تبیان، دستیار زندگی
روز اول سال تحصیلی، روزی خاطره‌انگیز و مهیجی است. روزی است که خاطرات آن همواره در ذهن افراد باقی می‌ماند. هر یک از بزرگ‌ترها (والدین، معلمین)، خاطرات خوش و ناخوشی از آن روزها به یاد دارند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت به مدرسه (5)

بازگشت به مدرسه 3

روز اول سال تحصیلی، روزی خاطره‌انگیز و مهیجی است. روزی است که خاطرات آن همواره در ذهن افراد باقی می‌ماند.

هر یک از بزرگ‌ترها (والدین، معلمین)، خاطرات خوش و ناخوشی از آن روزها به یاد دارند.

الآن که ما به عنوان معلم قرار داریم، چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم تا این روز را با خاطره مثبت و شیرین در ذهن بچه‌ها ماندگار کنیم.

در این مقاله بنا داریم که تا تعدادی از سرگرمی‌های مناسب این روز را ارائه دهیم.

هدف از این کار نیز جذاب کردن این روز، پایین آوردن استرس بچه‌ها (مخصوصاً سال اولی‌ها)، آشنایی با مدرسه و معلم و هم‌کلاسی‌ها و به طور کلی یخ‌شکن می‌باشد.

1ـ پوستری درباره من

در اولین روز مدرسه، به هر یک ار دانش‌آموزان برگه کاغذ A4 و مداد رنگی (ماژیک، مداد شمعی) در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهید. و سپس از آن ها می‌خواهید نامشان را در آن بنویسند (می‌توانند به سلیقه خود آن را نقاشی کنند) و هر چیز در مورد خودشان شامل تاریخ تولد ـ چیزهای مورد علاقه را به آن اضافه کنند و روی دیوار کلاس نصب کنند. البته این فعالیت برای بچه‌هایی که خواندن و نوشتن یاد گرفته‌اند، مناسب است.

2ـ پازل کلاس

در روز اول یک پازل به وجود آورید. یک مقوای بزرگ به صورت پوستر درآورید و آن را به قطعاتی به تعداد دانش‌آموزان و خودتان و چند تکه اضافه به صورت پازل ببرید. هر قطعه پازل را به یک دانش‌آموز بدهید و تکه وسط پازل را برای خود قرار دهید. از بچه‌ها بخواهید نام خود را در آن تکه بنویسند و هر طور دوست دارند رنگ‌آمیزی کنند (می‌توان از عکس بچه‌ها استفاده کرد)، شما نیز نام خود را در تکه وسط بنویسید و این پازل را به هم چسبانده و با کمک بچه‌ها تزئین کنید و به دیوار بزنید و یا در تابلو اعلانات قرار دهید. این فعالیت برای حل مسأله و یادگیری مشارکتی فوق‌العاده است.

3ـ نامه «عزیز من»

نوشتن در دفترچه یادداشت

در نامه‌ای با عنوان «عزیز من» خود را مورد خطاب قرار می‌دهند. این نامه را دانش‌آموزان در روز اول مدرسه می‌نویسند و در آن در مورد احساسات خود در مورد شروع سال تحصیلی جدید، آن چه که آن ها دوست دارند یا آن چه که از سال تحصیلی قبلی دوست ندارند، و انتظاراتی که در مورد یادگیری درسی در این سال تحصیلی دارند می‌نویسند.

معلم نامه‌ها را جمع می‌کند و آن ها را تا پایان سال نزد خود نگه می‌دارد.

در پایان سال تحصیلی، معلم نامه‌ها را در اختیار دانش‌آموزان می‌گذارد تا آن ها را بخوانند.

این فعالیت می‌تواند با اشتراک گذاشتن نامه‌ها توسط بچه‌ها نیز انجام شود. خواندن نامه‌ها در پایان سال جالب است و بچه‌ها می‌بینند که چه خواسته‌هایی داشته‌اند و چقدر از آن ها به وقوع پیوسته است. نگه داشتن نامه‌ها برای سال‌ها بعد نیز جالب است.

مدیریت کلاس درس

4ـ نامه روز اول

برای اولین روز مدرسه، معلم می‌تواند نامه‌ای آماده کند که این نامه دارای متن مشترک بوده ولی هر دانش‌آموز را با نام خودش مورد خطاب قرار می‌دهد.

در آن نامه معلم می‌تواند خود را معرفی کند و در مورد خانواده، تعطیلات تابستان و سرگرمی‌های مورد علاقه‌اش بنویسد.

در قسمتی از نامه می‌توان جای خالی در نظر گرفت که بچه‌ها در مورد خودشان بنویسند و نامه را به معلم برگردانند. دانش‌آموزان برایشان جالب است که در مورد زندگی شخصی معلم بدانند.

5ـ معرفی دوستانه

مهارت های مورد نیاز دانش آموزان برای پژوهش در کلاس درس

تهیه کاغذهای کوچک به نام گل‌ها، میوه‌ها و غیره. این کاغذها باید به تعداد دانش‌آموزان باشد و از هر نام باید دو تا تهیه شود.

مثلاً دو تا نام یاس و غیره. سپس آن‌ها را در سبدی ریخته و جلوی بچه‌ها می‌گیریم تا یکی را بردارند.

و بچه‌هایی که کاغذهای هم‌نام برداشته‌اند، کنار هم می‌نشینند و در حد پنج دقیقه در مورد خودشان (نام، تعداد اعضای خانواده و علاقه‌مندی‌ها و هر چیزی که دوست دارند بدانند) صحبت می‌کنند.

بعداً از بچه‌های هم‌گروه می‌خواهید که هر کس، دیگری را به کلاس معرفی کند.

این سرگرمی جالبی برای بچه‌ها است. علاوه بر این که با هم ارتباط برقرار گردد و خوب شنیدن و گفتن را تمرین می‌کنند.

6ـ سرگرمی روز اول

تعداد زیادی از حروف الفبا با رنگ‌های متفاوت و به تعداد بچه‌ها را تهیه می‌کنید. آن ها را روی میز خود قرار می‌دهید و از دانش‌آموزان می‌خواهید که حروف نام خود را پیدا کرده و روی یک برگه بچسبانند و به دیوار بزنند.

7ـ «من نمی‌توانم»

یکی از فعالیت‌های روز اول، فعالیت «من نمی‌توانم» است. به هر دانش‌آموز تکه کاغذی داده می‌شود و از آن ها خواسته می‌شود تا بر روی آن یکی از مواردی را که فکر می‌کنند نمی‌توانند را روی آن بنویسند.

مثلاً «من نمی‌توانم خوب بخوانم» سپس کاغذها را در یک جعبه یا یک سطل زباله کوچک قرار می‌دهند. و معلم آن ها را نزد خود نگه می‌دارد.

و هنگامی که کاغذ را در سطل می‌اندازند بلند می‌گویند «من ناتوانی خود را دور انداختم.» با این فعالیت کودک یاد می‌گیرد که بر ناتوانی خود غلبه کند.

8ـ ضبط خواندن

در روزهای اول از بچه‌ها می‌خواهید یک قسمت از کتابی را که توانایی خواندن آن را دارند بخوانند و صدای آن ها را ضبط می‌کنید. در انتهای سال با بهبود خواندن کودک، صدای ضبط شده را می‌گذاریم بشنود. و متوجه پیشرفت خود بشود.


مرکز یادگیری سایت تبان

تهیه: اکرم محمد زاده فرهانی