تبیان، دستیار زندگی
پاسخ های روشنگرانه تألیف «محمدعلی حسین زاده» نقدی بر کتاب «أسئلة قادت شباب الشیعة إلی الحق؛ سؤال هایی که باعث هدایت جوانان شد» تألیف سلیمان خراشی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوالهایی که باعث هدایت جوانان شد


«پاسخ های روشنگرانه» تألیف محمدعلی حسین زاده نقدی بر کتاب أسئلة قادت شباب الشیعة إلی الحق ( سۆال هایی که باعث هدایت جوانان شد، تألیف سلیمان خراشی) منتشر شد.

پاسخ های روشنگرانه

در کتاب «أسئلة قادت شباب الشیعة إلی الحق» پرسش های بسیاری در زمینه های گوناگون بدون رعایت امانت و با طرح مطالب واقعی و غیر واقعی، با روش های شیطنت آمیز و گاه آمیخته با تحقیر و تمسخر و دروغ طرح شده است که نگارنده کتاب «پاسخ های روشنگرانه» با قلمی ساده پاسخ این گونه سۆال ها را داده و به نقد آن پرداخته است.

این کتاب که از سوی حوزه نمایندگی ولی فقه در امور حج و زیارت منتشر شده است، مطالبی از قبیل: «علمای شیعه به زبان عربی تسلط ندارند»، «شیعیان پیروان خود را به گناه جرأت می دهند و می گویند کسانی که علی علیه السلام را دوست بدارند، می توانند هر گناهی مرتکب شوند»، «از تاریخ چنین بر می آید که شیعه همواره یاور دشمنان اسلام، از قبیل یهودیان، نصاری، مشرکان و ... بوده است»، «بسیاری از شیعیان به حسن بن علی علیه السلام توهین می کنند»، «شیعیان همه أهل بیت قرن اول را کافر می دانند»، «یکی از شرایط شیعه برای امامت این است که امام باید فرزند ارشد پدر خود باشد»، «امامان قبل از امام دوازدهم، هیچ کدام کشته نشدند» و ... در این کتاب مطرح شده است.

در این زمینه باید گفت که نویسنده این کتاب، یا از عقاید شیعه آگاهی کافی نداشته و یا اینکه مغرضانه مطالب را نقل کرده است و این پرسش ها را بی جواب پنداشته و پشاپیش طرف مقابل را محکوم کرده است. گاهی هم عقایدی بی ربط به شیعه نسبت داده است.

به هر روی، با پرسش های تکراری و بعضا با تغییر توانسته است یکصد و هشتاد و اندی پرسش طرح نماید که این کتاب در قالب 186 شبهه و پرسش تنظیم شده است. البته پاسخ بیشتر این پرسش ها در منابع خود اهل سنت یافت می شود.

نویسنده این کتاب، یا از عقاید شیعه آگاهی کافی نداشته و یا اینکه مغرضانه مطالب را نقل کرده است و این پرسش ها را بی جواب پنداشته و پشاپیش طرف مقابل را محکوم کرده است. گاهی هم عقایدی بی ربط به شیعه نسبت داده است.به هر روی، با پرسش های تکراری و بعضا با تغییر توانسته است یکصد و هشتاد و اندی پرسش طرح نماید که این کتاب در قالب 186 شبهه و پرسش تنظیم شده است. البته پاسخ بیشتر این پرسش ها در منابع خود اهل سنت یافت می شود.

کتاب پاسخ های روشنگرانه در پاسخ به این گونه پرسش ها فراهم آمده است. هم چنین تلاش شده است پرسش های تکراری به یکی از پرسش های مشابه پسین یا پیشین ارجاع داده شود. نیز جز در موارد گریز ناپذیر، منابع اهل سنت مبنای پاسخ ها قرار گرفته است.

در قسمتی از این کتاب، نگارنده در پاسخ به این سۆال که حسن و حسین علیهما السلام هر دو فرزند علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها و از «آل عبا» و مصداق آیه «تطهیر» هستند، آنها سرور جوانان هستند. پس چرا امامت با فرزندان حسین علیه السلام ادامه یافت نه فرزندان حسن علیه السلام؟ می نویسد:

«امامت یک مقام آسمانی است که همانند نبوت از جانب خدا تعیین می شود: «الله أعلم حیث یجعل رسالته»؛ «خداوند آگاه تر است که رسالت خویش را در کجا (و به عهده چه کسی) قرار دهد». (انعام: 124)

و هم چنین درباره اینکه امامت امری است الهی می فرماید: «إنی جاعلک للناس إماما»؛ «همانا من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم». (بقره: 124)

بر این اساس این پرسش بدان می ماند که کسی بگوید: چرا خداوند انبیای بنی اسرائیل را در صلب حضرت اسحاق و رسول گرامی اسلام را در صلب حضرت اسماعیل قرار داد و یا چرا از فرزندان عبدالمطلب تنها فرزند عبدالله پیامبر شد؟ پاسخ ما سخن خداوند در آیه فوق است.»

کتاب پاسخ های روشنگرانه تألیف محمد علی حسین زاده با قیمت 5000 تومان از سوی مۆسسه فرهنگی هنری مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقه در امور حج وزیارت منتشر شده است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج