تبیان، دستیار زندگی
اجلاس غیر متعهدها با حضور حدود 120 کشور به پایان رسید اما در این اجلاس 5روز چه گذشت؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران منزوی نیست


جمهوری اسلامی ایران میزبان شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بود که در 5 روز کاری، حدود 120 کشور با 75 درصد جمعیت جهان در تهران حضور یافتند
غیر متعهدها

شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (نم) پس از 5 روز پر تلاش به پایان رسید و تصویب سند اجلاس نشان داد که اولا ایران منزوی نیست و ثانیا 75 درصد جمعیت جهان با مدیریت جهانی حاکم، مخالف‌اند و آن را غیر منطقی و ظالمانه می‌بینند.

جمهوری اسلامی ایران میزبان شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بود که در 5 روز کاری، حدود 120 کشور با 75 درصد جمعیت جهان در تهران حضور یافتند. این اجلاس بزرگترین همایش بین‌المللی بود که در تهران برگزار شد و علی رغم تمام تبلیغات و تلاش های صورت گرفته توسط قدرت‌های ظالم و مسلط جهانی، موفقیت بی نظیری را عاید ایران کرد. اگرچه این اجلاس با تبلیغات و تلاش‌های گسترده آمریکا برای عدم حضور کشورهای عضو و به ویژه بان کی مون و محمد مرسی همراه بود اما حضور این دو تن در اجلاس به همراه سایر اعضا نشان داد که ایران نه تنها منزوی نیست بلکه در کانون توجهات جهان قرار دارد و در صدر اخبار رسانه‌های جهان جایگاه ویژه‌ای برای خود اختصاص داده است.

این بزرگترین اجلاس جهانی، پس از مجمع عمومی سازمان ملل متحد در شرایطی در تهران برگزار شد که تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران با رویکردی غیر حقوقی اعمال شده است و قصد دارد مقاومت ملی ایرانیان را بشکند، در حالی که برگزاری چنین اجلاس هایی نشان می‌دهد که ملت ایران هیچگاه تسلیم فشارهای غرب براب شکستن مقاومتش نخواهد شد و بلکه سایرین را نیز با خود همراه خواهد کرد. در این راستا تصویب سند اجلاس بهترین سند بر این مدعاست. در این سند در چندین بند دیدگاهای حق‌طلبانه و عدالت مدارانه ایران مورد تایید کشورهای عضو قرار گرفته است. تاكید بر لزوم شكل‌گیری نظامی جامع برای مدیریت جهانی، بر مبنای عدالت، تاكید بر اهمیت و جایگاه فزاینده کشورهای در حال توسعه، تاكید بر لزوم ایجاد كشور مستقل فلسطین و شناخته شدن هرگونه حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌یی به عنوان نقض جدی حقوق بین‌الملل از جمله مصوبات این اجلاس بود که نشان داد جمهوری اسلامی ایران حقانیت لازم در پیشبرد اهداف و خواسته‌هایش را دارد چراکه این خواسته‌ها بر مبنای حقوق بین‌الملل استوار شده است.

جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس نشان داد که برای رسیدن به جهانی عاری از هرگونه ظلم و سلطه بین‌امللی پایبند است و در این راه گام برمی‌دارد ضمن اینکه در برابر فشارهای بین‌المللی در عرصه های مختلف ایستادگی دارد و تسلیم این فشارهای غیرقانونی و غایر منطقی نخواهد شد

غیر متعهدها

سخنرانی مقام معظم رهبری در این اجلاس نیز با استقبال گسترده کشورهای عضو مواجه شد و تاکید ایشان بر تعیین حق سرنوشت فلسطینیان بر مبنای همه‌پرسی آزاد مورد اقبال تمام صاحب نظران سیاسی و بین‌المللی واقع شد. اگرچه سیستم و نظام ظالمانه بین‌الملل هم چون سابق تلاش داشت با ابزراهای رسانه ای اش این موفقیت چشم گیر را کم‌رنگ تصویر کند اما توجه گسترده کشورهای بی‌طرف به این مقوله نشان داد که تا چه حد این اجلاس و ایده‌های مطرح شده در آن دارای اهمیت است و می تواند برای حل مشکلات جهانی راهگشا باشد. مواجه شدن تلاش‌های صورت گرفته غرب برای شکست اجلاس، با عدم موفقیت سبب شد که رسانه‌های غرب بر این نکته تاکید کنند که کشورهای عضو در عرصه بین الملل دارای توان تاثیر گذاری نیستند در حالی که از حدود 5 دهه پیش تعداد و نوع اعضای این جنبش مشخص است و نمی توان چنین ادعایی را در مورد آن پذیرفت.

غیر متعهدها

شانزدهمین اجلاس با مباحث مترقی مطرح شده در آن بسیار مورد توجه سران کشورهای عضو شرکت کننده قرار گرفت و در دیدارهای دوجانبه نیز ضمن تاکید بر این مساله، بر گسترش همکاری های دوجانبه نیز تاکید شد. امری که نشان می دهد ایران منزوی نیست و توان مقابله با هر تحریمی را دارد و می تواند با همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی هم بازیگر اصلی در صحنه باشد و هم در برابر هر تهدیدی ایستادگی نماید.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که از ابتدای انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی و نه غربی، در عرصه بین‌الملل حاضر شده بود، به درستی توانسته است در میزبانی شانزدهمین اجلاس این نیت را برآورده کند و با همراهی کشورهای مستقل سیاست‌های ضد آمریکایی و ضد نظام سلطه جهانی را مدیریت و ساماندهی کند. اگرچه ممکن است در آینده نزدیک نتوان انتظار تغییرات اساسی در عرصه نظام بین‌الملل را داشت اما قطعا نوید این مساله در جهان داده شده و کشورهای مستل ناراضی و خسته از نظم بین‌المللی موجود، در این راه ثابت قدم گام برخواهند داشت.

سخنرانی مقام معظم رهبری در این اجلاس نیز با استقبال گسترده کشورهای عضو مواجه شد و تاکید ایشان بر تعیین حق سرنوشت فلسطینیان بر مبنای همه‌پرسی آزاد مورد اقبال تمام صاحب نظران سیاسی و بین‌المللی واقع شد

جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس نشان داد که برای رسیدن به جهانی عاری از هرگونه ظلم و سلطه بین‌امللی پایبند است و در این راه گام برمی‌دارد ضمن اینکه در برابر فشارهای بین‌المللی در عرصه های مختلف ایستادگی دارد و تسلیم این فشارهای غیرقانونی و غایر منطقی نخواهد شد. تبیین سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توسط رهبر معظم انقلاب در مراسم افتتاحیه نیز روشن کرد که ایران علی رغم ادعاهای غرب به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست و فراهم شدن امکان بازدید سران عدم تعهد از سایت‌های هسته‌ای کشورمان نیز بر این مدعا صحه گذاشت و روند موجود را برای این کشورها تبیین کرد.

اگرچه قدرت‌های سلطه گر و نامشروعی چون رژیم صهیونیستی این اجلاس را لکه ننگی برای جامعه بشریت توصیف کردند، ولی تمام این گفته ها نشان داد که این اجلاس در کمال موفقیت برگزار شد و نتایجی ملموس در برداشت و توانست ایده‌های جمهوری اسلامی ایران را به منصه ظهور برساند و موجبات عصبانیت این قدرت‌ها را فراهم نماید.

هاتف پور رشیدی

بخش سیاست تبیان