تبیان، دستیار زندگی
شنبه تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه جام جهانی سئول كره‌ی جنوبی را متوقف كرد. کارشناسان در باره این بازی چه گفتند: تاكتیك و هوش بالای قلعه نویی دبیر موقت فدراسیون فوتبال هم گفت: بازیكنان ما تا لحظه‌ی آخر به طور حرفه‌ای دنبال...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران – کره از نگاه کارشناسان


شنبه تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه جام جهانی سئول كره‌ی جنوبی را متوقف كرد. کارشناسان در باره این بازی چه گفتند:


تاكتیك و هوش بالای قلعه نویی

دبیر موقت فدراسیون فوتبال هم گفت: بازیكنان ما تا لحظه‌ی آخر به طور حرفه‌ای دنبال پیروزی بودند.

داریوش مصطفوی گفت: بازیكنان ما در دیدار برابر كره بسیار حرفه‌ای عمل كردند و تا آخرین لحظه برای برتری تلاش كردند. اعتقاد دارم فصل نوین فوتبال ایران با این بازی آغاز شد و ما به عنوان كارگزاران موقت یا دائم فوتبال باید به فكر برنامه‌ریزی برای دوره‌ای ده ساله و كار كردن بر روی تیم‌های 10، 12، 14 و 16 سال باشیم. همچنین به دنبال برنامه‌ی كوتاه مدت برای حضور در جام جهانی 2010.

وی افزود: وظیفه‌ی فدراسیون نسبت به مربیان جوان دو چندان شده است كه باید با تدارك قوی و برنامه‌ریزی و همكاری سازمان لیگ كوشش كنیم تا بازی‌های تداركاتی تیم ملی در آینده منظم‌تر برگزار شود و به بن بست برخورد نكند.

دبیر موقت فدراسیون فوتبال از تیم‌های استرالیا، كره‌ی جنوبی، ژاپن و چین به عنوان رقیبان ایران و مدعیان فتح جام ملت‌های آسیا نام برد و تصریح كرد: باید طوری برنامه‌ریزی كنیم كه مشكلات تیم را اذیت نكند. این امر میسر نمی‌شود مگر آن كه مسوولان بلند پایه‌ی دولت و رییس سازمان تربیت بدنی تفكرات عمیقی نسبت به این موضوع داشته باشند.

وی در مورد دیدار تیم‌های ایران و كره‌ی جنوبی نیز تاكید كرد: قبول دارم كه پنجاه و پنج درصد بازی در اختیار كره‌ای‌ها بود اما، مالكیت دلیل برتری آنها نبود. تیم ایران دو سه موقعیت گلزنی خوب داشت كه یكی از آنها به گل تبدیل شد. تاكتیك قلعه‌نویی در این بازی نشان داد كه وی مربی فهمیده، باهوش و آینده‌داری است.

كارشناسان فوتبال كشورمان نیز به ارزیابی این بازی پرداختند كه نظرات آن‌ها در زیر می‌آید:


ابطحی: آنالیز دقیقی از كره نداشتیم

سید مهدی ابطحی كارشناس فوتبال گفت: نباید چشم خود را بر واقعیت‌ها ببندیم. بخت با ما یار بود كه توانستیم بازی را در لحظه‌ی آخر به تساوی بكشانیم.

تساوی در خانه‌ی حریف برای ما بسیار ارزشمند و مناسب بود. با این وجود این تساوی نباید موجب نادیده انگاشتن نقاط ضعف تیم ملی شود. ما شانس آوردیم كه در آخرین دقیقه‌ی بازی موفق به زدن گل تساوی شدیم اما، نباید نقاط ضعف خود را نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: شیوه‌ای را كه كادر فنی تیم ملی برای بی‌ثمر كردن سرعت كره انتخاب كرده بود دفاع منطقه‌ای و فشرده بود. باید توجه داشت كه دفاع منطقه‌ای نیازمند آمادگی جسمانی بالای بازیكنان و تمركز فوق‌العاده‌ی آنهاست. همچنین در چنین روشی مدافعان باید در زمان ضربات ایستگاهی حریف بسیار هوشیار بوده و جایگیری دقیقی داشته باشند. متاسفانه بازیكنان ما در این زمینه تا حدودی دچار مشكل بوده و دریافت گل از كره در آخرین دقیقه‌ی نیمه‌ی اول نشان از خستگی آنها و نداشتن تمركز كافی داشت.

ابطحی تصریح كرد: به نظر نمی‌رسید كه ما آنالیز خوب و دقیقی از نحوه‌ی بازی كره داشته باشیم، به هر صورت كره‌ای‌ها آن طور كه پیش بینی می‌كردیم خطرناك و زهردار نبودند و ما می‌توانستیم بهتر از این بازی كنیم.

وی با ابراز رضایت از عملكرد خط دفاعی تیم ملی گفت: تمامی بازیكنان ما ملزم به رعایت اصول دفاع تیمی بودند و در این میان مدافعان ما نیز نقش رهبری را تا حدودی ایفا كردند. با این وجود ما در كناره‌ها با مشكلاتی روبرو بودیم كه به خصوص در جناح چپ این مشكل محسوس بود. نیكبخت واحدی و معدنچی در جناح چپ با یكدیگر هماهنگی لازم را نداشته و در بسیاری از موارد به راحتی توپ را به حریف واگذار می‌كردند. اگر برای این دو بازیكن شرح وظایف مشخصی را تعریف كنیم بدون شك كیفیت جناح چپ تیم ملی افزایش خواهد یافت.

علی كریمی و مهدوی‌كیا به طور كامل توسط بازیكنان حریف كنترل شده بودند و دیگر خبری از حركات هجومی آنها نبود. به زمین آمدن كعبی و مجیدی تا حدودی قدرت تهاجمی ما را افزایش داد و سرعت تیم ملی در خط حمله بیشتر شد. با این نفرات اگر تیم ملی با دو مهاجم بازی كند از شیوه‌ی كنونی بسیار موثرتر خواهد بود.

ابطحی خاطر نشان كرد: با فیزیك خوب و مناسبی كه مدافعان بلند قد ما دارند این نوع گل خوردن‌ها بر روی ضربات هوایی قابل تحمل است. به نظر می‌رسد كه ما از این نظر نیاز به تمرینات بیشتری داریم تا مدافعان با تمركز بیشتری در هنگام ضربات ایستگاهی جایگیری كنند.

به هر صورت ما یك امتیاز ارزشمند را از سئول گرفتیم و از امروز باید به دنبال گرفتن امتیاز از سوریه باشیم.


محصص: با آمدن مجیدى هاشمیان راه افتاد

مرتضى محصص بعد از بازى ایران- كره جنوبى گفت: دفاع مطلق تیم ایران در نیمه نخست باعث شد تا كره اى ها حملات بسیارى را بر روى دروازه تیم كشورمان ایجاد كنند. وى افزود : وحید هاشمیان تك مهاجم كشورمان در نیمه نخست نتوانست مقابل چهار مدافع حریف، كارى از پیش ببرد اما در نیمه دوم با حضور فرهاد مجیدى در زمین، شرایط بازى تغییر یافت . مدرس فیفا تصریح كرد : استراتژى مربیان تیم ملى فوتبال ایران در نیمه نخست دریافت نكردن گل بود تا در نیمه دوم بتوان نتیجه را به سود خود عوض كرد. وى دفاع نفر به نفر در هنگام زدن ضربات ایستگاهى را از مشكلات تیم ملى در دو دیدار اخیرش عنوان كرد و افزود: تیم ایران در هر دو بازى خود برابر سوریه و كره جنوبى دو گل مشابه را دریافت كرد تا مربیان به فكر تغییر تاكتیك باشند. محصص پیشنهاد كرد كه مدافعان ایرانى به هنگام زدن ضربات ایستگاهى روى به دفاع منطقه اى بیاورند تا بتوان به خوبى فضاهاى خالى را پر كرد. وى نبود هماهنگى لازم در جناح چپ را از دیگر مشكلات تیم ملى ذكر كرد و گفت : مهرزاد معدنچى و علیرضا واحدى نیكبخت هنوز در زمان حمله به هماهنگى ایده آل دست نیافته اند.

مدرس فیفا به مشكل هافبك دفاعى تیم ملى دربازى مقابل كره جنوبى اشاره كرد و افزود : نكونام در این بازى آزادى عمل لازم را نداشت تا بتواند مانند گذشته در حملات تیم شركت كند. آندرانیك تیموریان نیز به عنوان بازیكن آزاد نتوانست قابلیت هاى خود را به نمایش بگذارد. وى با بیان اینكه على كریمى در نیمه نخست كاملاً گم بود، افزود : پیستون هاى تیم ملى باید با حركت در كناره ها، فضاى كافى را براى كریمى در میانه زمین ایجاد كنند. این منطقه یكى از قدرت هاى تیم ملى فوتبال ایران است كه باید به خوبى از این موقعیت استفاده كنیم.


شاهرخ بیانی: تنها نتیجه گرفتیم

بازیكن اسبق تیم ملی فوتبال كشورمان گفت: تیم ایران در دیدار برابر كره‌ی جنوبی تنها یك نتیجه‌ی قابل قبول به دست آورد. دیدار ایران و كره‌ی جنوبی به طور كامل یك طرفه بود و ما بسیار خوش شانس بودیم كه در دقیقه‌ی نود بازی را به تساوی كشاندیم. تیم كره‌ی جنوبی تعدادی از نفرات خوب خود را روی نیم‌كت گذاشته بود و در مقابل بازیكنان ما در پاس‌كاری بسیار ضعیف بودند و تنها از خود رفع مسوولیت می‌كردند.

شاهرخ بیانی افزود: تیم ایران نه تكنیك و نه تاكتیك داشت. شاید در كل تیم بتوان به وحید هاشمیان كه گل پایانی را به ثمر رساند, نمره‌ی قابل قبول داد. بازیكنان ما در حد و اندازه‌های خودشان نبودند؛ به خصوص نفرات لژیونر كه نتوانستند انتظارات را برآورده كنند. محمود فكری در خط دفاع گزینه‌ی چندان مناسبی نبود, چرا كه كره‌ی جنوبی تیمی سرعتی بود و فكری بازیكن پرسرعتی نبود.

فكری می‌توانست به عنوان یك بازیكن جایگزین و با تجربه در نیمه‌ی دوم به میدان بیاید؛ اما, در خط دفاع بهتر بود حسین كعبی از ابتدا در سمت راست قرار می‌گرفت تا مهدوی‌كیا مقداری جلوتر بیاید و بتواند در حملات موثرتر باشد, چرا كه در بازی امروز مهدوی‌كیا بیش از اندازه متمایل به عقب بود.

تصور می‌كنم كره‌ای‌ها چندان به دروازه‌ی تیم ایران فشار نیاوردند. آنها به راحتی در طول زمین پاس‌كاری می‌كردند و گاهی حتی بین بیست و هشت تا سی ضربه‌ی پاس بین آنها رد و بدل می‌شد. تیم ایران در میانه‌ی میدان در بازی تحت فشار بسیار ضعیف عمل كرد و نتوانستیم بازیكنان كره‌ای را مهار كنیم.

تیم ایران در بازی برابر كره‌ی جنوبی همانند دیدار برابر استرالیا روزی معجزه گونه را پشت سر گذاشت و در شرایطی از نظر فوتبالی هیچ چیزی برای ارایه نداشت, در دقایق پایانی كار را به تساوی كشاند.

بیانی تصریح كرد: تعویض‌های نیمه‌ی دوم چندان كارساز نبود و تصور می‌كنم بهتر بود به جای مجیدی كه مدت‌هاست در تیم ملی بازی نكرده است, عنایتی كه تجربه‌ی بیشتری داشت به میدان می‌آمد.

وی در پایان سیستم 3-6-1 سرمربی تیم ملی را مورد تایید قرار داد و یادآور شد: با این وجود تا زمانی كه بازیكنان‌مان بازی سرعتی و تحت فشار را به خوبی انجام ندهند این روش كارایی زیادی ندارد.


یاوری: تساوی در سئول حكم پیروزی را داشت

محمود یاوری گفت: تساوی برابر كره‌ی جوبی برای ایران حكم یك پیروزی ارزشمند را داشت.

این مربی فوتبال گفت: بازی كردن در جو وحشتناك ورزشگاه سئول كار بسیار دشواری است اما، خوشبختانه بازیكنان باتجربه و حرفه‌ای ما به خوبی از عهده‌ی این كار برآمده و با این تساوی ما را به صعود از مرحله‌ی مقدماتی جام ملت‌های آسیا امیدوار كردند.

در نیمه‌ی اول بازیكنان ما تحت تاثیر بازی سرعتی و تك ضرب حریف قرار داشتند و در بیشتر دقایق بازی به دفاع كردن روی آوردند. فشار حملات كره به حدی بود كه سرانجام آنها در دقایق پایانی این نیمه به گل دست یافتند. اما، در نیمه‌ی دوم شرایط تا حدودی تغییر كرد و بازیكنان ما با آرامش بیشتری به بازی پرداختند. دوندگی ملی‌پوشان یكی از دلایل اصلی كسب این نتیجه‌ی مناسب بود.

بازیكنان ما سعی داشتند تا با دوندگی‌های فراوان خود مانع از بازی‌سازی حریف شوند اما، ما آنطور كه باید نیز خوب بازی نكردیم و هنوز تا رسیدن به تیم ایده‌آل فرصت داریم. به هر صورت این تساوی خیال ما را از بازی با سوریه راحت كرد تا با آرامش بیشتری به رویارویی این تیم برویم.

یاوری در مورد تعویض‌های كادر فنی تیم ملی گفت: تعویض‌های كادر فنی در این دیدار بسیار خوب بود و انسجام بیشتری را به تیم بخشید. حضور مجیدی در خط حمله قدرت تهاجمی تیم را زیاد كرد و موجب شد تا كره‌ای‌ها با پنج مدافع بازی كنند. ترس آنها و عقب نشستن مدافعان این تیم در نهایت موجب به ثمر رسیدن گل تساوی ایران شد.

یاوری افزود: هاشمیان باهوش و زكاوت فوق‌العاده‌ی خود در آخرین دقیقه‌ی این بازی ایران را از شكست نجات داد. تمركز بالای او در این لحظات بسیار ستودنی بود چرا كه او توانست ایران را از یك شكست تلخ نجات دهد. اما، در این میان علی كریمی روز خوبی نداشت و بازی ضعیفی را ارایه كرد.

اگر در چند روز آینده نقاط ضعف خط دفاع را برطرف كنیم می‌توانیم نسبت به بازی برگشت خوشبین‌تر باشیم.


چاره‌ای جز كسب نتیجه نداشتیم

آنالیزور تیم ملی فوتبال ایران گفت: با وجود برخی نواقص, تیم ایران توانست عملكرد خوبی برابر كره داشته باشد.

ماركار آقاجانیان که باید حتما همراه تیم ملی در کره می بود ، دیروز از تلویزیون بازی تیم ملی را تماشا کرد. وی در باره این بازی گفت : در نیمه‌ی نخست بازی ما مشكلاتی داشتیم. البته تصور می‌كنم تیم ملی چاره‌ای نداشت تا در این بازی تنها به كسب نتیجه فكر كند و این اتفاقی بود كه در نهایت آن را به دست آوردیم.

وی افزود: در نیمه‌ی نخست, درصد پاس‌های اشتباه بسیار زیاد بود و تعلل بیش از اندازه در پاس دادن و علاقه‌ی بازیكنان به تمام كردن بازی سبب شده بود تا بازی ایران چندان جالب توجه نباشد. البته با توجه به فشار حملات تیم كره‌ی جنوبی این موضوع تا اندازه‌ای طبیعی بود. این حالت‌ها در نیمه‌ی دوم كمتر شد و تیم ایران در حفظ توپ و تعویض منطقه‌ی بازی با قدرت بیشتری كار كرد و توانستیم حملات بهتری روی دروازه‌ی كره انجام دهیم.

آقاجانیان خاطرنشان كرد: همان طور كه پیش از این گفته بودم بازیكنان تیم كره اكثرا نفراتی بودند كه در جام‌جهانی حضور داشتند و آنالیز كلی دفاع كره‌ی جنوبی به ما نشان می‌داد كه این تیم در دیدار برابر چین تایپه در اثر معدود حملات چین تایپه بسیار دستپاچه و دچار مشكل بود. این اتفاق در دیدار برابر ایران نیز رخ داد و در دقایق پایانی وحید هاشمیان توانست با استفاده از اشتباه مدافع كره‌ی جنوبی گل تساوی را وارد دروازه‌ی حریف كند.

آقاجانیان در مورد عملكرد خط میانی تیم ملی ایران گفت: خط میانی ایران در كارهای دفاعی موفق‌تر از كارهای هجومی بود. البته با توجه به شرایط بازی ما مجبور به تراكم بیشتر در خط میانی بودیم و تصور می‌كنم با مشكلاتی كه وجود داشت و عدم هماهنگی كامل, در مجموع تیم ایران عملكرد خوبی داشت.

وی در پایان گفت: میرزاپور روز بسیار خوبی داشت و از وی راضی هستم. البته در تمامی خطوط مشكلات و نقاط ضعفی به چشم می‌خورد كه پس از آنالیز كامل این بازی در مورد آنها با بازیكنان صحبت می‌كنیم.