تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، همزمان با هفته دولت و سال «تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی» در مقاله ای به نقد عملكرد دولت دهم در حوزه اقتصاد پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان مطالبه می كند:

گامهای پرشتاب تر برای تحقق وعده ها

هیئت دولت

سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، همزمان با هفته دولت و سال «تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی» در مقاله ای به نقد عملكرد دولت دهم در حوزه اقتصاد پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش اقتصادی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به بررسی عملكرد دولت در حوزه اقتصادی و وعده های عمل نشده پرداخت.

معصومه نصیری در این مقاله می نویسد:«هر ساله با فرا رسیدن هفته دولت فرصتی دست می‌دهد تا به بررسی عملکرد این قوه بپردازیم. قوه‌ای که با در دست داشتن سکان اجرایی کشور، هدایت و راهبری بخش کلان و اعظمی را برعهده دارد. البته امسال نقد و بررسی عملکرد دولت را باید با در نظر گرفتن برخی واقعیت‌ها مانند تحریم‌ها و دور جدید اعمال فشارها بر کشور مورد تحلیل قرار داد. با در نظر گرفتن واقعیت فشار کنونی بر کشور و ایجاد موانع متعدد بر سر راه تحقق خواسته‌های مسوولان، باید به بررسی کارنامه دولت طی سال گذشته پرداخت. دولت چه از ابتدای روی کار آمدن و چه طی سالهای بعد از آن بر وعده‌هایی مانند رفع مشکل مسکن، بیکاری، کاهش تورم، افزایش قدرت خرید مردم، رفع مشکلاتی چون ازدواج و .... تاکید و وعده تحقق آنها را داده است. وعده‌هایی که البته همواره از سوی همه دولتها مطرح می‌شود چراکه مسائل مطروحه دغدغه همیشگی مردم بوده است اما با توجه به رویکرد عدالت‌محوری دولت دکتر احمدی‌نژاد توقع برای تحقق این وعده‌ها نیز پررنگ‌تر است.

البته در ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها عده‌ای بودند که نظر کارشناسی آنها این بود که به محض اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها جامعه ملتهب می‌شود اما آنچه در واقعیت اتفاق افتاد خلاف آن بود. هرچند افزایش قیمتها رخ داده باعث ایجاد بدببینی نسبت به ادامه راه شد اما بر اساس اظهارات مسوولان مردم به خوبی با این برنامه دولت همراهی کردند.

بحث «مدیریت بازار ارز و تک نرخی شدن آن» نیز از دیگر وعده‌های دولت بود که متاسفانه تا امروز محقق نشده است. البته تاثیر تحریمها بر این بخش بسیار بیش از سایر بخش هاست و شاید برای تحقق وعده‌ها در این بخش باشد که مسوولان به فکر راه اندازی بورس ارز افتاده‌اند. اگر وعده‌ها برای کنترل بازار ارز و سکه و طلا محقق نشود شاید طی سال پیش روی دولت شاهد نوسانات در این بخش نیز باشیم. بنابراین این بازارها نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت منسجم‌تری هستند.

در پایان باید یادآور شد که رییس جمهوری بارها و بارها اعلام کرده است که دستان همه اندیشمندان در عرصه اقتصاد را برای ایجاد اقتصادی پویا و پایدار می فشارد و با تکیه بر این اعتقاد انتظار می رود دولت در سال پایانی کارش بتواند گامهای پرشتاب تری برای تحقق وعده هایش بردارد.»

گفتنی است این مقاله در بخش اقتصادی موسسه و با هدف بررسی عملكرد دولت در حوزه اقتصادی نگاشته شده است.

تنظیم: هومن بهلولی