تبیان، دستیار زندگی
با گسترش سیستم های چند رسانه ای تحت شبکه احساس نیاز به امنیت اطلاعات، حمایت از کپی رایت در رسانه های دیجیتالی شدت گرفته است و یکی از روش های مناسب جهت رسیدن به این هدف دیجیتال واترمارک می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دزدی عکس ممنوع!


با گسترش سیستم های چند رسانه ای تحت شبکه، احساس نیاز به امنیت اطلاعات و حمایت از کپی رایت در رسانه های دیجیتالی شدت گرفته است و یکی از روش های مناسب جهت رسیدن به این هدف، دیجیتال واترمارک می باشد.

دزدی عکس ممنوع!

واترمارک عبارتست از توانایی حمل اطلاعات جهت احراز هویت. این توانایی جهت پیداکردن کاربردی در برچسب گذاری تصویر، انجام کپی رایت و حفاظت از جعل کردن می باشد. این کار با تغییرات کوچک نشانه گذاری در محتوای هر سلول تصویری صورت می گیرد. رمزگذاری محتویات را در طول انتقال داده از فرستنده به گیرنده محافظت میکند.

این کار دسترسی به اطلاعات تصویر را محدود نمی کند. و از کاربردهای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

** حفاظت از کپی رایت

** سندیت (بدون نقص)

** ارتباط امن و غیر قابل رویت

** نمایش برچسب

** برچسب گذاری و حاشیه نویسی مخفی

** حفاظت از داده در مقابل نفوذگران شبکه

** ایجاد شرایط دسترسی به تصویر (می توان افرادی که می توانند تصاویر را رویت نمایند را محدود نمود).

** استفاده از واتر مارک در تجارت و گسترش رسانه های دیجیتالی، پیدایش تکنولوژی تجارت الکترونیک: چون Digital Watermarking یک تکنولوژی مناسب برای برطرف کردن مشکلات امنیتی است.

دیجیتال واترمارک عبارتست از توانایی حمل اطلاعات همراه با رسانه مورد نظر جهت احراز هویت. واتر مارک یا سایه گذاری دیجیتالی اعمال یک ساختار نامرئی یا مرئی به تصویر است که به وسیله آن می توان آنها را مارک دار کرد

**  پایگاه داده ها و واترمارک: یکی از مهمترین اطلاعاتی که در شبکه های مختلف _ بخصوص اینترنت روزانه _ باحجم زیادی درحال انتقال می باشد ، اطلاعات پایگاه داده ای و جداول اطلاعاتی می باشد که حفاظت آنها بخصوص در مواردی که این اطلاعات، اطلاعات مالی می باشد از اهمیت خاصی برخوردار است.

اعمال واتر مارک در بانک های اطلاعاتی به دو صورت امکان پذیر است:

1.اضافه کردن اطلاعات به کل فایل با توجه به روش های موجود برای واتر مارک

2.اضافه کردن اطلاعات به هر رکورد داده یا به رکوردهای خاص

** کاربرد واترمارک در سیستم عامل : واترمارک در قسمت های مختلف سیستم عامل از قبیل نحوه ذخیره سازی سیستم فایلها می توان به سیستم عامل منحصربفردی رسید که قابلیت های خاص داشته باشد.

** کاربردهای غیر تصویر واتر مارک : واترمارک می تواند به دو صورت قابل شنیدن و غیرقابل شنیدن اعمال شود.

دزدی عکس ممنوع!

الگوریتم های مختلف اعمال دیجیتال واترمارک

تغییر کم اهمیت ترین بیت LSB

در این روش فرض می شود داده ای که در کم اهمیت ترین بیت موجود است فاقد معنی واهمیت می باشد. همچنین در راستای الگوریتم تغییر در LSB روشهای مختلفی موجود است که تفاوت آنهابه دو صورت ظاهر می شود : 1- نوع تغییرات اعمال شده در LSB 2- نحوه تعیین بایتهایی که قرار است LSB آنها تغییر کند . که هر دو مورد فوق براساس قوانین ریاضی خاص و یا به صورت تصادفی تعیین می گردند . در بین الگوریتم های موجود در واترمارک LSB از نظر امنیتی جزء مطمئن ترین روشهاست .

برچسب گذاری اطلاعات

در این روش اطلاعاتی که قراراست بصورت تکنولوژی واترمارک به تصویر اضافه شود در قالب نویز اعمال می شود که در این راستان نیز روش های زیادی وجود که از معمول ترین روش ها می توان به اضافه کردن نویز به LSB ها بصورت تصادفی اشاره کرد.

روش های آماری

در این الگو اطلاعات قالب واترمارک براساس فرمولهای آماری موجود و یا براساس آمارگیری از کل پیکسل ها در تصاویر انجام و به تصویر اعمال می شود . و ازمیان روش های مختلف که وجود دارد معمول ترین آنها انتخاب n  جفت تصادمی میباشد که شامل bi  و ai  می باشد که از روشنایی ai  کاسته و به روشنایی bi  افزوده می شود . یکی از مهمترین نقایص این روش عدم مقاومت در برابر تبدیلات هندسی می باشد.

استفاده از Checksum

در این روش با بررسی هدف و کاربرد مورد نظر؛ روش ها و الگوریتم های موجود باهم ترکیب می شوند و یا روشی دیگر ابداع می کند.

دزدی عکس ممنوع!

نتیجه گیری و پیشنهاد

واترمارک نه تنها می تواند از کپی رایت حمایت کند بلکه در کنار رمزگذاریها و با پوشش معایب آنها یک سیستم امن ایجاد می کند.

واترمارک می تواند بعنوان ابزاری در جهت حمله استفاده شود که می توان به روش های زیر اشاره کرد:

تغییرات محلی: در این نوع حملات، کدهایی که که در تصویر به صورت مارک قرار گرفته است، تغییر داده می شود.

مرتب سازی مجدد: در این روش کدها از طریق تعداد زیادی از قطعه کدهای مستقل مجددا مرتب شده و نهایتاً این روش الگوهای مختلف را بوجود آورد

اضافه کردن کد: در این روش تعدادی کد به تصویر اضافه شده که البته این قطعه کدها باعث غیرقابل رویت شدن تصویر می شوند.

دزدی عکس ممنوع!

غیر قابل کامپایل شدن کد: در این روش با تغییر هدر فایل، تصویر در برنامه مورد نظر غیرقابل کامپایل شدن می شود.

فشرده سازی کد: در این روش با استفاده از الگوریتم های فشرده سازی، تصویر فشرده و سپس در بایت های باقیمانده، کدهای ضد فشرده سازی گذاشته می شود یعنی امکان بازکردن تصویر نمی باشد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع : ایران الکترونیک