تبیان، دستیار زندگی
همزمان با برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد، سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان به بررسی میزبانی كشورمان از این اجلاس پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شانزدهمین اجلاس به روایت تبیان

شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد

همزمان با برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد، سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان به بررسی میزبانی كشورمان از این اجلاس پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به بررسی شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد پرداخت.

هاتف پوررشیدی در این مقاله می نویسد:«تهران هفته جاری میزبان حدود 50 تن از سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (نم) و نمایندگان حدود 120 کشور جهان است که به تنهایی بیش از 75 درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند، می باشد. این جنبش پس از مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های بین‌المللی است که می تواند تاثیرگذاری لازم را ایفا کند. اگرچه این جنبش در سال‌های جنگ سرد و اوج تقابل غرب و شرق برای ایجاد نوعی نگاهی مستقل، تشکیل شد اما امروز می تواند همان نقش گذشته را اما بسیار پررنگ‌تر در برابر جبهه یکه تاز غرب ایفا کند. اکثر کشورهای تشکیل دهنده این جنبش دارای ثروت‌های مادی و معنوی بی‌شماری هستند که متاسفانه حکومت‌های وابسته و تسلط غرب و بر آنها مانع از گسترش این توان و بهره گیری مناسب از ظرفیت‌هایشان شده است. واقعیت این است که 5 عضو دائم شورای امنیت که بر اساس قواعد جنگ جهانی دوم توانستند به این حق نامشروع دست‌یابند، امروز در عرصه جهانی دارای قدرتی بسیار بیشتر از این 120 عضو هستند اما این مساله به معنای نادیده‌گرفتن توان این کشورها نیست و باید با مدیریتی درست بتوان این ظرفیت را فعال کرد.

مهوری اسلامی ایران به عنوان قدرتی منطقه‌ای که تاکنون توانسته در برابر قلدری های غرب حداقل در منطقه ایستادگی کند، این توان را دارد که در دوران ریاستش در جهت فعال کردن این جنبش به نحوی مطلوب اقدام کند و ظرفیت‌های آن را به حالت بلفعل در‌ آورد. نکته مهم در این میان برخی حکومت‌های وابسته موجود در این جنبش است که خوشبختانه روند بیداری اسلامی تا حدودی از مشکلات موجود بر سر راه را کاسته است اما دیگر حکومت‌های عضو جنبش در آسیا و آفریقا کماکان با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. این مساله باعث کاهش توان جنبش شده است که در این راستا می توان از ظرفیت جنبش برای حل این بحران‌های و مسائل نیز بهره جست. جنبش عدم تعد به دلیل وابستکی در بسایر از امورات اقتصادی، علمی و فنی به غرب توان مقابله مطلوب با کشورهای قدرتمند را ندارد که در این راستا نیز باید کشورهایی پیشرو در علم چون جمهوری اسلامی برای رفع نقایص این کشورها اقدام کنند که خوشبختانه ایران از این مساله به خوبی استقبال کرده است و آماده همه‌گونه همکاری است.»

گفتنی است این بخش در قالب مقالات و گزارش های دیگری به بررسی این اجلاس مهم پرداخته كه در نشانی tebyan.net قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی