تبیان، دستیار زندگی
شاید این مسئله به گوش شما هم خورده باشد که معمولا افرادی که از سایر کشورها وارد ایران می شوند بیش از هر چیز از نحوه رانندگی در کشور ما اظهار تحیر می کنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمار کشته شدگان زلزله جاده‌ای


چندی پیش رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینكه هر 5 روز به اندازه قربانیان زلزله آذربایجان شرقی، در تصادفات كشته می‌دهیم، گفت: باید با یك كار همه جانبه و با مشاركت مردم وهمچنین افزایش ایمنی راه‌ها و سرعت درامداد و نجات این میزان كشته را دركشور كاهش دهیم.

تصادف

پایان رمضان و اوج سفرها

اتفاقی که در چند سالی است در تابستان ها رخ می دهد این است که پس از اتمام ماه رمضان که امسال و سالهای اخیر همزمان با هفته های آخر تابستان است، ما با سیلی از مسافران بین شهری روبرو می شویم. مردم به دلیل اینکه نمی توانند در ماه رمضان به مسافرت بروند، سفرهای خود را به زمانی بعد از اتمام این ماه منتقل می کنند. اما این افزایش سفرها در کنار تاثیرات مثبتی که بر نشاط اجتماعی مردم دارد،منجر به پیامد منفی و مرگباری هم می شوند که این همان سیل کشته هایی است که از این مسافرت ها به جا می ماند.

تصادفات جاده ای در ایران 20 برابر میانگین جهانی است

چندی پیش مهدی هاشمی معاون عمرانی وزیر كشور در سمینار بین المللی ایمنی در تردد اعلام کرد که آمار تصادفات جاده ای در ایران 20 برابر میانگین جهانی است. وی همچنین گفته بود که در حال حاضر ایران 5/2 درصد از میزان تصادفات جاده ای صورت گرفته در جهان را از آن خود كرده كه این آمار پنج برابر كشورهای صنعتی جهان و پنج برابر كشورهای هم تراز ایران است. حال اینکه چه دلیلی برای این تفاوت وجود دارد؟

در حال حاضر ایران 5/2 درصد از میزان تصادفات جاده ای صورت گرفته در جهان را از آن خود كرده كه این آمار پنج برابر كشورهای صنعتی جهان و پنج برابر كشورهای هم تراز ایران است. حال اینکه چه دلیلی برای این تفاوت وجود دارد؟

به کجا چنین شتابان؟!

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده است میزان کشته شدگان رانندگی در کشور ما تا به این اندازه بالاتر از معادل های بین المللی باشد، فرهنگ نادرست رانندگی کردن است. شاید این مسئله به گوش شما هم خورده باشد که معمولا افرادی که از سایر کشورها وارد ایران می شوند بیش از هر چیز از نحوه رانندگی در کشور ما اظهار تحیر می کنند و رانندگی مردم ایران را دیوانه وار تصویف کرده اند. متأسفانه سرعت بیش از حدی که در تمام زوایای زندگی ما ایرانی ها هم وجود دارد باعث شده که رانندگی هایمان انقدر مرگبار شود.

تصادف

ما فقط به دنبال این هستیم که سریعتر برسیم اصلا مهم نیست کجا و برای چه، انگار تنها چیزی که اهمیت دارد این است که از ماشین جلویی سبقت بگیریم و راه را مال خود کنیم. البته مرگباری سرعت زیاد در خیابان ها شهر ها به خصوص تهران به دلیل ترافیک بسیار زیاد به اندازه رانندگی در جاده های بین شهری نیست. سرعت بالای رانندگی در جاده اما باعث می شود که تعداد تلفات جاده ای ما این چنین آمارهای بین المللی را در نوردد!

هر 20 دقیقه یک مرگ جاده ای

یکی دیگر از دلایلی به باعث افزایش تعداد سوانح رانندگی می شود غیر استاندارد بودن جاده های ما است. متأسفانه قسمت اعظمی از جاده ای بی شهری ما فاقد شرایط و ضوابط بین المللی هستند. آمار کشته شدگان تصادفات رانندگى همچنین نشان مى دهد که سالانه 200 هزار تصادف در جاده هاى سراسر ایران روى مى دهد و بر همین اساس به طور متوسط هر 20 دقیقه، جان یک انسان در حوادث جاده اى گرفته مى شود و اگر در این میان تعداد مجروحان تصادفات رانندگی را در نظر نگیریم  روزانه 72نفر در جاده هاى کشور کشته مى شوند.

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده است میزان کشته شدگان رانندگی در کشور ما تا به این اندازه بالاتر از معادل های بین المللی باشد، فرهنگ نادرست رانندگی کردن است. شاید این مسئله به گوش شما هم خورده باشد که معمولا افرادی که از سایر کشورها وارد ایران می شوند بیش از هر چیز از نحوه رانندگی در کشور ما اظهار تحیر می کنند و رانندگی مردم ایران را دیوانه وار تصویف کرده اند

آمار کشته شدگان در جاده ها در 5 روز، از آمار زلزله آذربایجان بیشتر است

مومنی در اظهارات اخیرش گفت که: میزان سوانح رانندگی دركشور بالاست چرا كه نباید دركشور یك كشته هم داشته باشیم و اینكه هرپنج روز به اندازه كشته شده‌های زلزله آذربایجان شرقی كشته می‌دهیم، این یك فاجعه است، لذا باید با یك كار همه جانبه و با مشاركت مردم وهمچنین افزایش ایمنی راهها و سرعت درامداد و نجات این میزان كشته را دركشور كاهش دهیم.

جاده

طرح ویژه برای سفرهای پایان تابستان

مومنی با اشاره به طرح‌های تابستانی ناجا اظهار کرد که: مرحله اول طرح تابستان از تیرماه شروع شده بود و مرحله دوم نیز بعد از ماه رمضان شروع شده و تا سوم مهرماه ادامه خواهد داشت. مرحله دوم طرح ناجا از چهارشنبه گذشته شروع شد و تا سوم مهرماه با هماهنگی همه دستگاه‌ها ذیربط از جمله راهداری، اورژانس و شهرداری ها ادامه دارد. وی با اشاره به اینكه قانون قبلی راهنمایی و رانندگی جریمه محور و راننده محور بود، افزود: قانون جدید حقوق و تكلیف را با هم درنظر گرفته است به طوری كه تكلیف مردم رعایت قانون است وحقوقشان نیز داشتن خودرو ، راه ایمن و سیستم امداد و نجات است.

اطلاع رسانی سوانح جاده ای در رسانه ملی

از حق نگذریم رسانه ملی در سالهای اخیر در زمینه اطلاع رسانی خطرات رانندگی بین جاده ای برنامه های بسیاری ساخته است و در زمان های افزایش سفرها مانند ایام عید و آخر تابستان هم ویژه برنامه های به صورت زنده به روی آنتن می برد تا مردم را هر چه بیشتر با پیامدهای عدم رعایت قانون در سفرهای جاده ای آشنا کند. اما اگر این برنامه ها به صورت آیتم هایی در میان آگهی های بازرگانی هم پخش شود تاثیر گذاری بیشتری دارد.

در هر حال امیدواریم که مردم بیش از اینکه به سرعت در سفرهایشان فکر کنند کمی هم به رعایت نکات ایمنی مترکز باشند تا خوشی سفر تابستانی را به کام خود و خانواه هایشان تلخ نکنند.

البته در این میان باید به تاثیر قوانین راهنمایی و رانندگی در آمار تصادف های جاده ای هم توجه کرد. زمانی که قوانین به گونه ای نیست که بتواند بازدارندگی لازم را در میان مردم به وجود آورد، معلوم است که آمار تصادفات هم هر روز بیشتر از دیروز می شود. در همین راستا، بهارستانی ها باید قوانین راهنمایی و رانندگی را بیش از پیش در سر فصل برنامه هایشان قرار دهند.

در هر حال امیدواریم که مردم بیش از اینکه به سرعت در سفرهایشان فکر کنند کمی هم به رعایت نکات ایمنی متمرکز باشند تا خوشی سفر تابستانی را به کام خود و خانواه هایشان تلخ نکنند.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان