تبیان، دستیار زندگی
در جاده زندگی همه به موفقیت نمی‌رسند. با اینکه همه انسان‌ها موفقیت را دوست دارند؛ و حاضرند بهای سنگینی را برای این مسئله بپردازند ولی تعداد برنده‌ها به اندازه انگشتان دست است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معدل ایمانی شما چند است؟


کسانی که دوست دارند خوشبخت باشند فقط آرزو می‌کنند و هیچ تلاشی برای رسیدن به مقصد نمی‌کنند. نه گوش شنوایی برای حق و حقیقت دارند و نه همت بالایی دارند. انسان‌های سست عنصری که دنبال خوشی و تفریح هستند و این دنیا را فقط تفرجگاه می‌دانند تا جوانند سعی و تلاششان لذت بردن است و وقتی پیر شدند کارشان حسرت خوردن ایام جوانی است.


فکرم خیلی مشغول بود، سردرگم بودم، نمی دونستم چکار باید بکنم ، هرچی با خانواده ام صحبت می کردم به نتیجه نمی رسیدم، یعنی فکر می کردم اونها حرفهای منو نمی فهمند و یا شاید من حرف اونها رو نمی فهمیدم. دیگه دلم می خواست سرم را بزنم به دیوار تا از این همه فکر و دغدغه راحت بشم، می تونم بگم تو اوج درگیری با خودم بودم که صدای اذان بلند شد. خدا صدام می کرد.

عمل

منم برای خلاصی از دست خودم به نماز پناه بردم هر چند شیطان اونجا هم دست از سرم بر نداشت ولی خوب من تلاشمو کردم، تا حدی آروم شده بودم با خودم گفتم برای این که ذهنم آرامش بیشتری پیدا کنه کمی قرآن بخونم. قرآنمو که توش علاوه بر آیات و ترجمه بعضی نکته هارو اشاره کرده برداشتم. از اونجایی که حوصله فکر به قرائت صحیح و تجوید و از این حرفها رو نداشتم رفتم سراغ سوره های آخر قرآن که تسلطم بیشتر بود. رسیدم به سوره والعصر که انگاری خدا گذاشته بود برای گره گشایی کار من...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ

سوگند به عصر [غلبه حق بر باطل]

إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِی خُسْرٍ

که واقعاً انسان دست‌خوش زیان است

إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

مگر کسانی که گرویده و کارهای شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایی توصیه کرده‌اند

سوره عصر مصداق عینی آیات قرآن برای مراحل موفقیت است.

1. ایمان و اعتقاد راسخ.

2. عمل صالح.

3. توانمندی در تربیت خود و دیگران با امر به معروف و نهی از منکر

کسانی هستند که موفقیت و سعادت و خوشبختی را دوست دارند. پله‌های تلاش و عمل را هم یکی در میان طی می‌کنند اما ناقص. نمره ایمان و اعتقاد و عملشان 10 است و در کارنامه عملشان گاهی تجدید هم دارند. این گروه هم هیچ گاه به مقصد نمی‌رسند، نه هدفمندی دارند، نه برنامه‌ریزی دارند

انسان‌ها سه گروه هستند

گروه اول : «نه ایمان دارند و نه عمل»

کسانی که دوست دارند خوشبخت باشند فقط آرزو می‌کنند و هیچ تلاشی برای رسیدن به مقصد نمی‌کنند. نه گوش شنوایی برای حق و حقیقت دارند و نه همت بالایی دارند. انسان‌های سست عنصری که دنبال خوشی و تفریح هستند و این دنیا را فقط تفرجگاه می‌دانند تا جوانند سعی و تلاششان لذت بردن است و وقتی پیر شدند کارشان حسرت خوردن ایام جوانی است.

خوب به اطرافیان خود بنگرید. نمونه این افراد در میان اقوام و دوست و آشنا و محل کار کم نیستند. هدفی ندارند جز لذت مداری؛ و هر چیز را با چشم لذت می‌بینند.

این معنای آرزویی است که حضرت علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: آرزویی که اندک‌اندک به خیال و توهم می‌پیوندد. این گروه نه ایمان دارند و نه عمل.

گروه دوم : « ایمان و عمل ناقص دارند »

عمل

کسانی هستند که موفقیت و سعادت و خوشبختی را دوست دارند. پله‌های تلاش و عمل را هم یکی در میان طی می‌کنند اما ناقص. نمره ایمان و اعتقاد و عملشان 10 است و در کارنامه عملشان گاهی تجدید هم دارند. این گروه هم هیچ گاه به مقصد نمی‌رسند، نه هدفمندی دارند، نه برنامه‌ریزی دارند. نمازشان را یکی در میان قضا می‌کنند. به پای عمل به دین که می‌رسند جا می‌زنند و انگار بیشتر خودشان را گول می‌زنند. نه فقط در دین بلکه در کارهای دنیایی نیز ناموفق هستند . در درس خواندن توانا نیستند و نمرات درسیشان ضعیف است، یک روز خیلی زرنگ هستند و روز بعد حس ندارند.

مانند بیماری که برای مداوا پیش طبیب می‌رود. طبیب برای او نسخه می‌پیچد؛ و داروهایی را با زمان و نوع معین به او می‌دهد و از او می‌خواهد هر کدام را سر وقت و درست بخورد. بیمار هیچ مراقبت و دقتی برای خوردن داروهای خود نمی‌کند و به همین دلیل درمان نمی‌شود. وقتی مجدداً پیش همان طبیب حاذق می‌رود دکتر از او می‌پرسد: آیا داروهایت را به موقع خوردی؟ به دروغ می‌گوید: آری. حال شما بگویید این بیمار در واقع به چه کسی دروغ می‌گوید؟ سر چه کسی را به اصطلاح امروزی‌ها کلاه می‌گذارد؟ و به چه کسی ضرر و آسیب می‌زند؟

اما گروه سوم : «هم ایمان دارند و هم عمل»

کسانی که دوست دارند خوشبخت باشند فقط آرزو می‌کنند و هیچ تلاشی برای رسیدن به مقصد نمی‌کنند. نه گوش شنوایی برای حق و حقیقت دارند و نه همت بالایی دارند. انسان‌های سست عنصری که دنبال خوشی و تفریح هستند و این دنیا را فقط تفرجگاه می‌دانند تا جوانند سعی و تلاششان لذت بردن است و وقتی پیر شدند کارشان حسرت خوردن ایام جوانی است

گروهی که حضرت علی (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه به عنوان متقین از آن‌ها نام می‌برد و عاشقانه گویی داستان خودش را برای همه بیان می‌کند اینان برای رسیدن به هدفشان مصمم هستند آنچنان که با اراده‌های آهنینشان کوه‌ها را از جا می‌کند.

همت الرجال تقطع الجبال: همت مردان کوه‌های بلند را قطعه قطعه می‌کند .

عملشان کامل است، برنامه‌ریزی دارند و پیروزی نتیجه حتمی آنان است و صد در صد به مقصد می‌رسند.

خصوصیات متقین در نهج البلاغه

1. نیكو گفتار: ”‌مَنْطِقُهُمُ الصَّوََاب“ گفتاری درست و نیكو دارند.

2. میانه رو در پوشش: ”‌مَلْبَسُهُمُ الْاِقْتِصََاد“ پوشش آن ها بر مبنای میانه روی است.

در گفتاری دیگر امام علی (علیه السلام) فرمود: ”‌مََا عََالَ امْرُءٌُ اقْتَصَدَ“1 تنگدست نشد كسی كه میانه روی را پیشه خود ساخت. در بیانی دیگر از مولی علی (علیه السلام) نقل شده: سبكبال و سبكبار باشید كه اگر سبكبال بودید به مقصد می رسید.2

3. متواضعانه راه می روند: ”‌مَشْیُهُمُ التَّوََاضُع“ راه رفتن آنان همراه با تواضع و فروتنی است.

در قرآن آمده است: ”‌در روی زمین با تكبّر راه مرو، تو نمی توانی زمین را بشكافی، و طول قامتت هرگز به كوه ها نمی رسد.“3  امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ”‌در بین سخنانی كه خدای عزّوجل به حضرت داوود وحی كرد این سخن بود: همچنان كه نزدیك‌ترین كسان به خداوند افراد متواضع هستند، دورترین مردم هم متكبّرترین آن ها هستند.“ 4

تقوا

4. از محرمات چشم می پوشانند: ”‌غَضُّوا اَبْصََارَهُمْ عَمََّا حَرَّمَ اللهُ عَلَیْهِمْ“ چشمان خود را از آن چه خدا بر آن ها حرام كرده فرو می گیرند و نظر را كوتاه می كنند.

قرآن می فرماید: ”‌قُل لِلمُۆمِنیِنَ یَغُضُّوا مِن اَبصَارِهِم... “5به مردان مۆمن بگو كه چشم های خود را فرو گیرند و نظر را كوتاه كنند.

5. گوش هایشان وقف به علم نافع شده است: ”‌وَ وَقَفُوا اَسْمََاعَهُمْ عَلَی الْعِلْمِ النََّافِعِ لَهُمْ“ و گوش های خود را تنها وقف علمی كرده‌اندكه برای آن ها نافع باشد.

6. در گرفتاری و آسایش یكسانند: ”‌نَزَلَتْ اَنْفُسُهُمْ مِنْهُمْ فِی الْبَلاءِ كَالَّذِِی نَزَلَتْ فِی الرَّخََاءِ“، اهل تقوی در هنگام گرفتاری و دگرگونی ها و حوادث چون هنگام آسودگی هستند.

بنا بر این، متقی هرگز مانند كسانی نیست كه قرآن درباره ی آنان می فرماید: ”‌وَ اِذََا غَشِیَهُمْ مَوْجٌ كَالضُّلَلِ دَعَوُا اللهَ مُخْلِصِِینَ لَهُ الدِِّینَ فَلَمََّا نَجََّاهُمْ اِلَی الْبِرِّ فَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ ...“6 و هر گاه  كه در دریا طوفانی شود و موجی چون كوه‌ها آن‌ها را فرا گیرد در آن حال خدا را با عقیدة پاك و اخلاص كامل بخوانند و چون به ساحل نجاتشان رسانیم، بعضی بر قصد اطاعت و شكر خدا باقی مانند (و بعضی به كفر شتابند).

7. مشتاق به لقاء پروردگار هستند: ”‌وَ لَوْ لَا الْاَجَلُ الَّذِِی كَتَبَ اللهُ لَهُمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ اَرْوََاحَهُمْ فِِی اَجْسََادِهِمْ طَرْفَهَْْ عَیْنٍ شَوْقاً“ و اگر نبود اجل و مدتی كه خدا برای ایشان معین فرموده، از شوق ثواب و بیم عذاب، چشم بر هم زدنی روح در بدنشان قرار نمی گرفت.

در جاده زندگی همه به موفقیت نمی‌رسند. با اینکه همه انسان‌ها موفقیت را دوست دارند؛ و حاضرند بهای سنگینی را برای این مسئله بپردازند ولی تعداد برنده‌ها به اندازه انگشتان دست است. در این مسیر چندین میلیاردی، عده‌ای از همان اول میدان را خالی می‌کنند. گروهی به خاطر مشکلات، ضعف نفس، عدم استقامت تا آخر عمر در صف با زنده‌ها باقی می مانند .

اما چه باید بکنبم تا از مصادیق متقیان در کلام مولا علی علیه السلام باشیم ؟ نقشه و برنامه رسیدن به آن مقام چیست؟

امام علی علیه السلام می فرمایند: «ثُمَ انزَلَ عَلَیهِ الکِتابَ نوُراً لا تُطفَأُ مَصابیحُهُ وَسِراجاً لا یَخبوُ تَوَقُّدُهُ.» (خطبه/198)

ترجمه: سپس قرآن را بر او نازل فرمود، قرآن نوری است که خاموشی ندارد چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد.

اینکه قرآن نور است چون مردم به وسیله آن از ظلمات جهل هدایت می شوند. نور دنیا که در ظلمات شب مردم را هدایت می کند.

الان دیگه راه درست حرکتمو پیدا کردم دیگه برای اینکه موفق باشم و درست جلو برم برنامه دارم ، قرآن همیشه بهترین ها رو برای ما به همراه داره نباید غفلت کنیم .

پی نوشت ها :

1. امام علی، نهج البلاغه، كلمات قصار، كلمه 134.

2. امام علی(علیه السلام)  نهج البلاغه، خطبه21 فیض الاسلام.

3 سوره مباركه اسراء، آیه 37.

4. حدیث قدسی، منهاج البراعه،خطبه صفحه117 جلد 12.

5. سوره مباركه نور، آیه30.

6. سوره مباركه لقمان, آیه 37.

                                                                                                                                               فرآوری : محمدی

بخش نهج البلاغه تبیان


منبع : وبلاگ گروهی رهپویان قرآن

سایت اعتقادات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.