تبیان، دستیار زندگی
كماندوها از داخل بالگرد به درون دریا پریده و با یک قایق ساده خود را به ساحل می ‌رسانند، با تفنگ‌ های تهاجمی خود دشمنان را از سر راه پاكسازی نموده، و پس از كشف انبار مهمات آنجا را در حالی منفجر می ‌كنند كه خود پس از سوار شدن بر بالگرد از آنجا دور می ‌شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کماندوهای جنگ نرم


کماندوها از داخل بالگرد به درون دریا پریده و با یک قایق ساده خود را به ساحل می ‌رسانند، با تفنگ‌ های تهاجمی خود دشمنان را از سر راه پاكسازی نموده، و پس از كشف انبار مهمات آنجا را در حالی منفجر می ‌كنند كه خود پس از سوار شدن بر بالگرد از آنجا دور می ‌شوند.

جنگ نرم

امروزه و با توجه به اثرات عمیق رسانه ها در تحقق جنگ نرم، شاهد فعالیت های فزاینده ای در این راستا از سوی سردمداران غربی هستیم. فعالیت هایی که هر روز بر تنوع آنها افزوده می شود. اخیرا نیز پنتاگون با پخش یک برنامه نمایشی خود را مطرح ساخته كه بالاترین آمار بینندگان شبكه ان ‌بی ‌سی (NBC) را به خود اختصاص داده است. با تلفیق قواعد نمایش واقعی كه واقعیت را به نمایش می ‌گذارد و یک بازی تلویزیونی كه برای آزمودن واكنش رقبا موقعیت خاصی را شبیه ‌سازی می ‌كند، این مجموعه تلویزیونی مخاطبان خود را در شبیه ‌سازی واقعی صحنه جنگ قرار می ‌دهد. این نمایش تبلیغاتی با هدف ارتقای بهبود شیوه‌ های رزمی و جلوگیری از افزایش خشونت در جنگ، طرح‌ ریزی شده است و از آن جهت بی ‌نظیر است كه این مسابقه ورزشی با لباس نظامی انجام می پذیرد كه "جوزف گوبلز" (Paul Joseph Goebbels) وزیر تبلیغات هیتلر با آن ظاهر شده بود.

كماندوها از داخل بالگرد به درون دریا پریده و با یک قایق ساده خود را به ساحل می ‌رسانند، با تفنگ‌ های تهاجمی خود دشمنان را از سر راه پاكسازی نموده، و پس از كشف انبار مهمات آنجا را در حالی منفجر می ‌كنند كه خود پس از سوار شدن بر بالگرد از آنجا دور می ‌شوند. این حمله را تفنگداران نیروی دریایی یا نیروهای ویژه آبی– خاكی- هوایی نیروی دریایی انجام نمی ‌دهد بلكه بازیگران، ورزشكاران و تاجران معروف آن را به اجرا در می ‌آورند. این افراد پس از فراخوانی شبكه ان‌ بی ‌سی آمریكا برای حضور در نمایش واقعی "ستارگانِ درجه نظامی می گیرند"، توسط كماندوهای واقعی از جمله كلاه سبزها آموزش دیده و همراهی می ‌شوند.

این نمایش تبلیغاتی با هدف ارتقای بهبود شیوه‌ های رزمی و جلوگیری از افزایش خشونت در جنگ، طرح‌ ریزی شده است و از آن جهت بی ‌نظیر است كه این مسابقه ورزشی با لباس نظامی انجام می پذیرد كه "جوزف گوبلز" (Paul Joseph Goebbels) وزیر تبلیغات هیتلر با آن ظاهر شده بود

شبکه "ان ‌بی سی" می ‌گوید، "هدف این برنامه ادای احترام به "قهرمانانی" است كه از جنگ باز می ‌گردند، و نمایش اینكه آنها در واقعیت چه ماموریت های باورنكردنی را انجام داده ‌اند." هر رقیب برای رسیدن به یک جایزه نقدی مسابقه می ‌دهد كه در نهایت به یک موسسه خیریه نظامی اهدا خواهد شد و بینندگان را وسوسه می ‌نماید تا آنها نیز از جیب خود به این موسسه كمک كنند. اما آنچه كه این نمایش واقعی را منحصر به فرد میی سازد، رئیس تشریفات استثنایی آن است: ژنرال "وزلی كلارک" (Wesley Clark)، فرمانده ارشد سابق نیروهای متحد در اروپا طی سال های 2000-1997. این كلارک است كه ماموریت ‌های رقبا را طرح ‌ریزی می ‌نماید، آنها را هدایت نموده و در مورد عملكرد آنها قضاوت می كند. او كوله‌ باری از تجربه است: این كلارک بود كه جنگ علیه یوگسلاوی را طرح ‌ریزی و هدایت كرد.

وسلی كلارک

كلارک پس از بازنشسته شدن كتاب های متعددی را تالیف نموده و دروس مختلفی را در مورد نحوه "جنگیدن و پیروزی در جنگ مدرن" یا همان "جنگ نرم" (Soft war) بر اساس وقایع جنگ سال 1999 در یوگسلاوی تدریس نموده است. این اولین جنگ ناتو بود كه در تاریخ 50 ساله این سازمان تحقق یافت و به گفته كلارک، هدف این ماموریت "پایان دادن به پاكسازی نژادی آلبانی ‌های كوززو توسط میلوسویچ" بود. جنگی كه در آن "ایالات متحده آمریكا رهبری را بدست گرفت و اهداف مورد نظر را انتخاب كرد." اما پنتاگون آن را به "جنگ ناتو" تبدیل ساخت و متحدان آمریكا را درگیر آن نمود تا 60 درصد حملات هوایی را انجام دهند.

از این رو، وزلی كلارک این دستوركار را برای نمایش واقعی دیگری تشریح می نماید، نمایشی به مراتب مهم‌ تر از برنامه شبكه ان ‌بی ‌سی، نمایشی كه قرار است پنتاگون در شبكه Mondovisione آن را به روی آنتن ببرد تا دروغ‌ گویی ‌ها را واقعیت جلوه داده و علل و اهداف واقعی جنگ را پنهان سازد  تا از این طریق ازهان عمومی را به سمت و سوی دیگری سوق دهد. (حائز اهمیت آن که "تحریف افکار" از ارکان اساسی جنگ نرم محسوب می شود.)

امروزه و با توجه به اثرات عمیق رسانه ها در تحقق جنگ نرم، شاهد فعالیت های فزاینده ای در این راستا از سوی سردمداران غربی هستیم

در نمایش واقعی جنگ، "سند"سازی علیه دشمن مجاز است. برای مثال، مواردی كه "كالین پاول" وزیر امور خارجه آمریكا در 5 فوریه 2003 ارائه نمود برای این كه ثابت نماید عراق تسلیحات بیولوژیكی كشتار جمعی در اختیار دارد. پاول بعدها از طریق رسانه ها صراحتاً اعتراف كرد كه این " سند" جعلی بود، یعنی پس از آنكه از سیا و پنتاگون خواست تا توضیح دهند چرا "اطلاعات نادرست" داده بودند. اما در حال حاضر نمایش واقعی جنگ به قسمت‌ های جدیدی رسیده است: "حال، ایران متهم است كه می ‌خواهد سلاح هسته‌ ای تولید كند (بدون توجه به این حقیقت كه اسرائیل چندین دهه است كه این سلاح ها را در اختیار دارد اما آنها را مجبور ساخته تا به ایران و سایر كشورها توجه نمایند). در واقع برنامه‌ های پر طرفداری همچون "ستارگان، درجه نظامی می ‌گیرند" به پررنگ ساختن مفهوم دشمن و ضرورت دفاع از خود در برابر دشمن كمک می ‌كنند.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / ویکی پدیا