تبیان، دستیار زندگی
اهمیت و جایگاه موضوع ورزش و جوانان نزد دولت محمود احمدی نژاد ، همواره با افزایش و رشد همه ساله بودجه ورزش کشور و نیز حمایتهای ویژه از ورزشکاران در آوردگاههای مهم بین المللی توسط رییس جمهور ، مشخص است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصمیمات برنامه محور در وزارت ورزش


اهمیت و جایگاه موضوع ورزش و جوانان نزد دولت محمود احمدی نژاد،همواره با افزایش و رشد همه ساله بودجه ورزش کشور و نیز حمایتهای ویژه از ورزشکاران در آوردگاههای مهم بین المللی توسط رییس جمهور ، مشخص است .


ورزش ایران به کجا می رود؟

در اواخر سال 89 ، با ادغام دو سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان و تشکیل وزارت ورزش و جوانان،از سوی رییس جمهور ، حمید سجادی بعنوان یکی از اهالی ورزش برای اولین بار جهت تصدی جایگاه وزارت جدیدالتاسیس ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد که بنا به دلایلی که ربطی به توانمندیهای وی نداشت با عدم رای اعتماد نمایندگان ملت در مجلس هشتم روبرو شد . پس از رای نیاوردن حمید سجادی ، گزینه های زیادی برای تصدی این وزارتخانه نوپا مطرح شدند و حتی افرادی بودند که علیرغم نداشتن پیشنهاد از سوی رییس جمهور ، انصراف خود را از پذیرفتن وزارت مربوطه اعلام کردند ! تا اینکه محمود احمدی نژاد با تصویب مجلس مبنی بر ادغام وزارت تعاون با دو وزارتخانه کار و امور اجتماعی و رفاه و تامین اجتماعی ، محمد عباسی را به پاستور فرا خواند. پذیرش وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد رییس جمهور به محمد عباسی وزیر وزارتخانه ادغام شده تعاون بود . با وضعیتی که در مجلس برای رای اعتماد سجادی به راه افتاده بود ، معرفی یک چهره آشنا که مورد تایید بهارستان نشینان باشد می توانست کشتی طوفان زده ورزش کشور را که ناشی از مدیریت سعیدلو و بلاتکلیفی چند ماهه بود را به ساحل آرامش برساند . سرانجام محمد عباسی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی و با 165رای موافق بعنوان وزیر ورزش و جوانان انتخاب شد عباسی با تجربه ای که در مدیریت آکادمیک و اجرایی اش داشت و طبق انچه که در برنامه های ارایه شده اش به مجلس آمده بود به خوبی می دانست که ورزش کشور نیازمند یک جراحی اساسی و اصولی است اما قطعا لحظه ای که وی ، تکلیف رییس جمهور را پذیرفت ، به ذهنش خطور نمی کرد که بخواهد برای اصلاح ورزش کشور و پیشبرد اهداف و برنامه هایش تا بدین اندازه هزینه متقبل شود و از سوی پست دوستان و مال اندوزان چسبیده به میز و سمت مورد آماج تهمت و تخریب قرار گیرد . افرادی که با آمدن عباسی و محور قرارگرفتن برنامه کارشناسی اش ، جای خود را از دست رفته می دیدند با مصاحبه های جنجالی و متهم کردن اطرافیان وزیر سعی در انحراف افکار عمومی را داشتند .

رسولی نژاد و ساکی زاده از جمله افرادی هستند که به عباسی نزدیک اند اما در بحث انتصابات تصمیم گیر نیستند . عباسی به دفعات از وجود گروه تحلیل و کنترل عملکرد فدراسیونها و باشگاهها خبر داده و انتصابات را بر اساس نظر کارشناسی انجام پذیر می داند . ماجرا هنگامی جالب می شود که رییس یکی از فدراسیون های ورزشی که به دلیل عملکرد ضعیف و تخلفات بسیار ، توسط عباسی از کار برکنار شده بود ، دخالت فرزند محمد عباسی را باعث این برکناری دانسته بود

اگر نگاهی به اطرافیان حلقه اصلی سه تن از روسای سابق سازمان تربیت بدنی و وزیر ورزش و جوانان بیاندازیم به زیرکی وزیر ورزش بیشتر پی می بریم.همواره در اطراف روسای سابق ، افرادی بودند که نظرشان نسبت به بقیه ارجح تر بوده و بعنوان مشاور امین مورد مشورت قرار می گرفتند .

 وزارت ورزش

به گواه آنهایی که از دیر باز ورزش کشور را از نزدیک دنبال می کنند در دوره محسن مهرعلیزاده رییس سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات ، عیسی اسحاقی (مدیرکل روابط عمومی وقت ) و یاسر مهرعلیزاده فرزند رییس وقت سازمان تربیت بدنی از جمله مشاوران امین وی محسوب می شدند و همگان عزل و نصب های مدیریتی را ناشی از نگاه و تصمیمات آنها می پنداشتند . اما یاسر که نقش فرزند بزرگ آقای رییس را داشت هیچگاه در امور اجرایی ورزش دخالت نکرد و همواره نقش مشورتی را ایفا کرد .   اما در دوره محمد علی آبادی ، این نقش پررنگ مشاورت را خدادادی (مدیرکل دفتر ریاست ) ، هادیانی (مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز ) و محسن علی آبادی فرزند ارشد  محمد علی آبادی برعهده داشتند . اما در این میان محسن بر خلاف یاسر مهرعلیزاده در امور اجرایی نیز وارد شده و با حضور در محافل و مسابقات ورزشی مدتی نقل محافل ورزشی گردید . بسیاری معتقدند که اگر حرف و حدیث های مربوط به فرزندان علی آبادی در ورزش به راه نمی افتاد اکنون محمد علی آبادی هشتمین سال ریاست بر دستگاه ورزش کشور را تجربه می کرد . در دوره علی سعیدلو هم که فرزندانش در ینگه دنیا زندگی می کردند و در ایران نبودند که وارد حوزه ورزش شوند . همگان متفق القول ، مهرداد سراجی را مسئول اصلی تصمیمات اصلی ورزش کشور می دانستند . سراجی که با شیخ الاسلام وزیر کار ، رفاه و تامین اجتماعی ارتباط فامیلی دارد بعنوان مدیرکل دفتر ریاست همواره در تصمیم گیریهای سعیدلو نقش اول را ایفا می کرد . اما با آمدن عباسی این اطرافیان جای خود را به گروه و تیم کارشناسی دادند .

عباسی

رسولی نژاد و ساکی زاده از جمله افرادی هستند که به عباسی نزدیک اند اما در بحث انتصابات تصمیم گیر نیستند . عباسی به دفعات از وجود گروه تحلیل و کنترل عملکرد فدراسیونها و باشگاهها خبر داده و انتصابات را بر اساس نظر کارشناسی انجام پذیر می داند . ماجرا هنگامی جالب می شود که رییس یکی از فدراسیون های ورزشی که به دلیل عملکرد ضعیف و تخلفات بسیار ، توسط عباسی از کار برکنار شده بود ، دخالت فرزند محمد عباسی را باعث این برکناری دانسته بود . این در شرایطی است که اهالی ورزش و نزدیکان به وزارت ورزش این گفته رییس معزول را که این روزها به دنبال اصلاح اساسنامه فدراسیون و برگزاری مجمع است  را تکذیب کرده و آن را بی اساس می خوانند . عباسی نه فرزندش در ینگه دنیا زندگی می کند و نه در تصمیم گیریها دخالت می کند .  رییس معزول فدراسیون دیگر سجادی را مسبب برکناری اش می داند .  عباسی علیرغم اینکه بعنوان میهمان ناشناخته وارد جامعه ورزش کشور شد اما تاکنون به خوبی با جو و محیط خاص آن آشنا شده و  حتی در میان بازیها و هیاهوی رسانه ای حاشیه سازان  که می خواهند وی را وارد جنگ ناخواسته کنند به خوبی می داند که کی ، کجا و چگونه مصاحبه کند ؟ اگر هر شخصی به جای عباسی بود قطعا قبل از المپیک و فردای همان روز مصاحبه روسای معزول فدراسیونها علیه آنها موضع می گرفت و پاسخ تندی به صحبتهای انان می داد اما وی چنین برخوردی نکرد و منافع ورزش را به منافع شخصی ترجیح داد و سکوت و آرامش را لازمه فضای ورزش کشور دانست . گذر زمان و کسب نتایج المپیک نشان داد که عباسی همانند ماجرای معروف قضاوت امیرالمومنین (ع) در تقسیم بچه و سپردن آن به نامادری برای موفقیت ورزش از حق پاسخگویی خود گذشت .  وی در مصاحبه اخیرش درباره عملکرد مدیران استقلال و پرسپولیس ، در نهایت دقت و ظرافت ، به نقش نظارتی ، هدایتی و حمایتی وزارتخانه در قبال باشگاهها اشاره کرده و همچنین لزوم صیانت از بیت المال را در هزینه های باشگاهداری مورد تاکید قرار داده است . از جمله نکات جالب توجه و کارشناسی موجود در مصاحبه وزیر  ، ضعف تیمها در نتیجه گیری و اشاره صحیح به برآورده نکردن انتظارات هواداران است که نشان می دهد عباسی با آنالیز دقیق مباحث فنی و افکارسنجی فوتبال دوستان و نیز شناخت تهدیدها و فرصتها ، عملکرد مدیران زیر مجموعه را مورد ارزیابی قرار داده و توقعات خود و هواداران را از آنها مطالبه می کند .

حسین محمدی

بخش ورزشی تبیان