تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، به منظور اطلاع رسانی به كرابران محیط مجازی، در مقاله ای به بررسی شرایط كنونی جنبش عدم تعهد پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان بررسی می كند:

جنبش عدم تعهد در شرایط کنونی

جنبش عدم تعهد

سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، به منظور اطلاع رسانی به كرابران محیط مجازی، در مقاله ای به بررسی شرایط كنونی جنبش عدم تعهد پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان با انتشار مقاله ای به بررسی شرایط كنونی اجلاس سران كشورهای عضو جنبش عدم تعهد پرداخت.

در این مقاله آمده است:«سیاست استعمارزدایی جنبش باعث شد كه بسیاری از ملت های دربند استعمار آسیایی و افریقایی به استقلال برسند و در سال 1349 مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه پایان استعمار را به تصویب برساند. باتوجه به همه این ها ـ متاسفانه ـ با گذشت زمان عوامل گوناگونی بر راهبردهای جنبش تاثیر گذاشت و كارآمدی آن را با علامت سوال روبه رو كرد.

«عوامل خارجی و داخلی » از عواملی هستند كه بر این جنبش اثر گذاشته اند.

كشورهای عضو جنبش عدم تعهد درنظرگرفتن شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و دینی جوامع را در این راستا جهت پرهیز از اتخاذ سیاست‌های یك بام و دوهوا و یا تلاش برای استفاده از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی خواستار شدند. درخصوص اصلاحات در سازمان ملل متحد نیز در این پیش نویس بازگشت توازن بین سازمان‌های اصلی وابسته به سازمان ملل درخواست شده و بر اهمیت نقش مجمع عمومی این سازمان در موضوعات مربوط به صلح و امنیت بین المللی تأكید شده است. این پیش‌نویس انجام اصلاحات در شورای امنیت را از طریق توسعه حق عضویت دراین شورا و بهبود عملكرد آن خواستار شده و بر ضرورت پایبندی كشورهای عضو شورای امنیت به اهداف و اصول پیمان سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی بویژه قوانین حقوق بشر تأكید كرده است.كشورهای عضو جنبش عدم تعهد حمایت و همبستگی كامل خود را در امر مبارزه همه‌جانبه با تروریسم اعلام كرده و عدم مرتبط ساختن تروریسم با دین، نژاد و تمدنی خاص را مهم و ضروری دانستند.

در این پیش‌نویس بر ضرورت پیشرفت در موضع گیری ها و دیدگاه های كشورهای عضو این جنبش در تكمیل پیش نویس معاهده فراگیر درخصوص مسائل بین المللی تأكید شده است. این پیش نویس از اجرای استراتژی سازمان ملل در مبارزه با تروریسم اعلام حمایت كرده و برگزاری یك كنفرانس گسترده تحت نظارت سازمان ملل را در این خصوص خواستار شده است.

كشورهای عضو این جنبش در پایان پیش نویس این بیانیه از رائول كاسترو، رئیس جمهور كوبا به دلیل تحكیم و توسعه عملكرد این جنبش در دوره ریاستش بر جنبش عدمتعهد تقدیر كردند.»

گفتنی است بخش سیاسی موسسه، به منظور اطلاع رسانی مفید و موثر به كاربران، ویژه نامه ای با عنوان «همه چیز درباره جنبش عدم تعهد» منتشر كرده است كه به همراه متن كامل مقاله فوق، در بخش سیاسی سایت قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی