تبیان، دستیار زندگی
شاید تاكنون برای شما این سوال مطرح شده باشد كه علت افت ناگهانی سرعت كامپیوتر و كند كار كردن آن چیست و برای بهبود و یا افزایش سرعت آن می بایست چه اقدام و یا اقداماتی را انجام داد؟ پاسخ به سوال فوق متغیر بوده و ممكن است دلایل متعددی در این رابطه وجود داشته
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علل كاهش سرعت كامپیوتر

آینده‌ای مشترك برای كامپیوتر و ‌تلفن همراه


شاید تاكنون برای شما این سوال مطرح شده باشد كه علت افت ناگهانی سرعت كامپیوتر و كند كار كردن آن چیست و برای بهبود و یا افزایش سرعت آن می بایست چه اقدام و یا اقداماتی را انجام داد؟ پاسخ به این سوال متغیر بوده و ممكن است دلایل متعددی در این رابطه وجود داشته باشد.

در برخی موارد ممكن است با رعایت برخی نكات ساده در خصوص نحوه نگهداری سیستم مشكل برطرف گردد و در موارد دیگر ممكن است مجبور به ارتقاء سیستم و یا تعویض قطعات مسئله دار گردیم.

در ادامه به برخی نكات اولیه به منظور بهبود كارآیی سیستم اشاره می گردد:

اجرای دقیق Scan disk

وجود اشكال در فایل های ذخیره شده بر روی هارد دیسك ممكن است كاهش كارآیی سیستم و بروز اشكالات فیزیكی هارد دیسك را به دنبال داشته باشد. با اجرای برنامه Scan disk می توان تعداد زیادی از خطاهای موجود بر روی هارد دیسك را برطرف نمود. برنامه فوق بررسی لازم در خصوص وجود اشكالات فیزیكی بر روی هارد دیسك را نیز انجام خواهد داد. به خاطر داشته باشید كه با توجه به ظرفیت هارد دیسك نصب شده بر روی كامپیوتر ، فرآیند بررسی وضعیت هارد دیسك می تواند مدت زمان زیادی به طول انجامد و نمی بایست در این فاصله عملیات خاصی را انجام داد. 
آموزش تصویری تمیز کردن کامپیوتر

حذف فایل های موقت موجود بر روی هارد دیسك

فایل های موقت به آن دسته از فایل ها اطلاق می گردد كه معمولاً پس از نصب یك برنامه همچنان بر روی هارد دیسك باقی می مانند و می توان بدون نگرانی اقدام به حذف آنان نمود.

حذف اطلاعات موجود در Cache برنامه مرورگر

فایل های cache شده، به آندسته از فایل هایی اطلاق می گردد كه در زمان استفاده از اینترنت بر روی سیستم شما باقی مانده و اغلب شامل تصاویری می باشند كه به منظور نمایش صحیح صفحات وب، برنامه مرورگر مجبور به دریافت آنان از اینترنت شده است.

defrag نمودن فایل های موجود بر روی هارد دیسك

defrag، سازماندهی فایل های موجود بر روی هارد دیسك را به گونه ای انجام خواهد داد كه امكان بازیابی آنان با سرعت بیشتری میسر می گردد.

اجرای یك برنامه ویروس یاب

اغلب ویروس های كامپیوتری درصد بالایی از منابع سیستم را استفاده می نمایند. همین موضوع می تواند كاهش كارآیی سیستم را به دنبال داشته باشد. برخی از ویروس ها حتی می توانند باعث از كارافتادن كامل سیستم گردند.

به منظور برخورد موثر با ویروس های موجود همواره سعی نمایید كه از یك برنامه آنتی ویروس استفاده كرده و عملیات پویش به منظور یافتن ویروس را در فواصل زمانی خاصی تكرار نمایید.

بررسی سیستم به منظور وجود Spyware

تعداد زیادی از وب سایـت ها بدون آگاهی شما اقدام به نصب Spyware بر روی سیستم شما می نمایند . یك spyware می تواند صرفا در حد و اندازه یك كوكی ساده باشد كه وب سایت های ملاقات شده توسط شما را در خود ثبت می نماید و یا برنامه هایی باشند كه امكان دستیابی سایر افراد به كامپیوتر شما را فراهم می نمایند . در این رابطه می توان از برنامه های متعدد Anti Spyware به منظور پویش و برخورد با این نوع برنامه ها استفاده نمود.

غیرفعال نمودن برنامه های نصب شده غیرضروری
کامپیوتر

یكی دیگر از دلایلی كه می تواند كاهش سرعت كامپیوتر را به دنبال داشته باشد، تعداد و تنوع برنامه هایی است كه در زمان راه اندازی سیستم اجرا می گردند. در ویندوز XP می توان با استفاده از برنامه كاربردی MsConfig برنامه هایی را كه در زمان راه انداری سیستم فعال می گردند مشاهده و در رابطه با آنان تعیین تكلیف نمود . با استفاده از برنامه MsConfig صرفا می توان لیست برنامه هایی را كه در زمان راه اندازی سیستم اجرا می گردند مشاهده نمود و نمی توان از این طریق آنان را حذف نمود. پیشنهاد می گردد كه حتی المقدور از نصب برنامه های غیر ضروری بر روی كامپیوتر اجتناب گردد، چرا كه هر برنامه پس از نصب درصدی از منابع سیستم را استفاده خواهد كرد و بدیهی است كه در چنین مواردی می بایست در انتظار كاهش كارآیی سیستم بود.

به خاطر داشته باشید برای حذف یك برنامه از روی كامپیوتر از برنامه هایی موسوم به Uninstall می بایست استفاده گردد. حذف فولدرهای حاوی برنامه به تنهایی در این رابطه كافی نبوده و اطلاعات مربوط به آنان همچنان در ریجستری باقی خواهد ماند.

پاك كردن ریسجتری

ریجستری، تنظیمات و اطلاعات مورد نیاز ویندوز و سایر برنامه های نصب شده را در خود نگهداری می نماید. به موازات افزایش فرآیندهای نصب و یا Uninstall ممكن است اطلاعات غیرضروری متعددی در ریجستری باقی بماند.

در چنین مواردی می توان برای حذف اطلاعات غیرضروری موجود در ریجستری از برنامه های كاربردی متعددی استفاده نمود.

ایجاد یك فایل Swap با ظرفیت ثابت

هر یك از نسخه های ویندوز تابع یك رویكرد خاص برای Paging و فایل swap ذخیره شده بر روی هارد دیسك می باشند. پس از اشغال تمامی فضای حافظه اصلی از فایل swap به منظور ذخیره اطلاعات استفاده خواهد شد. اندازه فایل فوق ثابت نبوده و می تواند با توجه به شرایط موجود تغییر نماید. پس از استفاده از تمامی فضای حافظه و ظرفیت اختصاص یافته برای فایل swap ، ویندوز اقدام به افزایش ظرفیت آن می نماید. در صورت تحقق چنین شرایطی سرعت و كارآیی سیستم كاهش پیدا خواهد كرد. برای مشخص نمودن ظرفیت فایل swap می توان از گزینه System موجود در control panel استفاده نمود ( System |Advanced | Performance Settings | Advanced | Virtual memory ) . مثلاً می توان حداقل و حداكثر ظرفیت فایل swap را مشابه و معادل سیصد مگابایت در نظر گرفت.

کامپیوتر  computer

به هنگام نمودن درایورهای سیستم

پیشنهاد می گردد همواره درایورهای مربوط به كارت ویدئو و كنترل كننده IDE به هنگام شده و از جدیدترین درایورهای ارائه شده مرتبط با آنان استفاده گردد.


باشگاه كاربران تبیان _ ارسالی از: shadbi

مطالب مرتبط:

مفهوم ویروس

آشنایی با رشته ی مهندسی کامپیوتر

چگونه داخل کامپیوتر را بهتر تمیز کنیم ؟!

امنیت کامپیوتر با نرم افزار استثنایی Double password

زمان مناسب جدا کردن کول دیسک از کامپیوتر چه موقع است؟

چند روش برای انتقال اطلاعات موجود در دو کامپیوتر به یکدیگر