تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با اعلام آغاز صدور سند برای خانه‌های بدون‌سند گفت: برای نخستین‌بار تمامی مراحل درخواست سند مالكیت تا نتیجه نهایی از سوی هیات بررسی از طریق اینترنت انجام می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدور سند برای املاك بی‌سند كلید خورد


رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با اعلام آغاز صدور سند برای خانه‌های بدون‌سند گفت: برای نخستین‌بار تمامی مراحل درخواست سند مالكیت تا نتیجه نهایی از سوی هیات بررسی از طریق اینترنت انجام می‌شود.

سند

احمد تویسركانی در گفت‌وگو با مهر افزود: «قانون تعیین تكلیف وضع ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی» در مجلس شورای اسلامی تصویب و آیین‌نامه اجرایی آن در تاریخ بیست و پنجم تیر امسال به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و بر اساس ابلاغ رسمی هم‌اكنون در سطح سازمان ثبت اسناد در سراسر كشور در حال اجراست.

وی ادامه داد: شرط نخست در اجرای این قانون انجام تمامی مراحل آن با استفاده از فناوری‌های نوین است. به همین منظور اكنون سامانه پذیرش الكترونیكی تقاضاها تهیه شده تا متقاضیان با مراجعه به سایت سازمان به نشانی www.ssaa.ir براحتی بتوانند تقاضای خود را به واحد ثبتی ارسال كنند تا سازمان ثبت پس از بررسی بر اساس مستندات و اسناد سازمان ثبت، سند تك‌برگ ششدانگ برای مالكان صادر كند. تویسركانی گفت: متقاضیان دریافت سند فقط می‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی درخواست خود را ثبت و از طریق پیامك و ایمیل پاسخ را دریافت كنند و مالكان در صورت مراجعه حضوری قادر به ثبت این درخواست نیستند.

رئیس سازمان ثبت اسناد اظهار كرد: مالكان رسمی، مشاعی و اشخاصی كه املاكی را به‌صورت عادی خریداری كرده‌اند و به دلیل فوت مالك و ورثه یا دسترسی نداشتن به آنان موفق به اخذ سند مالكیت مفروزی (ششدانگ) نشده‌اند، می‌توانند در سامانه، تقاضاهای خود را ثبت كرده تا سند ششدانگ صادر شود. وی افزود: البته این قانون املاك و متصرفات دولتی را در بر نمی‌گیرد و باید از طریق وزارت راه و شهرسازی دنبال شود. در خصوص املاك وقفی هم بر اساس این قانون به متصرفان املاك موقوفه سند مالكیت اعیانی داده می‌شود.

شرط نخست در اجرای این قانون انجام تمامی مراحل آن با استفاده از فناوری‌های نوین است. به همین منظور اكنون سامانه پذیرش الكترونیكی تقاضاها تهیه شده تا متقاضیان با مراجعه به سایت سازمان به نشانی www.ssaa.ir براحتی بتوانند تقاضای خود را به واحد ثبتی ارسال كنند تا سازمان ثبت پس از بررسی بر اساس مستندات و اسناد سازمان ثبت، سند تك‌برگ ششدانگ برای مالكان صادر كند

تویسركانی در مورد نحوه بررسی تقاضاها و صدور سند مالكیت گفت: در هر حوزه ثبتی هیات یا هیات‌های حل اختلاف كه در این قانون «هیات» نامیده می‌شود با حضور یك قاضی به انتخاب رئیس قوه قضاییه، رئیس اداره ثبت و حسب مورد رئیس اداره راه و شهرسازی یا رئیس اداره جهاد كشاورزی تشكـیل جلسه می‌دهند كه این اعضا با بررسی مدارك و دلایل ارائه شده و در صورت لزوم انجام تحقیقات لازم و جلب نظر كارشناس مبادرت به صدور رأی می‌كنند.

بخش حقوق تبیان

منبع : جام جم