تبیان، دستیار زندگی
کشور در شرایط تحریم‌ به سر می‌برد. این جمله شاه بیت اظهارنظر این روزهای مسوولان است. موضوعی که هر چند سالهاست که ایران را با خود درگیر کرده، اما این روزها شدتش بیشتر شده است و همین امر ضرورت تبیین راهبردهای استراتژیک برای گذر از این گردنه را بیش از پیش می
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقتصاد مقاومتی به حمایت مردم نیاز دارد


"کشور در شرایط تحریم‌ به سر می‌برد". این جمله شاه بیت اظهارنظر این روزهای مسوولان است. موضوعی که هر چند سالهاست که ایران را با خود درگیر کرده، اما این روزها شدتش بیشتر شده است و همین امر ضرورت تبیین راهبردهای استراتژیک برای گذر از این گردنه را بیش از پیش می‌کند. بر این اساس بود که مقام معظم رهبری چندی پیش در جمع مسوولان "اقتصاد مقاومتی" را به عنوان ضرورت این روزهای کشور مطرح و آن را به عنوان نقشه راه ارائه کردند.

مقام معظم رهبری چندی پیش در جمع مسوولان "اقتصاد مقاومتی" را به عنوان ضرورت این روزهای کشور مطرح و آن را به عنوان نقشه راه ارائه کردند. بعد از این اظهارنظر بود که مسوولان و کارشناسان با قاطعیت اقتصاد مقاومتی را راهکار ضروری این روزهای کشور دانسته و بر ضرورت اجرای آن تاکید کردند.

اقتصاد مقاومتی

در این زمینه رزاقی که دکترای اقتصاد دارد و استاد دانشگاه تهران است، می‌گوید: اقتصاد مقاومتی به حمایت مردم از دولت و مسوولان نیازمند است و اگر این حلقه مفقود شود نمی‌توان کار را جلو برد.

وی معتقد است اقتصاد مقاومتی یعنی پرهیز از تجمل‌گرایی و روی آوردن به روش‌های صحیح مصرف.

برای تبیین بیشتر چیستی اقتصاد مقاومتی و راه‌های تحقق آن پای سخنان این استاد دانشگاه نشسته‌ایم:

*این روزها که بحث بر سر چگونگی تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح است، این سوال در اذهان عمومی مطرح می‌شود که اساسا اقتصاد مقاومتی چیست؟

ـ مقاومت واژه‌ای است که اصولا در حالت تهاجم از آن استفاده می‌شود و ایستادگی در برابر دشمن را می‌طلبد. البته اقتصاد تنها بخشی از آن است و در شرایط فعلی مخالفان ایران بر روی آن دست گذاشته‌اند. برای تشریح اقتصاد مقاومتی باید به اقتصاد زمان جنگ رجوع کنیم. این اصطلاح اقتصادی در گذشته کاربردهای زیادی داشته است بخصوص در جنگ‌ها که مردم باید از خود و حکومتشان دفاع می‌کردند.

*پس اقتصاد مقاومتی یعنی مقاومت در برابر فشارها و حمایت از حکومت‌ها؟

ـ وقتی راه‌های اقتصادی را یک به یک مسدود می‌کنند باید از سیاستی مانند مقاومت استفاده کرد. این روزها تحریم‌های نفتی که حدود 80 درصد درآمد ما را در بر می‌گیرد، اعمال شده است و مانع فروش کالا به ایران شده‌اند. قطعات صنایع مثل هواپیماسازی را به ایران نمی‌دهند. این شرایط اقتصادی که می‌خواهند شما را در یک تنگنا قرار دهند نیاز به یک راه فرار دارد که به آن "اقتصاد مقاومتی" گفته می‌شود.

البته ایستادگی در برابر این فشارها و تحریم‌ها باید از مدت‌ها پیش انجام می‌شد، هر چند که همین امروز هم دیر نیست و باید با گام‌های سریع‌تر به سوی رفع موانع و عبور از روی آنها اقدام کنیم.

بدون تولید، اقتصاد مقاومتی معنا ندارد. از سوی دیگر هم باید کاهش مصرف در مردم نیز نهادینه شود و به سمت اصلاح الگوی مصرف حرکت کنیم

*لازمه اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟

ـ اقتصاد مقاومتی به حمایت مردم از دولت و مسوولان نیاز دارد و اگر مردم حمایت نکنند نمی‌شود کار را پیش برد. اقتصاد مقاومتی باید بر پایه اقتصاد مردمی بسته شود. ما نیازمند خوداتکایی هستیم. ما باید آنچه می‌خواهیم مصرف کنیم را خودمان تولید کنیم. ما در برخی زمینه‌ها روی پای خود ایستادن را آموختیم مانند صنایع دفاعی. وقتی تحریم شدیم با مهندسی معکوس و  اختراعات در این زمینه حرفی برای گفتن در این زمینه داشتیم. این خوداتکایی باید در تمام بخش‌های کشور انجام شود و باید روی پای خود ایستادن را به عنوان یک اصل اساسی بپذیریم و آن را عملی کنیم.

اقتصاد مقاومتی

*مولفه دیگر تحقق اقتصاد مقاومتی غیر از خوداتکایی، چیست؟

ـ گام بعدی در این راستا ارتباط اقتصاد مردمی با بخش تولید است. بدون تولید، اقتصاد مقاومتی معنا ندارد. از سوی دیگر هم باید کاهش مصرف در مردم نیز نهادینه شود و به سمت اصلاح الگوی مصرف حرکت کنیم.

*نقش بخش‌های آموزشی برای نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی و تحقق آن چیست؟

ـ ریشه اقتصاد مقاومتی باید در محیط های آموزشی اصلاح شود. آموزش‌های فعلی ما مطابق با فرهنگ ما نیست. فرهنگ ما مصرف گرایی، تجمل گرایی و ... نیست. اینکه ما جوانان را به سمت کسب مدرک سوق دهیم باعث می‌شود دیگر کسی تلاشی برای کار و تلاش نکند. از سوی دیگر ما باید دانشگاه‌ها را متحول کنیم. البته در کنار سیستم آموزشی باید به نقش خانواده به عنوان اولین و مهمترین نهاد توجه کرد چراکه نهادینه کردن فرهنگ کار باید از نهاد خانواده آغاز شود.

*و در پایان؟

ـ برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید عزمی عمومی ایجاد شود که این کار از طریق اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، سریع‌تر انجام خواهد شد. اقتصاد مقاومتی یعنی رفع نیاز اساسی؛ یعنی نهادینه کردن فرهنگ قناعت و تلاش. یعنی تربیت افراد مقاوم‌تر. یعنی برداشتن قدم برای رسیدن کامل به خوداتکایی. یعنی پیشرفت.

معصومه نصیری

بخش اقتصاد تبیان