تبیان، دستیار زندگی
یکی از هیجان انگیزترین بازی های کودکان، بازی های تقلیدی و تخیلی است و ماسک ها برای این منظور بسیار مناسب هستند. همه ی کودکان، چه آنان که از نظر شخصیتی درونگرا هستند و چه برونگرا، از این بازی لذت می برند. کودکان ابتدا ماسکی ر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماسک بازی (صورتک)


یکی از هیجان انگیزترین بازی های کودکان، بازی های تقلیدی و تخیلی است و ماسک ها برای این منظور بسیار مناسب هستند.

همه ی کودکان، چه آنان که از نظر شخصیتی درونگرا هستند و چه برونگرا، از این بازی لذت می برند. کودکان ابتدا ماسکی را انتخاب و سپس نقش شخصیت آن ماسک را بازی می کنند. در ضمن استفاده از ماسک ها و انجام دادن بازی های تخیلی، نیروی تخیل تحریک و تقویت می شود.

در ماسک بازی با کودکان، باید مراحل رشد و سن کودکان را در نظر گرفت. مشاهده شده است که کودکان سه – چهار ساله با دیدن ماسک های مخوف و ترسناک، حتی وقتی که یکی از نزدیکانشان آنها رادر حضور خودشان به چهره ی خویش می گذارد، بی اندازه می ترسند. گویی کودک، در این سن و سال، قادر نیست گریبانش را، حتی در موقعیت های بسیار آشنا، از چنگال خیالات واهی برهاند.

چون کودکان، از نظر رشد ذهنی و روانی، به مرحله ای نرسیده اند که بتوانند مرزهای خیال و واقعیت را از یکدیگر بازشناسند، و از سویی، نیروی تخیل کودک در سه تا شش سالگی در اوج خودش است، خیالپردازی او در این دوره به حدی زیاد است که امکان دارد در بیداری نیز خواب ببیند و یا این که در شب ها دچار کابوس شود و خودش را در آغوش پدر یا مادر بیندازد و بگوید کوسه ماهی پشت پرده است و ... از این رو، به پدران و مادران توصیه می شود که از بازی های ترسناک که هیجان و خواب ها و کابوس های وحشتناکی را برای کودکان به دنبال دارد، بپرهیزند.

استفاده از ماسک برای کوکان شش سال به بالا توصیه می شود. البته، برای چنین کودکان نباید از ماسک های ترسناک و مخوف استفاده کرد. چه لزومی دارد ماسک هایی بسازیم که زمینه ی ترس و وحشت را، حتی در نوجوانان و جوانان، فراهم آورد؟ بدین جهت، پیشنهاد می شود که در مراکز تهیه و تولید اسباب بازی ها از وجود متخصصان روان شناسی و علوم تربیتی بهره گرفته شود تا شاهد عرضه ی هر گونه اسباب بازی در سطح جامعه نباشیم.

چنانچه به کودکان امکاناتی داده شود تا ماسک ها را خود تهیه کنند، از نظر تربیتی آثار بسیار مثبت و سازنده ای بر کودکان خواهد گذاشت و آنان افرادی فعال، خلاق، سازنده و مبتکر بار خواهند آمد و اسباب بازی برای شان ارزش بیشتری خواهد داشت.


طرز تهیه و ساخت ماسک های پاکتی:

ساختن این نوع ماسک ها بسیار آسان و از این رو، برای کودکان خردسال بسیار مناسب است. پاکت را می توان از مغازه های خواربار فروشی و یا نوشت افزار فروشی تهیه کرد و یا با کمی صرف وقت، پاکت ساخت (توجه داشته باشید هرگز از کیسه ی پلاستیکی و پاکت های کوچک برای ماسک استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است باعث خفگی کودکان شود).

کودک پاکت را بر سر می نهد، به طوری که صورتش پوشیده می شود و پاکت تا شانه های او می آید. با دست محل چشم ها، بینی و دهان را از بیرون نشان می دهد و کودک دیگری با ماژیک، یا مداد، محل های مشخص شده را علامت می گذارد. سپس کودک پاکت را از سر بیرون می آورد و با قیچی محل های مشخص شده را می برد. کودکان می توانند، پس از بریدن محل چشم و دهان و بینی، آن را با کاغذ رنگی تزیین و یا با مداد رنگی و یا ماژیک نقاشی کنند.


طرز تهیه و ساخت ماسک با استفاده از خمیر روزنامه:

قطعات روزنامه را در ظرفی بزرگ (سطل) که تا نیمه پر از آب است، بریزید و به هم بزنید تا قطعات کاملاً با آب آغشته شود و به صورت خمیر درآید. سپس خمیر را از داخل سطل بیرون آورید، خوب مچاله کنید و فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. در ظرف دیگر چسب را آماده و گلوله های کاغذی را با چسب آغشته کنید. حال می توانید هر شکل را که مایل هستید به خمیر بدهید تا خوب خشک شود و سپس آن را به نحو دلخواه رنگ کنید.

منبع: راهنمای انتخاب اسباب بازی - تألیف: محمدرضا مطهری


لینک :

مقالات راجع به تاثیر بازی ها در رشد کودک

بازی، حیات كودك

روشهای پرورش خلاقیت در كودكان

چگونه كودك را به كتاب خواندن علاقه مند كنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.