریم رحیمی امین، شکیبا صدیقی، زهرا گلناری و نیلوفر نعیما به راهنمایی سرکار خانم حمیده مرتضوی است.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی مشکوة، سمینار و مسابقات

در خلاصه‌ای از این پژوهش آمده است که : «در خصوص خواص گیاهان دارویی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • آلوئه ورا : ضدجوش، ضد کک و مک، ضد ریزش مو، درمان انواع سوختگی‌ها با اشعه مضر و مایع جوشان
  • ختمی : یک گیاه علفی و پایا است که ارتفاع آن به 2 متر می‌رسد و خواص دارویی زیادی دارد از جمله رفع کک و مک پوست و رفع و درمان جوش‌های صورت. امام صادق (ع) می‌فرمایند : شستن سر با ختمی مایه ایمنی بدن از پیسی و دیوانگی است.
  • زنان باردار و شیر ده نباید آن را مصرف کنند و کسانی که سردی مزاج دارند آن را باید با عسل میل نمایند، چون ختمی سرد و تر است.
  • گزنه : برای کاهش قند خون بسیار مفید است و بیشتر در شمال کشور یافت می‌شود. برگ این گیاهان پرزهای چسبناکی دارد.
  • مارچوبه : نام مارچوبه، یونانی است و به معنای رستن و جوانه زدن می‌باشد. اکنون مقدار قابل توجهی از این گیاه در سراسر دنیا زیر کشت می‌باشد. تاریخچه حیات این گیاه با شکوه به 2000 سال پیش در منطقه شرقی مدیترانه باز می‌گردد. گیاه نیزه‌ای مارچوبه از سرشاخه گیاه و در خاک شنی تحت شرایط ایده‌آل حدود 10 اینچ در 24 ساعت شبانه‌روز رشد می‌کند.

از نظر طب قدیم ایران مارچوبه گرم و خشک است، بنابر این آن هایی که سرد مزاج هستند باید آن را با عسل بخورند و آنهایی که گرم مزاج هستند باید آن را با سرکه بخورند.»

برای کسب اطلاعات بیش تر در این خصوص می‌توانید فایل این ارائه را از اینجا دریافت نمائید، هم چنین برای آموزش این پژوهش از طریق سایت تبیان می‌توانید به اینجا مراجعه نمائید.

از دیگر سمینارها ارائه شده توسط این پژوهشگران می‌توان به سمینار خانم‌ها مینا حسامی و حانیه سلطان محمدی به راهنمایی سرکار خانم حمیده مرتضوی در خصوص «تاثیر عوامل محیطی بر رشد گیاه بامبو»  اشاره نمود.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی مشکوة، سمینار و مسابقات

به گفته ایشان : «ما در ابتدا متوجه شدیم که از بامبو برای درمان چه بیماری‌هایی استفاده می‌شود، که آن بیماری‌ها مانند کرم‌های درون روده بود. هم چنین متوجه شدیم بامبو نیاز به چه محیطی برای رشد مناسب دارد. که این محیط عبارت است از : نور روشن، آبی که حاوی میکروب نباشد و صدای آرام.

ما طی آزمایش‌هایی که کردیم متوجه شدیم که آب جوشانده شده (تصفیه شده) بهترین نوع آب برای رشد گیاه بامبو است.

بامبو در برابر صداهای بلند و خشن مانند موزیک‌های نامناسب عکس‌العمل منفی نشان می‌دهد. برای مثال ممکن است پس از مدتی برگ‌های قسمت بالای ساقه گیاه خشک شده و به خودی خود بیفتد. به طور خلاصه تمام محیطی که برای انسان مناسب است برای گیاه بامبو نیز مناسب می‌باشد.»

در صورت تمایل می‌توانید فایل این پژوهش را از اینجا دریافت نمایید.

عنوان سمینار خانم‌ها مریم مرزبان، فائزه نوری و حانیه معصومی به راهنمایی سرکار خانم گلناز فهیم «دوره‌های زمین شناسی»  است. که این پژوهشگران به ارائه نتایج تحقیقات خود در این زمینه پرداختند. برای آشنایی بیش تر با این موضوع می‌توانید فایل آن را از اینجا دریافت نمائید.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی مشکوة، سمینار و مسابقات

آخرین سمینار ارائه شده توسط پژوهشگران این راهنمایی در خصوص «بررسی ناهمواری‌های ایران» بود، که این پژوهش توسط خانم‌ها فاطمه کارگری، فاطمه قیدر، فائزه امراللهی، شهرزاد قلیچلو و ملیکه واقفی به راهنمایی سرکار خانم گلناز فهیم به انجام رسیده است.

اگر تمایل دارید که با ناهمواری‌های ایران بیش تر آشنا شوید، می‌توانید فایل این سمینار را از اینجا دریافت نمائید.

مسابقات

خانم‌ها ساجده شیرین فرد، نگین گبرلو، مائده اسماعیلی، یگانه کرمی و درسا شکوری به راهنمایی سرکار خانم حمیده مرتضوی در بخش مسابقات «ساخت‌ حباب‌های غول پیکر» شرکت نمودند و موفق به کسب رتبه سوم این مسابقات گردیدند.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی مشکوة، سمینار و مسابقات

به گفته این پژوهشگران : «برای ساخت این حباب‌ها، ابتدا آزمایشاتی انجام شد که نتایج حاصل از آن نشان داد که هر چه مایع گرم‌تر باشد و بیش تر بماند و PH آن هر چه بیشتر باشد، نتیجه بهتری می‌گیریم. هم چنین غلظت مایع باید متوسط باشد. استفاده از گلیسرین غلیظ و عسل و یا موم عسل نتیجه را رضایت بخش‌تر می‌کند. اگر در ساخت مایع از شکر استفاده شود بهتر است. استفاده از آب مقطر نتیجه را دقیق‌تر و بهتر می‌کند. لازم به ذکر است که در آزمایشات اولیه صابون و مایع شوینده توسط خودمان تهیه شده بود.»

اگر شما هم تمایل به ساخت حباب‌های غول پیکر دارید، می‌توانید آموزش‌های لازم را از اینجا دریافت نمائید و در مسابقات سال آینده ما شرکت نمائید.

اعضای گروه «گلایدر ساده» خانم‌ها فاطمه علیزاده، مریم عطری، مهسا صنعت‌کار، مینو محمدی و سارا آل اسحاق و اعضای گروه «گلایدر سازه‌ای» خانم‌ها رعنا زردچقایی، پریوش قمی‌زاده، هانیه حسینی و پریناز ابراهیمی به راهنمایی سرکار خانم حیدری در این دوره از جشنواره شرکت نمودند.

برای آشنایی بیش تر با مسابقات گلایدر و نحوه شرکت در آن می‌توانید به اینجا مراجعه نمائید.

«طراحی و ساخت سازه ماکارونی» از دیگر رشته‌هایی است که پژوهشگران این راهنمایی در آن شرکت نمودند. اعضای این گروه خانم‌ها نازنین کریم‌نیا، مبینا محمدرضایی، نیلگون تقی‌پور و آنا نیکوکار به راهنمایی سرکار خانم حمیده مرتضوی هستند.

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی مشکوة، سمینار و مسابقات

اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، می‌توانید با مراجعه به اینجا آموزش‌های لازم را از طریق سایت تبیان ببینید.

برای مشاهده عکس‌های بیشتر از این پژوهشگران می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دستاوردهای پژوهشی راهنمایی مشکوه (بخش غرفه‌های دانش آموزی)

گالری عکس دستاوردهای پژوهشی راهنمایی مشکوه

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه : علیرضا سرمدی

تنظیم: نسرین صادقی