تبیان، دستیار زندگی
درپی نوسان پیوسته نرخ تورم سرمایه‌گذاری‌ها به طور طبیعی وارد بازارهایی می‌شوند که سودآوری آنی و کوتاه‌مدت دارند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه تورم و سرمایه گذاری چیست؟


درپی نوسان پیوسته نرخ تورم سرمایه‌گذاری‌ها به طور طبیعی وارد بازارهایی می‌شوند که سودآوری آنی و کوتاه‌مدت دارند....

تورم

کنترل نرخ تورم امروزه یکی از مهم‌ترین مۆلفه‌ها برای تداوم سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت به شمار می‌آید. این درحالی است که کنترل این شاخص حفظ‌کننده ارزش بسیاری از دارایی‌های موجود در یک اقتصاد نیز ارزیابی می‌شود. تثبیت نرخ تورم در سطحی پایین‌تر از 5درصد، دارای چنان مزایایی است که باعث شده در دو دهه‌ اخیر بخش بزرگی از کشورهای دنیا برای دستیابی به این مهم، متبحرترین اقتصاددانان را به کار بگیرند.

درپی نوسان پیوسته نرخ تورم سرمایه‌گذاری‌ها به طور طبیعی وارد بازارهایی می‌شوند که سودآوری آنی و کوتاه‌مدت دارند که این امر تکالیف جدیدی را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت به دولت‌ها تحمیل می‌کند زیرا به دلیل عدم ثبات تورم سرمایه‌گذاران جرئت نمی‌کنند سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت را در دستور کار قرار دهند به همین دلیل ریسک این موضوع را دولت باید به دوش بکشد. این درحالی است که منابع دولتی برای پیشبرد امور عمرانی در هیچ کشوری کافی شناخته نشده است.

اساساً تثبیت نرخ تورم سالیانه، می‌تواند ثبات اقتصادی هر کشور را به شدت افزایش داده و به ارتقای توانایی رقابتی تولیدکنندگان آن کشور در سطح بین‌المللی کمک شایانی نماید. در اقتصادی با نرخ تورم زیر 5درصد، ناچیز بودن نوسانات قیمت بخش عمده کالاها و خدمات، امکان برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدت را برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان فراهم ساخته و به این ترتیب به افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های تولیدی و اشتغال‌زای بلندمدت کمک می‌کند.

اساساً تثبیت نرخ تورم سالیانه، می‌تواند ثبات اقتصادی هر کشور را به شدت افزایش داده و به ارتقای توانایی رقابتی تولیدکنندگان آن کشور در سطح بین‌المللی کمک شایانی نماید

از سوی دیگر تثبیت نرخ تورم پایین، انتظارات تورمی فعالان اقتصادی (تخمین آنان از نرخ تورم در سال‌های بعد) را نیزکاهش می‌دهد و به این ترتیب باعث می‌شود که هراس آنها از کاهش شدید ارزش پول در سال‌های آینده کاهش یافته و در نتیجه ارزش درآمدهای پیش‌بینی شده برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت در سال‌های آینده را بالاتر ارزیابی کنند. این امر نیز، مشوق جدّی توسعه سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و اشتغال‌زا خواهد بود که با ذکر مثالی به تشریح آن می‌پردازیم:

در این بین شاید علت گرانفروشی‌های اخیر کشور را نیز به عدم کنترل مناسب نرخ تورم نیز بتوان نسبت داد زیرا در اثر نوسان روزانه قیمت‌ها عده‌ای سودجو نیز از این فرصت استفاده کرده و گرانفروشی را نیز دستور کار قرار می‌دهند و از آنجایی که مردم با نوسان قیمت کالا‌ها مانوس هستند، اصلاً متوجه گرانفروشی نیز نمی‌شوند و این گرانفروشی‌ها نامحسوس موجب افزایش هزینه میلیون‌ها خانوار می‌شود. اقتصادی با نرخ تورم بالا و نوسانات شدید قیمت‌ها، مشوق سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت و دارای ماهیت واسطه‌گرانه با هدف بهره‌گیری از سود ناشی از تلاطم مکرر قیمت‌ها خواهد بود؛ سرمایه‌گذاری‌هایی که کمترین میزان اشتغال را به همراه خواهند داشت.

اقتصادی با نرخ تورم بالا و نوسانات شدید قیمت‌ها، مشوق سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت و دارای ماهیت واسطه‌گرانه با هدف بهره‌گیری از سود ناشی از تلاطم مکرر قیمت‌ها خواهد بود

اقتصاددانان نیز معتقدند که سوداگری و فساد درکشورهایی که تورم به صورت لجام‌گسیخته درحرکت است بیشتر به چشم می‌خورد و گاهاً برخی از بخش‌های دولت نیز منابع مالی خود را در بازارهایی که محل ارتزاق سوداگران است، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تورم

عدم کنترل تورم و ادامه نوسان این شاخص مهم اقتصادی هر روز شرایط بدتری را برای دولت خلق می‌کند. از طرفی بازارها به دلیل هجوم سرمایه‌گذارانی که درپی کسب سود آنی هستند با نوسان بیشتری همراه می‌شوند و از سوی دیگر نیز دولت به تدریج با کمبود منابع برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی روبه‌رو می‌شود.

با توجه به توضیح فوق کنترل تورم یک ضرورت اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود زیرا عدم کنترل این شاخص موجب ازدیاد سوداگران دراقتصاد و ایجاد چالش‌های زیاد می‌شود‌ و شاید به همین دلیل بود که رهبرمعظم انقلاب نیز در آخرین دیدار اعضای هیئت دولت با وی به کنترل تورم اشاره فرمودند چه بسا آنکه درسالی که از سوی مقام معظم رهبری سال تولید ملی حمایت از سرمایه و کار ایرانی نامگذاری شده است، بهبود این شاخص بتواند انقلابی در حوزه سرمایه‌گذاری ایجاد کند و چالش‌های موجود درمسیر تأمین مالی پروژه‌های ملی و سودآور را یکی پس از دیگری از میان بردارد.

بخش اقتصاد تبیان

منبع: جوان آنلاین