تبیان، دستیار زندگی
پس از احداث ساختمان مدرسه طلاب علوم دینی فقط می‌توانستند از حجره‌های طبقه دوم آن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدرسه باغ رضوان


این مدرسه سالها محل درس و بحث طلاب و دانش‌پژوهان علوم حوزوی بود و مدیریت آن را آیت ا... میرزا حسین فقیه سبزواری برعهده داشت كه خود سالها در كلاس طبقه اول آن به تدریس می‌پرداخت. از آنجا كه این مدرسه و به تعبیری باغ رضوان قسمتی از مجموعه اماكن متبركه رضوی محسوب می‌شد دارای موقوفه‌ای نبود.


موقعیت

در قسمت شمال اماكن متبركه، حاشیه میدان بزرگ حرم مطهر رضوی كه از سمت مشرق به مسافرخانه و اداره متوفیات و تعداد اماكن عمومی، از سمت جنوب به میدان حرم مطهر و از شمال و غرب به بازارچه حاج آقاجان محدود می‌شد.

پیشینه تاریخی

در سال 1340ش. آیت ا... میرزا حسین فقیه سبزواری (فرزند آیت ا... میرزا موسی فقیه سبزواری از دانشمندان و عالمان برجسته در سبزوار به دنیا آمد، سپس برای ادامه تحصیل در علوم حوزوی راهی شهر مشهد و سپس نجف اشرف شد و از محضر استادانی چون آیت ا... نائینی استفاده كرد. وی در شهر مشهد سالها منشاء خدمات ارزنده و مهمی بود. بزرگترین خلعت وی به حوزه مشهد واگذاری 2500 قطعه زمین به فضلای حوزه و تأسیس كوی طلاب بود. این عالم بزرگوار پس از سالها تدریس در مدرسه باغ رضوان در سن 77 سالگی دار فانی را وداع گفت و برابر وصیتش در كنار محراب مدرس باغ رضوان به خاك سپرده شد.

تصمیم گرفت در مكانی كه ابتدا قتلگاه و سپس باغ رضوان مشهور شده بود. مدرسه‌ای تأسیس كند، از این رو پس از جلب رضایت مسۆولان آستان قدس رضوی طرح احداث مدرسه را آغاز كرد. (در قسمت شمالی اماكن متبركه و حرم مطهر رضوی قبرستان معروفی به نام قتلگاه قرار داشت كه طی قرون متمادی محل دفن اموات اكثر مردم مشهد و چند تن از علمای بزرگ مشهد بود.

آقای عزیزا... عطاردی در تاریخ آستان قدس رضوی چنین می‌نویسد:

مدرسه باغ رضوان

« در قدیم این قبرستان را غسلگاه می‌نامیده‌اند و معتقد بودند امام‌رضا(ع) را در این مكان غسل داده‌اند و بعد از این در محاورات به قتلگاه تبدیل شده - اما آن كه در قدیم آنجا را غسلگاه می‌دانسته‌اند شاید دور از حقیقت نباشد زیرا وسعت باغ حمید بن قحطبه كه امام را در آنجا به شهادت رسانیده‌اند در حدود یك میل در یك میل نوشته‌اند و احتمال می‌رود كه امام را در آنجا غسل داده‌اند.» این قبرستان قدیمی در سال 1307ش. به علت احداث طرح فلكه پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) كه به دستور رضاخان اجرا شد تخریب گردید و قسمتی از آن نیز كه در مسیر طرح قرار نداشت محصور و از دفن اموات در آن جلوگیری شد تا اینكه به مرور زمان به باغ بزرگی به نام رضوان مشهور شد

پس از احداث ساختمان مدرسه طلاب علوم دینی فقط می‌توانستند از حجره‌های طبقه دوم آن استفاده كنند، زیرا حجره‌های طبقه اول و صحن حیاط اختصاص به دفن اموات داشت. این مدرسه سالها محل درس و بحث طلاب و دانش‌پژوهان علوم حوزوی بود و مدیریت آن را آیت ا... میرزا حسین فقیه سبزواری برعهده داشت كه خود سالها در كلاس طبقه اول آن به تدریس می‌پرداخت. از آنجا كه این مدرسه و به تعبیری باغ رضوان قسمتی از مجموعه اماكن متبركه رضوی محسوب می‌شد دارای موقوفه‌ای نبود.

ویژگی‌های ساختمان بنا

نقشه و طرح ساختمان مدرسه به صحن‌های حرم مطهر شبیه بود؛ بدین صورت كه حیاط وسیعی در وسط قرار گرفته بود و در چهار ضلع آن دو طبقه حجره قرار داشت و هر حجره دارای ایوانچه‌ای مخصوص بود، ضمن آنكه در چهار سوی صحن یك ایوان وجود داشت.


منبع: آستان قدس رضوی

بخش حریم رضوی