تبیان، دستیار زندگی
این روزها که اجلاس به پایان رسیده است اما همچنان اخبار پیرامونی و حواشی ان داغ داغ در رسانه ها جریان دارد در این مطلب مظر علی مطهری پیرامون اجلاس و تنها کشوری که در اجلاس شرکت نکرد را خواهید خواند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظر علی مطهری درباره اجلاس تهران


این روزها که اجلاس به پایان رسیده است اما همچنان اخبار پیرامونی و حواشی ان داغ داغ در رسانه ها جریان دارد در این مطلب مظر علی مطهری پیرامون اجلاس و تنها کشوری که در اجلاس شرکت نکرد را خواهید خواند

نماینده مردم تهران در مجلس گفت:‌ حضور و صحبت‌های مقام معظم رهبری در اجلاس عدم تعهد و ملاقات‌هایی که پس از آن با سران کشورها داشتند، کیفیت و تاثیر اجلاس تهران را افزایش داد.

مطهری

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، به سخنان مقام معظم رهبری در اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر من نطق مقام معظم رهبری در تک‌تک اعضا اثر گذاشت چراکه ایشان از موضع یک رهبر دینی با فطرت، وجدان و عقل آنها سخن گفتند.

وی با بیان اینکه مصاحبه‌هایی که برخی سران عدم تعهد بعد از اجلاس و حتی در کشور خود داشتند این امر را تایید می‌کند، گفت: اصل ورود رهبر انقلاب در برنامه این اجلاس، چه به صورت نطق و چه به صورت ملاقات‌هایی که پس از آن با سران کشورها داشتند، کیفیت و تاثیر این اجلاس را افزایش داد و کار لازم و حکیمانه‌ای بود و در واقع یک اغتنام فرصت بود.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود تصریح کرد: به نظر من نقطه برجسته نطق رهبری، اشاره ایشان به نفاق موجود در سیاستمداران غربی یعنی آمریکا و همدستانش است که چگونه از نام‌های مقدس و مفاهیم شریف مانند حقوق بشر، دموکراسی، مبارزه با تروریسم و آزادی در جهت تامین منافع خود استفاده می‌کنند در حالی که عملا این مفاهیم را نقض می‌کنند.

مطهری افزود: این مسئله‌ای است که شهید مطهری نیز روی آن تاکید کرده و می‌گویند "اگر بخواهیم نامی برای عصر ما انتخاب کنیم، باید بگوییم عصر ما عصر نفاق است" و بعد به نفاقی که در سیاستمداران غربی وجود دارد، اشاره می‌کنند.

وی همچنین یادآور شد: نکته دیگر، تبعیض میان بشریت در نگاه سیاستمداران غربی است که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و فرمودند "در نگاه آنها بشریت به شهروندان درجه یک و دو و سه تقسیم می‌شوند. جان انسان در آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین ارزان و در آمریکا و غرب اروپا گران قیمت گذاری می‌شود".

عدم حضور مقامات یمنی در نشست تهران، شكستی برای تهران محسوب نمی‌شود، بلكه شكست كامل سیاسی و راهبردی برای عبدربه منصور هادی و دولت اوست كه با این اقدام خود و به تبعیت از دستور سفیر آمریكا در صنعا، موقعیت مهم حضور سران و مقامات ده‌ها كشور در تهران برای گسترش روابط خود با جهان را از دست داد

نماینده مردم تهران در خانه ملت در پایان با تاکید بر اینکه نطق رهبر انقلاب در این اجلاس، پرنکته و یک نطق تاریخی بود، گفت:‌ نکته مهم دیگر در نطق ایشان اشاره به انحصار تولید و فروش سوخت هسته‌ای توسط چند کشور غربی و همچنین تبیین بسیار خوب مسئله فلسطین و راه حل پیشنهادی ایران برای اعضای این اجلاس بود.

تنها کشوری که به اجلاس غیرمتعهدها در تهران نیامد

شانزدهمین نشست سران كشورهای جنبش غیر متعهدها در تهران برگزار شد به عنوان موفقیتی بزرگ در تاریخ دیپلماسی كشور ثبت گردید، موفقیتی كه برای بسیاری گران آمد و برخی‌ها هم به دلیل كوچكی در گرداب آن گم شدند.

به گزارش جهان به نقل از ایران‌آباد، نشست تهران در حالی برگزار شد كه ایران از طرف كشورهای غربی همیشه تحت عنوان درخواست‌های جامعه جهانی مورد حمله قرار می‌گرفت و به همه ثابت شد كه دستكم سه پنجم كشورهای جهان به همراه مقامات عالی‌رتبه سازمان‌های بین‌المللی عملاً عنوان دهن پركن و گمراه كننده «جامعه جهانی» را دیگر قبول ندارند و اگر «جامعه جهانی» هم باشد، نشان و نماد آن در تهران بود.

منصور هادی

اما در این میان بودند كشورهایی كه خود را به دلایل واهی و پوچ از این قافله بزرگ جهانی عقب انداخته و تحت فشارهای آمریكا و برخی از كشورهای همسایه خود حاضر به شركت در نشست تهران نشدند.

در حقیقت از 120 كشور عضو جنبش عدم تعهد، یك كشور به تهران نیامد، اما حضور این كشور آن اندازه كم رنگ بود كه حتی به چشم كسی هم نرسید و این گزارش نیز نه به دلیل مهمی كار مقامات آن كشور كه برای اثبات كم عقلی و عدم استقلال مقامات آن كشور از یك سو و توضیح از مقامات رسمی كشور برای عدم  اطلاع‌رسانی در این زمینه نوشته شده است.

این كشور كه با طرحی سعودی – آمریكایی عملاً انقلاب مردم خود را دزدید و اكنون به صورت رسمی از طرف سفیر آمریكا اداره می‌شود با این اقدام، شان خود را در قامت یك كشور مستقل به شدت پایین آورد در حالی كه در تهران كسی حتی اشاره‌ای هم به عدم حضور مقامات آن نكرد.

روابط ایران و یمن ماه‌هاست كه شكرآب است، ادعاهای ثابت نشده صنعا علیه دخالت ایران در امور داخلی این كشور كه برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی حاكمان به خواست‌های مردمی صورت گرفته است، بارها و بارها تكرار شده و از پشت این تكرارها تاكنون نه تنها چیزی دست یمن را نگرفته، بلكه باعث نشده تا اعتراضات مردمی هم فروكش كند.

هنگامی كه عبدربه منصور هادی به عنوان رئیس جمهور یمن حاضر نشد فرستاده محمود احمدی‌نژاد كه حامل پیام دعوت از وی بود را بپذیرد، باید رفتار دیگری در مقابل این كشور در پیش گرفته می‌شد.

هر چند ایران بر اساس وظیفه خود برای دعوت از همه كشورهای عضو رفتار كرد، اما نحوه رفتار رئیس جمهور یمن نشان داد كه او نه تنها از عرف دیپماتیك چیزی نمی‌داند – چون پیام برای شخص او فرستاده شده بود – بلكه از لحاظ موقعیت شناسی هم در مرتبه پایینی قرار دارد.

عدم حضور مقامات یمنی در نشست تهران، شكستی برای تهران محسوب نمی‌شود، بلكه شكست كامل سیاسی و راهبردی برای عبدربه منصور هادی و دولت اوست كه با این اقدام خود و به تبعیت از دستور سفیر آمریكا در صنعا، موقعیت مهم حضور سران و مقامات ده‌ها كشور در تهران برای گسترش روابط خود با جهان را از دست داد.

این مسئله‌ای است که شهید مطهری نیز روی آن تاکید کرده و می‌گویند "اگر بخواهیم نامی برای عصر ما انتخاب کنیم، باید بگوییم عصر ما عصر نفاق است" و بعد به نفاقی که در سیاستمداران غربی وجود دارد، اشاره می‌کنند

در این میان برخی از خبرگزاری‌های داخلی به نقل از منابعی تاكید كرده بودند كه یمن در سطح قائم مقام وزارت امورخارجه در نشست تهران حضور خواهد یافت، اما پیگیری‌های «ایران‌آباد» به جایی ختم نشد و در تماس تلفنی هم كه با سفارت یمن در این مورد برقرار شد، اعلام گردید كه شخصی بنام «مثنی حسن» وزیر دولت در امور سیاسی این كشور در نشست تهران حضور داشته است! در حالی كه فردی با این مشخصات، معاون و یا قائم مقام وزیر امورخارجه این كشور است.

هر چند عبدالله السری - کاردار یمن – پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری جنبش عدم تعهد – نمنا – گفته بود كه معاون وزیر امورخارجه این كشور روز پنجم شهریور ماه برای حضور در نشست به همراه هیئتی وارد تهران خواهد شد كه با صحبت‌های سفارت این كشور در تهران در تعارض است.

لازم به ذكر است كه علی مثنی حسن كه از وی به عنوان معاون و یا قائم مقام وزیر امورخارجه یمن یاد می‌شود، از سیدمسعود حسینی معاون وزیر نیرو در امور پشتیبانی، حقوقی و امور مجلس به جای رئیس جمهور، استقبال كرده بود!

در پایان این نكته هم باید اشاره شود كه رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امورخارجه و سخنگوی اجلاس عدم تعهد در تهران گفته بود كه در مجموع 118 كشور در نشست حضور خواهند داشت!

فرآوری : عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: چهان نیوز/ تابناک