تبیان، دستیار زندگی
فراموش کردن گذشته می‌تواند کنار آمدن با مرگ، طلاق یا برهم خوردن رابطه‌ها را شامل شود. توصیه‌هایی که برایتان آورده‌ایم کمکتان می‌کند با گذشته خداحافظی کنید و به سمت آینده پیش روید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه گذشته‌های تلخ را فراموش کنیم؟
رویا


فراموش کردن گذشته می‌تواند کنار آمدن با مرگ، طلاق یا برهم خوردن رابطه‌ها را شامل شود. این توصیه ها به شما کمک خواهد کرد که بتوانید با گذشته خداحافظی و به سمت آینده پیش روید.

به طور کلی برای هر انسانی فراموش کردن روزها و گذشته‌های تلخ زندگی و کنار آمدن با فقدان‌های مختلف، مانند مرگ عزیزان، قطع ارتباط با یک دوست ‌و... کار بسیار سختی محسوب می‌شود و بی‌تردید نمی‌توان گفت که این کار، یک کار ساده است، اما با این وجود راه‌هایی عملی، برای فراموش کردن چنین گذشته‌های تلخی وجود دارد.

توجه داشته باشید که قبل از اینکه بخواهید مثلاً از یک رابطه خداحافظی کنید، یا گذشته‌ای را به فراموشی بسپارید، لازم است که با آنها کاملاً روبرو شده و اگر اشتباهی وجود دارد که شما تاکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کردید، از این پس باید مسئولیت اعمال تان را بپذیرید.

به هر روی در همین راستا و در ادامه مطلب، چند توصیه‌‌ روانشناسان را برای روبرو شدن با چنین مواردی، برایتان بازگو می‌کنیم:

- در مورد افکار و خاطرات خود بنویسید، نقاشی بکشید و در موردشان حرف بزنید. برای فراموش کردن گذشته‌تان باید به خاطرات تان احترام بگذارید.

- با دور ریختن احساسات و عواطف مربوط به خاطرات دردناک خود، آنها را فراموش کنید. خواهید دید که بعد از آن چقدر احساس آرامش می‌کنید.

- در صورت امکان به عقب برگردید و با کسانی‌که در آن خاطرات دخیل بوده‌اند حرف بزنید. برای فراموش کردن گذشته‌تان باید به عقب برگردید.

- احساسات واقعی خود را با کسی در میان بگذارید و حتی اگر صلاح است به آنها اعتراف کنید.

- برای فراموش کردن گذشته‌تان باید احساسات خود را بروز بدهید و اگر باید با اشتباهات‌ خود کنار بیایید، باید تقصیر یا گناه‌تان را گردن بگیرید.

- معذرت خواهی کرده و طلب بخشش کنید. برای فراموش کردن گذشته‌تان باید آسیب‌پذیر باشید.

- برای فراموش کردن گذشته باید غرور را کنار بگذارید.

فراموش کردن گذشته نیاز به تلاش و انرژی بسیار دارد. مطمئن باشید که بعد از این گذشته‌های دردناک، نه تنها می‌توانید به زندگی‌تان ادامه دهید بلکه عاقل‌تر، آرام‌تر، و متمرکزتر خواهید بود.

- فراموش کردن عزیزان، چه همسرتان باشد که از او طلاق گرفته‌اید، چه فرزندتان باشد که فوت کرده، چه خواهر یا برادرتان باشد که از شما دور شده یا هر کس دیگری، بسیار مشکل است.

رویا

فراموش کردن گذشته تلخ یعنی چه؟

فراموش کردن گذشته؛ یعنی اینکه قبول کنید که برای تغییر گذشته کاری از دست‌تان برنمی‌آید. در مواجهه با شکست خود شما هرچه از دست‌تان برمی‌آمده کرده‌اید. باید بدانید که تا جایی که می‌توانسته‌اید خوب، مهربان و موثر بوده‌اید. اگر قرار بود به عقب برگردید مطمئناً نمی‌توانستید کاری بیش از آن انجام دهید. پس باید گذشته را فراموش کنید.

فراموش کردن گذشته؛ یعنی خود را برای اشتباهات تان ببخشید. فکر کردن دوباره به آنچه که می‌توانستید یا باید انجام می‌دادید هیچ اثری ندارد. اگر با اشتباهات تان درگیر هستید یا شکست خورده‌اید سعی کنید خودتان را ببخشید.

فراموش کردن گذشته؛ یعنی افکارتان را بشناسید. اگر می‌بینید که مدام درگیر گذشته هستید، با ملایمت افکارتان را به زمان حال برگردانید.

سعی کنید این عادت را کنار بگذارید که مدام به اشتباهات گذشته‌تان فکر کنید.

فراموش کردن گذشته؛ یعنی به ذات زمان اعتماد کنید. زمان می‌گذرد و شما هم باید از گذشته بگذرید. زخم‌هایتان به مرور التیام می‌یابند و فقط جای آن برجا می‌ماند.

فراموش کردن گذشته؛ یعنی ارتباطات جدید ایجاد کنید. لازم نیست که حتما یک گروه دوست تازه پیدا کنید، می‌توانید یک دوستی جدید را با یکی از همکاران تان شروع کنید یا یکی از همسایه‌ها را برای شام به خانه‌تان دعوت کنید. اگر در مورد شکست‌هایتان با کسی حرف بزنید راحت‌تر می‌توانید با آنها کنار بیایید.

فراموش کردن گذشته؛ یعنی در مکالمات خود به دنبال تعادل باشید. خیلی مهم است که دردها و ناراحتی‌هایتان را با دیگران قسمت کنید اما به همان اندازه مهم است که به زندگی دیگران هم علاقه نشان دهید.

فراموش کردن گذشته؛ یعنی یک دنیای تازه را تجربه کنید. شروع به تحصیل در یک رشته تازه کنید یا یک سرگرمی جدید پیدا کنید. برای فراموش کردن گذشته باید به دنبال جهت‌های تازه باشید.

فراموش کردن گذشته؛ یعنی زمان‌تان را در اختیار دیگران قرار دهید. فرصت‌های بی شمار تازه‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند با گذشته‌تان خداحافظی کنید.

فراموش کردن گذشته ”چه به معنای ترک یک رابطه عادتی یا سوگواری از مرگ عزیزی باشد”یکی از سخت‌‌ترین کارهاست. حتی بااینکه آن رابطه‌، رابطه‌ای ناسالم بوده اما هنوز هم برای جدا شدن از آن مشکل دارید.

آسان نیست، اما راه‌های عملی وجود دارد که کمک تان کند گذشته‌تان را فراموش کنید. اما قبل از اینکه با گذشته خداجافظی کنید، لازم است با خاطرات و تجربیات تان روبه‌رو شوید.

با خودت روراست باش

قبل از هرچیز باید با خودتان شفاف باشید و در مورد این موضوع به نتیجه‌ای روشن برسید كه فكر كردن در مورد گذشته و مرور تجربه‌های تلخ برای‌تان آزار‌ دهنده است و مثل یك سم كشنده در درازمدت شما را از پا خواهد انداخت. باید از این وضعیت خسته شوید، خسته از غصه خوردن و فكر كردن و مرور تجربه‌های گذشته، خسته از احساس افسردگی و حسرت در مورد گذشته و بعد از این خستگی سودمند و به موقع، باید همه توانت را برای مقابله با این حس یك جا جمع كنی. تنها به این فكر كن كه همین الان درست همین الان دیگر نمی‌خواهی حسرت گذشته را بخوری و از داشتن حس افسردگی و ناراحتی به اندازه كافی خسته شده‌ای.

آرامش در همین نزدیکی ماست!

یك راهكار عملی و موثر

یك مكان دنج و راحتی را در نظر بگیرید و آنجا بنشینید. چشم‌های‌تان را ببندید و چند نفس عمیق بكشید. به تاریكی پشت پلك‌تان توجه كنید و سعی كنید فضای تاریك را در مقیاسی بزرگ‌تر تصور كنید آن قدر كه سیاهی همه اطراف شما را احاطه كند. حالا یك تلویزیون را تصور كنید كه در مقابل تان قرار گرفته است و حتی‌الامكان این تلویزیون را قدیمی در نظرتان تجسم كنید چون شما در حال بازسازی اتفاقات گذشته‌تان هستید. بعد از این كار حادثه‌ای كه باعث دلخوری شما شده است را در صفحه تلویزیون خلق كنید و با دقت به آن نگاه كنید. شخصیت‌هایی كه هنگام به‌وجود آمدن آن حادثه تلخ وجود داشته‌اند را با جزئیات تصویرسازی كنید. صداها، رنگ‌ها و حتی بویی كه در آن لحظه حس كرده‌اید را از قلم نیندازید. بعد از این كار نوبت شماست.

سعی كنید با دكمه‌ای كه روی بدنه تلویزیون است (یادتان باشد كه تلویزیون شما از نوع قدیمی است و كنترل ندارد) صداها را كم و زیاد كنید. صداهایی كه باعث رنجش‌تان شده را كم و آن‌هایی كه حس خوبی به شما می‌دهد را زیاد كنید. می‌توانید رنگ صورت یا لباس شخصیت‌هایی كه در این فیلم سینمایی خودساخته، باعث آزارتان شده است را كمرنگ تصویرسازی كنید. به‌تدریج شخصیت‌ها را حذف كنید و حتی می‌توانید نوع جملات آن‌ها را با سلیقه خود تغییر دهید. بعد از این‌كه تصاویر كمرنگ و كمرنگ‌تر شد دست‌تان را روی دكمه خاموش تلویزیون بگذارید و تمام صحنه مربوط به آن تجربه تلخ را برای همیشه محو كنید. انجام این تمرین را اگر برای چند بار انجام دهید، می‌تواند كمك زیادی به فراموشی اتفاق تلخ گذشته تان كند.

آرامش

تغییر خاطرات آن‌طور كه دوست دارید

وقتی از یك خاطره تلخ صحبت می‌كنید و سعی دارید آن را با كسی به اشتراك بگذارید تقریباً همه آدم‌ها یك جواب مشتركی را به شما می‌دهند و آن این جمله است: "از خاطره بد بگذر و فراموشش كن". اما در دنیای واقعیت وقتی صحبت از عمل وسط می‌آید این كار كمی مشكل به‌نظر می‌رسد.

فراموش كردن اتفاق تلخ كار خیلی سختی است اما حداقل می‌توانید نوع احساسی كه نسبت به آن تجربه بد را دارید تغییر بدهید.

وقتی خاطره‌ای تلخ را مرور می‌كنید قبل از هرچیز به این فكر كن كه این اتفاق می‌تواند جنبه مثبتی هم برای شما داشته باشد. به ‌دنبال آن جنبه مثبت و خوب، تجربه ناخوشایند هم داشته باش تا حسی جدید را جایگزین حس آزار دهنده سابقت كنی.

خودت را از قلم نینداز

هنگام مرور و تصویرسازی یك حادثه تلخ،  آیا خودت را در تصاویری كه دوباره بازسازی كرده‌ای می‌بینی یا خیر؟ اگر خودت را در صحنه نمی‌بینی این نشان می‌دهد كه شما هنوز غرق در احساسات باقی مانده از خاطرات گذشته‌ات هستی. اما وقتی در تصویرسازی تجربه‌های تلخ گذشته‌ات خودت را هم تجسم می‌كنی این نشانه خوبی است چون شما به‌عنوان یك تماشاچی به آن اتفاق نگاه می‌كنید و خودتان را جدا كرده‌اید و آن صحنه تلخ را در زمان حال و جایی كه هم‌اكنون هستی نگاه می‌كنی.

یادت باشد گذشته تنها یك خاطره است و این ما هستیم كه آن‌ها را زنده می‌كنیم. در این تصویر‌سازی‌ و احیای دوباره زمان حال را از دست نده.

فراموش کردن عزیزان

چه همسرتان باشد که از او طلاق گرفته اید، چه فرزندتان باشد که فوت کرده، چه خواهر یا برادرتان باشد که از شما دور شده یا هر کس دیگری، بسیار مشکل است. فراموش کردن گذشته نیاز به تلاش و انرژی بسیار دارد. مطمئن باشید که بعد از این گذشته دردناک نه تنها می توانید به زندگی تان ادامه دهید بلکه عاقل تر، آرام تر، و متمرکز تر خواهید بود. باید بپذیرید که نمی‌توانید برای تغییر گذشته کاری کنید.

هر چه در توان داشته‌اید را انجام داده‌اید. وقتی با شکست مواجه می‌شوید، بدانید که تا جایی که می‌توانسته‌اید خوب، مهربان و موثر بوده‌اید.

اگر می‌بایست به عقب برگردید، کار متفاوت‌تری نمی‌توانستید انجام دهید زیرا هر چه در توان تان بوده را همان موقع انجام داده‌اید و همه چیز تمام شده است. گذشته را فراموش کنید. خودتان را به خاطر اشتباهات تان ببخشید.

فکر کردن به کارهایی که می‌توانستید یا باید انجام می‌دادید، بی‌تاثیر و ناسالم است. اگر می‌خواهید با اشتباهات یا شکست‌هایتان کنار بیایید، باید بتوانید خود را ببخشید.

مراقب افکارتان باشید.


باشگاه كاربران تبیان – ارسالی از:  shadbi

مطالب مرتبط:

بیایید گذشته را فراموش کنیم