تبیان، دستیار زندگی
« سی و سه روز استقامت، پایمردی و استواری مقاومت اسلامی در مقابل رژیم اشغالگر قدس»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطرات جنگ 33 روزه

قسمت اول


در مقاله گذشته بخش نخست روایت سی و سه روز استقامت، پایمردی و استواری مقاومت اسلامی در مقابل رژیم اشغالگر قدس را خواندید. اینک بخش دوم را در ادامه می خوانید:


خاطرات جنگ 33 روزه

شیرهای بیشه اعتصاب

17 جولای 2006: حیفا و نبرد عظیم

با توجه به اینکه سید حسن نصرالله به رژیم اشغالگر قدس اخطار داده بود که در صورت بمباران منطقه "زاهیه" (حومه شهر بیروت)، حزب الله شهر حیفا را بمباران خواهد کرد و رژیم صهیونیستی هیچ توجهی نکرده بود، در 17 جولای حیفا بمباران شد. در این اقدام از موشکهای "رعد 2" و "رعد 3" استفاده شد. در این اقدام تلافی‌جویانه، یک ایستگاه قطار، یه اثر تاریخی، و یک بندر تخریب و ویران شدند. همچنین 9 صهیونیست کشته و 30 نفر شدیدا آسیب دیدند.

اما حقیقتی که بیش از همه نمو دارد و در جریان درگیریهای حیفا بروز بیشتری داشت، مسئله وجود یک "پدیده غاصب" است که به اصطلاح عامیانه حتی با آب کر هم نحوست نامش را نمی توان پاک کرد. در تاریخ منازعه صهیونیست و اعراب، شهر حیفا برای اولین بار چنین جنگی را به چشم می‌دید. البته بی‌تردید وجود تاسیسات پتروشیمی در این شهر نیز به اهمیت موضوع می‌افزود. مقاومت دوباره تهدید کرد که در صورت هر گونه حملی پاسخی شدید به اسراییل خواهد داد.

18 جولای 2006: افزایش حملات به شهرکهای غیرقانونی اسراییل

در این روز، حزب الله در پاسخ به حملات اسراییلی شهرکهای واقع در شهرهای حیفا، صفاد و طبریه مورد هجوم موشکهای "رعد 1" و "رعد 2" مردان مقاومت قرار گرفتند. مابقی شهرکهای اسراییلی که بمباران شدند شامل "بیت حلال"، "دن"، "راموت نفتالی"، "صنر"، "کفار سالد"، "کفاربلوم"، "یسود"، "آمیلا"، "گویین"، "دلتوم"، "صفصاف"، "کارمل"، "یفداح"، "نهاریه"، "ثیدی الایزر"، و "کفار دوریم" بودند.

نیروهای مقاومت موفق به کشتن 4 تن از نیروهای سرویس اطلاعاتی اسراییل در منطقه میان "مارون الراس" و "بیت الجبیل" شدند. از خلال گزارش رسانه‌های می‌شد عمق ناراحتی مقامات اسراییلی از مرگ 4 تن از نیروهای اطلاعاتی‌اش را فهمید. پس از چند روز مشخص شد که یکی از این 4 نفر، یک افسر ارشد اطلاعاتی بوده است.

19 جولای 2006: نبرد ایتارون و مارون الراس

در این تاریخ، وقتی خیل عظیمی از نیروهای اسراییلی همراه با تانکها و بولدوزرهای خود در شهر "ایتارون" رهسپار حمله بودند، توسط نیروهای مقاومت در کمین افتادند. درگیری شدید شد و نیروهای دشمن مجبور به استفاده از انواع سلاحها شدند. ماحصل درگیری برای نیروهای دشمن 6 کشته، 14 مجروح و نابودی 3 عراده (واحد شمارش) تانک "مرکاوا" بود.

دشمن سه بار حمله کرد اما هیچکدام نتیجه نداشت. مقاومت اسلامی در جبهه "مارون الراس" بر دشمن پیروز شد و در نتیجه 14 سرباز صهیونیست کشته شدند.

20 جولای 2006: هلاکت 4 تن از نیروهای اطلاعاتی اسراییل

در این روز نیروهای مقاومت موفق به کشتن 4 تن از نیروهای سرویس اطلاعاتی اسراییل در منطقه میان "مارون الراس" و "بیت الجبیل" شدند. از خلال گزارش رسانه‌های می‌شد عمق ناراحتی مقامات اسراییلی از مرگ 4 تن از نیروهای اطلاعاتی‌اش را فهمید. پس از چند روز مشخص شد که یکی از این 4 نفر، یک افسر ارشد اطلاعاتی بوده است.

21 جولای 2006: کشتار دسته جمعی شهروندان لبنانی توسط رژیم صهیونیستی

از روز شروع تهاجم اسراییل به لبنانی یعنی 12 جولای، این رژیم وحشیانه‌ترین روش کشتار و جنگ را در پیش گرفت و زن و کودک و سالخورده را از دم تیغ گذراند.  ین جنایات از جنوب لبنان تا منطقه شمالی "روستای بکا" را در بر می گرفت.

مواردی از جنایات اشاره شده در ذیل آورده می شود:

خاطرات جنگ 33 روزه

کشتار "دوایر": که قربانیان آن تمامی خانواده شهید "سید عادل عکاش" بودند. شامل مادر، پدر و ده فرزند.

کشتار "مرواحین": 23 شهید شامل 12 کودک. دفتر موقت سازمان ملل در لبنان از ورود آنها به ساختمان خود امتناع کرد. کشته‌شدگان در مسیر جاده و در کامیون به شهادت رسیدند.

کشتار "ایبا" یا "جیبشیت": 18 شهید.

کشتار "ایتارون": 12 شهید.

کشتار "سریفا": 30 شهید.

کشتار "نبی شیت": 8 شهید.

کشتار "طایر": 60 شهید.

کشتار "الغا": 30 شهید .

22جولای 2006: پایداری در "مارون الراس"

مقاومت مردان حزب الله در این نبرد بی‌مثال بود. 3 عراده تانک دشمن نابود و 20 نیروی صهیونیست کشته شدند.

23 جولای 2006: باران موشک بر شهرکهای اسراییلی

نیروهای مقاومت اسلامی در پاسخ به حملات مصرانه رژیم اشغالگر قدس،  شهرهای آکر، صفاد و شهرکهای "طبریه"، "کارمل"، "کیرات شمونا"، "نهاریه"، "معالوت"، "شلومی"، "رمات نفتالی"، یفداح، ثیدی الایزر، "زوویل"، "هلون"، و "گونن" را آماج حملات موشکی قرار دادند.

تعداد دیگری از شهرکها نیز مورد حمله موشکی قرار گرفت.

24 جولای 2006: درگیریهای شهر بنت جبیل

بنت جبیل، پایگاه مقاومت قدرتمندانه در مقابل حملات صهیونیستها مقاومت می کرد و مردان این شهر افتخارات بسیاری را بر جای نهادند. اسراییل با چندین عراده تانک "مرکاوا" و تعداد عظیمی نیرو قصد ورود به شهر را داشت که با مقاومت دلیرمردان روبرو شد. تا شب نرسیده، 5 عراده تانک و تعداد زیادی از نیروهای اسراییلی نابود شدند و رژیم صهیونیستی عمیقا ناکام ماند.

کلیپ های مرتبط :

سخنان سید حسن نصرالله در زمان جنگ 33 روزه

مقایسه جنگ 6 روزه اسرائیل و اعراب با جنگ 33 روزه

ترجمه: محمدرضا صامتی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: سایت moqawama