تبیان، دستیار زندگی
امروز در برخی خانواده ها فرهنگ‌ها وارونه شده و ارزش‌ها تغییر کرده است.دیگر درخانه های نقلی و آپارتمان ها جایی برای برگزاری مجالس ختم نیست و هزینه های برگزاری یک مراسم عزاداری سرسام آور شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردن هم گران می‌شود!


امروز در برخی خانواده ها فرهنگ‌ها وارونه شده و ارزش‌ها تغییر کرده است.دیگر درخانه های نقلی و آپارتمان ها جای برای برگزاری مجالس ختم نیست و هزینه های برگزاری یک مراسم عزاداری سرسام آور شده است...

مردن-ختم

یادش بخیر'مرده هم مرده های قدیم'.این جمله بزرگان و پیران خانواده هایی است که امروز در مراسم ختم دوستان وآشنایانشان شرکت می کنند. وقت‌هایی بود، در همین گذشته‌های نه‌چندان دور كه عزاداران با یك خرما و مقداری حلوای تهیه‌ شده در خانه از مهمانان پذیرایی می‌كردند، و مراسم ختم با یک ختم ومداح ساده برگزار می شد و همه می آمدند تا در غم خانواده داغدار شریک باشند، اما حالا چه؟ آیا واقعا ‌افرادی كه ساعت‌ها جلوی آینه ایستاده‌اند و با كفش‌های پاشنه بلند و لباس‌های شیك به سالن‌های مجلل عزاداری می‌روند، برای همدردی آمده‌اند؟

گاهی چنان در ظواهر مراسم سوگواری غرق می‌شویم كه همه فراموش می‌كنند كجا آمده‌اند. از همه اینها هم كه بگذریم، جمله آشنای «خب حرف مردم را چه می‌شود كرد» این روزها دمار از روزگار همه درآورده است.

گاهی فرهنگ‌های وارونه شده و ارزش‌های تغییر كرده همگی حال و هوای همدردی را از بین برده است. كم هزینه‌ای نیست دور شدن مردم از هم و دورتر شدن قلب‌هاشان.

به هر روی اما سانتی‌مالیزه كردن مراسم‌ سوگواری اهمیت فراوانی پیدا كرده و برای این كار پول زیادی نیاز است. همه آنها كه گاهی به مرگ عزیزانشان فكر می‌كنند، برخلاف گذشته‌ها كه فقط به فقدان متوفی و شرایط عاطفی سخت آن فكر می‌كردند، به هزینه‌های مراسم هم فكر می‌كنند، مراسمی كه می‌تواند به ساده و بی‌تكلف‌ترین شكل هم برگزار شود. در ادامه به برخی هزینه‌های مرسوم مراسم ختم مروری می‌كنیم، شاید خالی از لطف نباشد.

هزینه‌های سر مزار

هزینه‌های سر مزار مواردی چون اكو،‌ مداح، صندلی، سایه‌بان و گل را شامل می‌شود.

اكو:

شما می‌توانید اكو را با قیمتی حدود 40 هزار تومان اجاره كنید. این اجاره از نیم ساعت تا یك ساعت است. قیمت اجاره این وسیله تغییر نمی‌كند، چه بخواهید نیم ساعت آن را داشته باشید چه یك ساعت.

گاهی چنان در ظواهر مراسم سوگواری غرق می‌شویم كه همه فراموش می‌كنند كجا آمده‌اند. از همه اینها هم كه بگذریم، جمله آشنای «خب حرف مردم را چه می‌شود كرد» این روزها دمار از روزگار همه درآورده است

مداح:

در مورد این یك مورد كه شایعات زیادی وجود دارد همه چیز به شما بستگی دارد. هزینه خطابه خوان‌های بهشت زهرا از 25 هزار تومان شروع می‌شود اما اگر بخواهید خودتان از بیرون مداح بیاورید، برایتان 40 هزار تومان آب می‌خورد. حالا اگر این مداح از سرشناس‌های این كار باشد و برای سالن ختم دعوتش كنید، باید روی 200 تا 500 هزار تومان حساب باز كنید. این قیمت به شهرت فرد بستگی دارد.

سایه‌بان:

در تابستان به دلیل آفتاب شدید حتما نیاز دارید از سایه‌بان استفاده كنید. برای هر 25 صندلی یك سایه‌بان نیاز است كه اجاره هر سایه‌بان حداكثر 25 هزار تومان است.

گل یک طبقه یا دو طبقه:

معمولا گل‌های استفاده شده در تاج گل‌ها گلایل است و میخك سفید، قیمتش به ارتفاع تاج گل بستگی دارد. اگر تاج گل یك طبقه بخواهید كه ارتفاع یك متر و 80 سانتی‌متری دارد، حداقل 80ـ70 هزار تومان باید بپردازید و حداكثر یكصد هزار تومان. اما اگر گل دو طبقه بخواهید كه دو متر و 20 سانتی‌متر ارتفاع دارد و نوع گل‌هایتان هم گران شود، ممكن است كار به 600ـ500 هزار تومان هم برسد.

مردن-ختم

هزینه‌های پذیرایی

بسته‌های پذیرایی:

هزینه بسته‌های پذیرایی كه در مسجد یا سر مزار داده می‌شود كاملا به محتویات داخل آن بستگی دارد. بعضی‌ها برای حفظ كلاس كار معمولا از میوه‌های درجه‌یك و فصل استفاده می‌كنند و آن را در بسته‌بندی‌های شیك كه با روبان مشكلی تزئین شده، توزیع می‌كنند.

در كنار این میوه‌ها نمك بسته‌بندی شده، كارد پلاستیكی و دستمال كاغذی وجود دارد. برای بی‌نقص شدن این بسته ‌یك نوشیدنی سرد یا گرم ـ بسته به فصل فوت متوفی ـ هم به آن اضافه می‌شود. اگر برگزاری مراسم خود را به یكی از شركت‌های خدماتی برگزاری مراسم سوگواری سپرده باشید، ممكن است برای هر یك از این بسته‌های خوش‌رنگ و لعاب، تا30 هزار تومان هم پیاده شوید. اما اگر خودتان سرمایه‌گذار، كارگردان و مجری مراسم باشید، احتمالا با 3000 تا 4000 تومان هم می‌توانید این بسته‌ها را جمع و جور كنید.

خرما و حلوا:

می‌توان خرما را كیلویی خریداری كرد كه در حال حاضر هر كیلویش قیمتی در حد 15 هزار تومان دارد. گردوی بین خرما هم می‌تواند یك آیتم اختیاری باشد، گردویی كه هر كیلویش این روزها چیزی حدود20هزار تومان هزینه بر می‌دارد. در خصوص حلوا هم، درحال حاضر در قنادی‌ها انواع حلوا با طراحی‌های جالب پیدا می‌شود كه باید برای هر 20 نفر یك سینی خریداری كنید، این سینی‌ها 10 تا 15 هزار تومان قیمت دارد.

شركت‌های ارائه خدمات ترحیم، گزینه‌های دیگری نیز برای موضوع حلوا دارند، آنها انواع دیگر حلوا از جمله حلوای زنجبیلی، ‌حلوای پسته، ‌حلوای هویج، ‌حلوای رولتی و ... را با قیمت حدود‌ كیلویی 15 هزار تومان به شما می‌دهند. گاهی اوقات شیرینی‌های ساقه‌عروس و لوز هم هست كه برای این مجالس گزینه خوبی است و می‌توان ارزان‌تر تهیه كرد.

حداكثر قیمتی كه بابت رزرو مسجد می‌توان پرداخت 500 هزار تومان است. برای مساجد معمولی بدون امكانات مدرن هم می‌توانید روی مبالغی چون 150 و 200 هزار تومان حساب كنید. البته مساجدی در قسمت‌هایی از تهران (بیشتر جنوب) وجود دارد كه از خانواده‌هایی كه شرایط مالی خوبی ندارند، هزینه‌ای دریافت نمی‌كنند

ناهار:

بستگی دارد چه غذایی را در كدام رستوران بخواهید سرو كنید. اگر در خانه بخواهید از مهمان‌هاتان پذیرایی كنید، می‌توانید از مراكز تهیه غذا كه با قیمت‌های نسبتا ارزان غذا می‌دهند، كمك گرفت. اما اگر بخواهید غذاهای شما روی میز سلف سرویس با ظروف شیك و آنچنانی سرو شود، باید چشم‌تان را روی هزینه‌ها ببندید.

برای سفارش غذا از این مراكز باید مبلغی بین 3000 تا 8000 تومان بپردازید، اما اگر بخواهید از شركت‌های خدماتی مراسم ختم كمك بگیرید، می‌توانید از منوی پایه مرصع پلو،‌ باقالی پلو با گوشت، ‌ته چین، ‌زرشك‌پلو، ‌جوجه كباب و دسر‌های آنچنانی شروع كنید كه احتمالا نیازی به مرور قیمت‌های آن نیست.

وسیله ایاب و ذهاب

اتوبوس:

دو نوع اتوبوس در این شرایط می‌توان كرایه كرد: یك نوع اتوبوس‌های معمولی و البته كولردار كه 120 هزار تومانی برای سه ساعت استفاده از آن دریافت می‌شود. به اضافه هر یك ساعت استفاده بیشتر از این اتوبوس‌ها مبلغ 30 تا 35 هزار تومان به مبلغ قبلی اضافه می‌شود. نوع دوم اتوبوس‌ها، تشریفاتی است كه ما با عنوان اتوبوس‌های بین شهری می‌شناسیم. این اتوبوس‌ها تا پنج ساعت در اختیار است و هزینه‌اش بین 250 تا 400 هزار تومان است.

مسجد

مردن-ختم

مسجد‌ها با توجه به امكاناتی از جمله سالن‌ها و ویدئو پروژكشن و تعداد صندلی‌ها قیمت‌های متفاوتی دارد. این بار قیمت را سر و ته می‌گوییم. حداكثر قیمتی كه بابت رزرو مسجد می‌توان پرداخت 500 هزار تومان است. برای مساجد معمولی بدون امكانات مدرن هم می‌توانید روی مبالغی چون 150 و 200 هزار تومان حساب كنید. البته مساجدی در قسمت‌هایی از تهران (بیشتر جنوب) وجود دارد كه از خانواده‌هایی كه شرایط مالی خوبی ندارند، هزینه‌ای دریافت نمی‌كنند.

خدمات عكس و تصویربرداری

این خدمات بیشتر مخصوص مراسمی است كه توسط شركت‌های خدماتی اجرا می‌شود. خدماتی كه در نظر عامه مردم كار جالبی نیست، اما این روزها كم‌طرفدار ندارد.

این خدمات از ساختن كلیپ‌های آنچنانی از زندگینامه متوفی شروع می‌شود تا چاپ عكس متوفی روی گلدان و شاسی و مناجات‌نامه.

اگر عكس‌ها روی بوم و شاسی به ابعاد 30أ—20 چاپ شود، قیمتش حدودا 20 هزار تومان می‌شود، البته قیمت‌های شاسی متغیر است و این به ابعاد آن بستگی دارد و ممكن است تا یكصد هزار تومان هم برسد.

چاپ مناجات‌نامه‌های اختصاصی كه عكس متوفی را در صفحه اولشان دارد، از مبلغ 1500 تومان شروع می‌شود تا به بالا. فیلمبرداری از مراسم ختم از جمله كارهایی است كه همراه با عكاسی انجام می‌شود، فیلمبرداری به همراه تدوین به طور متوسط 400 هزار تومان آب می‌خورد.

راستی به کجا شتابان؟

از این به بعد اگر گذرتان به مجلس ختم یا تشییعی افتاد خوب با خود بیندیشید و به این سوال پاسخ دهید که آیا معنای گمشده و هدف اصلی از عزاداری همین رفتارهای نمادین و تشریفاتی است؟!!!!

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع: جام جم آنلاین/خبر آنلاین

یک شب عروسی،هزار شب بدهی  

سلامت در میان سیاسی بازی‌ها

لباس عروس‌های چند میلیونی