تبیان، دستیار زندگی
بازاریابی اینترنتی که به آن بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی تحت وب یا بازاریابی آنلاین گفته می شود، به کسب در آمد، فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق اینترنت اطلاق می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازاریابی اینترنتی


بازاریابی اینترنتی که به آن بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی تحت وب یا بازاریابی آنلاین گفته می شود، به کسب در آمد، فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق اینترنت اطلاق می شود. بازاریابی اینترنتی حوزه وسیعی می باشد چراکه نه تنها شامل بازاریابی از طریق اینترنت می شود، بلکه شامل کلیه فعالیتها و بازاریابی ها از طریق ایمیل و دیگر وسایل از راه دور است.

بازاریابی اینترنتی

مدیریت داده های مشتریان و ارتباط الکترونیکی با مشتریان نیز در حوزه بازاریابی اینترنتی خلاصه می شود. بازاریابی اینترنتی، ویژگیهای فنی و خلاقانه اینترنت را با هم گره می زند که شامل طراحی، توسعه، تبلیغات و فروش است.

بازاریابی اینترنتی در اصل به معنی هنر استفاده از روشهای مختلف تبلیغاتی در وب وتکنیک های ترویج واطلاع رسانی در اینترنت برای مدیریت جریان فروش کالا وخدمات از طریق اینترنت می باشد.

سه ابزار اصلی برای مدیریت بر بازارهای اینترنتی عبارتند از:

1. رتبه بندی موتورهای جستجو

2. تبلیغات وآگهی های اینترنتی

3. گسترش ارتباطات

مدیریت توسعه فروش بوسیله بازاریابی الکترونیکی عباتست از گسترش دایره فعالیت شرکت با تبدیل کردن نام کالاویاخدمات بعنوان شاخص های تجاری بازار بواسطه حضور در تمام نقاط ممکن برای تماس  با مشتریان هدف.

پیدایش اینترنت، این امکان را تقریبا برای همگان بوجود آورده است که هر کسی کالاها، محصولات یا خدمات خود را تنها با فشار چند کلیک از سوی خریداران بفروش برساند. بازاریابی اینترنتی، ذاتا ادامه ای از بازاریابی سنتی در سالهای گذشته است. فروش از طریق اینترنت، برای کلیه کسب و کارهای کوچک و بزرگ می تواند سودمند باشد. تنها می بایست نکاتی را رعایت کرد که هسته اصلی بازاریابی اینترنتی را تشکیل می دهند.

بازاریابی اینترنتی

ویژگی های بازاریابی اینترنتی

بررسی بازار: بررسی بازار اصلی ترین و مهمترین بخش از بازاریابی اینترنتی است. دلیل این موضوع آنستکه مهم نیست چه میزان فردی در فروش تبحر دارد. چیزی که اهمییت دارد آنستکه مردم از بدانیم چه چیزهایی مورد علاقه مردم نیست. هرکسی که علاقه به کسب و کار از طریق اینترنت دارد اولین چیزی که نیاز دارد تحقیق کردن است. با تحقیق در مورد آنکه چه چیزهایی را دیگران می فروشند تا افرادی را که به دنبال آن کالاها هستند بیابند، بررسی بازار نام دارد و کلید اصلی موفقیت در بازاریابی، تحقیق در بازار است و بدون آن، هر تلاشی در بازار، محکوم به شکست خواهد بود.

بازاریابی اینترنتی که به آن بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی تحت وب یا بازاریابی آنلاین گفته می شود، به کسب در آمد، فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق اینترنت اطلاق می شود

پیش بینی کردن: اینترنت دریچه ای را فراهم می کند که بوسیله آن مشتری می تواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند و خرید کند. آگهی یافتن ازتقاضا های مشتری کلیدی برای کنترل منابع در بازایابی الکترونیکی است.

جلب رضایت مشتری: یکی از کلید های اساسی موفقیت در بازاریابی الکترونیکی است که باعث جلب رضایت خاطر مشتری بوسیله کانالهای الکترونیکی می شود.

استفاده از روش‌های بازاریابی الكترونیك موجب تقویت ارتباط میان مشتری و فروشنده از طریق درك خواسته‌ها و نیازهای مشتری و وابسته كردن او به كالاها و خدمات فروشنده می‌شود

Smith و Chaffey روشی در مورد اینکه چگونه اینترنت می تواند برای تاکتیکهای مختلف بازاریابی به کار رود ارائه کرده اند که 5S نام دارد. به عنوان مثال برای یک خبرنامه الکترونیکی 5S شامل:

فروش (sell): بالا بردن فروش. خبرنامه الکترونیکی می تواند در دو جنبه نقش داشته باشد یکی اینکه باعث حفظ مشتری شود و دیگر اینکه زمینه آموزش اطلاعات جدید به مشتری باشد.

خدمت رسانی (serve): ارزش افزوده. به مشتریان خود سود های اضافی همچون ارائه پیشنهاد منحصر به فرد و یا اطلاعات خیلی جزیی در مورد محصولات بدهید.

بازاریابی اینترنتی

صحبت کردن (speak): با مشتریان خود بوسیله ایجاد گفتگو های مشترک، سوال کردن و هر آنچه که فکر می کنید مردم نسبت به آن علاقمند تر ند رابطه نزدیک تری برقرار کنید.

پس انداز(save): کاهش هزینه ها. اگر شما خبرنامه خود را به صورت معمولی و بر روی کاغذ برای مشتریان ارسال می کنید با ارائه خبرنامه های الکترونیکی به مشتریانی که امکان ارسال معمولی خبرنامه برای آنها دشوار است این هزینه ها را به صورت قابل توجهی کاهش دهید.

Sizzle: توسعه یک نام تجاری انلاین. یک خبرنامه نام تجاری شما را در اذهان جا می اندازد و به تقویت اعتبار نام تجاری شما کمک می کند.

داشتن سایتی خوب: بازاریاب های قدیمی، نیاز داشتند تا به مکانهای عمومی فروش، نظیر فروشگاه ها و حراجیها تکیه کنند تا به مشتریان فعال خود دسترسی داشته باشند. معادل مدرن فروشگاه ها، وب سایت ها می باشند. همانطورکه یک فروشگاه نیاز دارد تا به زیبایی طراحی شده باشد و محیطی مناسب را برای مشتریان خود فراهم آورد، یک سایت فروش نیز نیازمند طراحی حرفه ای است. یک سایت خوب همچنین نیاز دارد تا اطالاعات را به طریقی موثر نمایش و ارائه دهد و این امکان را فراهم آورد تا مشتریان به آسانی سفارش خدمات و پرداخت ها را انجام دهند.

ابزارهای بازاریابی از طریق ایمیل برای هدایت بازدیدکنندگان به یک وب سایت که برای آشنایی ویا حفظ آنها به صورت مشتری مورد استفاده قرار می گیرند شامل موارد زیر هستند:

بازاریابی اینترنتی

**نامه الکترونیکی

**بنر های تبلیغاتی در وب

 **موتورهای جستجو

انواع بازاریابی

بازاریابی خاص (Personalized marketing):

این نوع بازاریابی که گاهی اوقات بازاریابی نفربه نفر خوانده می شود با متفاوت سازی محصول تفاوت بسیاری دارد.چون در متفاوت سازی تلاش می شود محصولات خود را بهتر ازآنچه رقباتولید می کنندساخته و به بازار عرضه کنیم اما بازاریابی خاص سعی میکند تا کالای واحدی را به هر یک از مشتریان ارائه کند.بازاریابی خاص برای رسانه هایی همچون اینترنت بسیار کاربردی است.یک وب سایت می تواند علاقه مندیهای شما را ردیابی کند وبرای آینده پیشنهادات خاصی را به شما ارائه دهدمثل سایت امازون که وقتی کتابی را از ان خریداری می کنید در زمانهای معین لیستی از موضوعات مشابه ومورد علاقه شما را در اختیارتان قرار می دهد.

بازاریابی اینترنتی که به آن بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی تحت وب یا بازاریابی آنلاین گفته می شود، به کسب در آمد، فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق اینترنت اطلاق می شود

بازاریابی با مجوز (Permission marketing):

در این نوع بازاریابی، بازاریابان پیش از آنکه آگهی های خود را به مشتریان اتی ارسال کنند از آنها اجازه لازم را خواهند گرفت.این شیوه توسط برخی از بازاریابان اینترنتی، بازاریابان ایمیلی موبایلی مورد استفاده قرار می گیردو نیاز به ان دارد که مردم در ابتدا انرا انتخاب کنند.

بازاریابی اینترنتی

محصول مناسب

مسلماً یک سری از محصولات و خدمات برای فروش آنلاین مناسب هستند و برخی دیگر برای فروش معمولی. به طور کلی بهترین شرکتهای مجازی آنهایی هستند که محصولات دیجیتالی توزیع می کنند که شامل منابع اطلاعات، بازیابی و تغییر و تبدیل، موسیقی، فیلم، آموزش، ارتباطات، نرم افزار، عکس و تراکنش های تجاری می باشد.

 نمونه هایی از اینگونه شرکتها عبارتند از: Schwab, Google eBay, Paypal, Egghead, and Morpheus

برخی از محصولات و خدمات غیر دیجیتال وجود دارند که توجه به آنها می تواند برای بازاریابان مجازی موفقیت آمیز باشد. این ها کالاهایی هستند که نسبت و به وزنشان ارزش مالی بالایی دارند یا اغلب توسط افرادی که در نقاط دور دست قرار دارند خریده می شوند و یا عموماً قابل خرید در زمان تعطیلی شرکت هستند.

محصولاتی که برای تجارت الکترونیکی مناسب نیستند شامل محصولاتی است که نسبت ارزش آنها در مقابل وزنشان پایین است. محصولاتی که دارای بو ، مزه یا مولفه لمس کردن هستند، محصولاتی که نیاز به پرو کردن دارند یا رنگ در انتخابشان اهمیت دارد.

انواع بازاریابی های اینترنتی

بازاریابی های اینترنتی، بطور عمده به چهار دسته زیر طبقه بندی می شوند:

PPC: یا همان پرداخت در ازای تعداد کلیک ها. چنین تبلیغاتی برای برندها و محصولات روی سایت های دیگر انجام می شود و می تواند در مواقعی، منجر به ایجاد رهبری جدید در صنعت شود.

PPI: پرداخت در ازای تعداد نمایش تبلیغات

بازاریابی اینترنتی

SEO: سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر، به روندی اطلاق می شود که رتبه سایت یا صفحاتی از سایت را در نتایج طبیعی یا غیر پولی موتورهای جستجوگر بالا می برد.

SMM: بازاریابی در شبکه های اجتماعی

به طور کلی می توان نتیجه گرفت:

*بازاریابی الكترونیك همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال می‌كند: جذب مشتری و حفظ آن

*فناوری ارتباطات و اطلاعات باعث به وجود آمدن فرصت‌های جدید برای تعریف دوباره‌ی ارتباط بین فروشنده و مشتری می‌شود.

*استفاده از روش‌های بازاریابی الكترونیك موجب تقویت ارتباط میان مشتری و فروشنده از طریق درك خواسته‌ها و نیازهای مشتری و وابسته كردن او به كالاها و خدمات فروشنده می‌شود.

*با توجه به امكان برقراری ارتباط تك به تك در بازاریابی الكترونیك، فروشنده باید شناخت صحیحی از مشتریان خود داشته باشد.

*هر چه میزان شناخت شما از مشتریان خود (نیاز ها، خواسته‌ها، علایق و سلیقه‌ها) بیش‌تر باشد به همان اندازه فرآیند بازاریابی الكترونیك شما موثرتر و بهتر عمل خواهد كرد.

*بازاریابی الكترونیك موفق، پیشرفت شركت را در دنیای الكترونیك به همراه خواهد داشت و باید عضو ثابت و دایم خط‌مشی‌های بازاریابی شركت باشد.

فرآوری: مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: noyasystem* aftabir* internetmarketing *it-study