تبیان، دستیار زندگی
واکنش نسبت شروع سال تحصیلی در همه دانش‌آموزان یکسان نیست. هر کودک ممکن است سطوح متفاوتی از مشکلات را داشته باشد. این مشکلات یا مربوط به خود فرد است یا مربوط به محیط پیرامون او (دوستان ـ معلم و...) برمی‌گردد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت به مدرسه (3)

بازگشت به مدرسه 3

واکنش نسبت شروع سال تحصیلی در همه دانش‌آموزان یکسان نیست. هر کودک ممکن است سطوح متفاوتی از مشکلات را داشته باشد.

این مشکلات یا مربوط به خود فرد است یا مربوط به محیط پیرامون او (دوستان ـ معلم و...) برمی‌گردد.

اگر مشکل مربوط به خود فرد باشد احتمال دارد مشکلاتی از قبیل عزت نفس پایین، ترس از بعضی چیزها، احساس شرم، خجالت و خیلی چیزهای دیگر باشد.

اما اگر مشکل مربوط به افراد دیگر باشد، باید از کودک خواسته شود که از جزییات آن صحبت کند تا بتوان علت آن را پیدا کنید زیرا تا علت آن را نیابید، نمی‌توانید به او کمک کنید.

بازگشت به مدرسه 3

چون که اگر کودک مشکل را خیلی بزرگ‌تر از آن چه هست حس کند و دائماً در حال استرس باشد، برای آینده او خطرناک است و سلامت جسمی و ذهنی او را ضعیف می‌کند و این تنش‌ها، احساس خستگی روزانه و در پی آن تحریک‌پذیری را به وجود می‌آورد.

یکی از مواردی که بچه‌ها را دچار تنش می‌کند، اضطراب است. در اصل اضطراب برای بازگشت به مدرسه طبیعی و قابل فهم است و بچه‌های زیادی اضطراب را احساس می‌کنند چون بعد از تابستان طولانی باید خود را با ساختار برنامه مدرسه تطبیق دهند.

بعضی از بچه‌ها عصبی هستند و واکنش‌های هیجانی نشان می‌دهند.

در زیر توصیه‌هایی ارائه می‌شود تا با انجام آن توسط والدین بتوان بر وضعیت روانی بچه تأثیر گذاشت:

بازگشت به مدرسه 3خانه را از یک هفته قبل، آماده انتقال تعطیلات تابستان به بازگشایی مدرسه کنید.

بازگشت به مدرسه 3با کودک جای ثابتی را برای انجام تکالیف مدرسه در نظر بگیرید زیرا هر چقدر بچه احساس کنترل کند، اضطراب کم‌تری خواهد داشت.

بازگشت به مدرسه 3یکی از موارد اضطراب‌آور برای بچه، این است که نمی‌دانند در مدرسه باید منتظر چه چیزی باشند، باید در مورد برنامه مدرسه با او صحبت کنید و با بازدید از محیط جدید او را با برنامه‌های جدید مأنوس کنید.

بازگشت به مدرسه 3در صورت امکان، با معلم جدید و کادر دفتری مدرسه او را آشنا کنید و ترتیب ملاقاتی بدهید.

بازگشت به مدرسه 3با مسیر مدرسه او را آشنا کنید و راه بازگشت به خانه را به او یاد دهید. و اگر با مسیر مدرسه آشنا است، روز قبل از بازگشایی دوباره او را در آن مسیر ببرید، زیرا باعث می‌شود که کودک بر اضطراب خود غلبه کند.

بازگشت به مدرسه 3لوازم مدرسه، مانند لوازم التحریر، کوله‌پشتی و غیره را با او برچسب زده و آماده کنید.

بازگشت به مدرسه 3به او یادآوری کنید که او تنها کسی نیست که ممکن است عصبی باشد. به او بگویید که معلم می‌داند که بچه‌ها عصبی هستند، بنابراین کارهایی را انجام خواهد داد که آن ها احساس راحتی کنند.

بازگشت به مدرسه 3

بازگشت به مدرسه 3سعی کنید در روزهای اول حتی اگر شاغل هستید، هنگامی که بچه به خانه برمی‌گردد، شما نیر در خانه باشید و وقتی را برای صحبت کردن در مورد مسائل مدرسه اختصاص دهید.

بازگشت به مدرسه 3در اضطراب کودک دقت کنید، شاید چیز جدی‌تری از یک اضطراب معمولی مانند اختلال اضطرابی یا وجود یک دانش‌آموز قلدر در کار باشد. با معلم و مشاور مدرسه صحبت کنید.

بازگشت به مدرسه 3سعی کنید تا حد امکان خودتان آرام باشید چون بازگشایی مدرسه برای والدین نیز می‌تواند گیج‌کننده باشد. خودتان را با خواب کافی و برنامه غذایی مناسب و ورزش برای این دوره انتقال آماده کنید.

بازگشت به مدرسه 3به خودتان یادآوری کنید که اضطراب شما و فرزندتان می‌تواند موقتی باشد و با داشتن برنامه منظم می‌توان بر آن غلبه کرد و بدانید این مورد هم مانند موارد دیگر طی می‌شود.

بازگشت به مدرسه 3به فرزندتان اطمینان بالایی بدهید. او را تحسین کنید اما نباید تحسین شما بیش از اندازه باشد.

بازگشت به مدرسه 3یک مسأله مهم این است که او را نترسانید مثلاً نگویید «معلمت عصبانی خواهد شد اگر تو شیطونی کنی».


مرکز یادگیری سایت تبیان

تهیه: اکرم محمد زاده فرهانی