تبیان، دستیار زندگی
خوردن پرتقال٬ خربزه٬ توت٬ هندوانه و میوه‌های دیگر حاوی ویتامین C از فعالیت میکروب عامل بوی بد دهان جلوگیری می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد غذایی موثر در رفع بوی بد دهان بعد از مصرف سیر و پیاز


خوردن پرتقال، خربزه، توت، هندوانه و میوه‌های دیگر حاوی ویتامین C از فعالیت میکروب عامل بوی بد دهان جلوگیری می‌کنند.

بوی سیر

گرچه سیر و پیاز و غذاهای حاوی این مواد فواید و خواص درمانی بسیار زیادی داشته و مصرف آن‌ها به دفعات توصیه شده اما به دلیل ایجاد بوی نامطبوع (به دلیل دارا بودن ترکیبات سولفور و حل شدن آن‌ها در بزاق) دهان، که حتی توسط مسواک زدن و استفاده از خوشبوکننده‌ها نیز از بین نمی‌رود، بسیاری، استفاده از این مواد را کاهش داده یا از وعده غذایی خود حذف نموده‌اند بدون آن که بدانند با مصرف برخی مواد و خوراکی‌ها پس از مصرف سیر و پیاز یا مصرف آن‌ها به صورت پودر سرخ شده و یا بوداده می‌توان ضمن برخورداری از فواید آن‌ها، بر این مشکل غلبه نمود.

مواد غذایی موثر در کاهش بوی بد دهان ناشی از مصرف سیر و پیاز:

مصرف لیمو

خوردن لیموی تازه به عنوان چاشنی همراه با غذا و یا اضافه نمودن آن به لیوان آب خود، می‌تواند اثری معجزه آسا در کاهش این بوی نامطبوع داشته باشد. البته مصرف آبنبات لیمویی نیز دارای همان تأثیرات بوده توصیه می‌شود آن را همواره همراه خود داشته باشید.

جعفری

جعفری استفاده شده در غذا علاوه بر تزئین، بوی بد دهان را که با مصرف سیر یا پیاز ایجاد می‌شود رفع می‌نماید. در صورتی که برگ‌های تازه جعفری را پس از خوردن غذا بجوید با آزاد شدن روغن آن در دهان حس تازگی ایجاد خواهد شد. با جویدن ریحان و رزماری و اکلیل کوهی شاهد تأثیرات مشابهی خواهیم بود.

مصرف برگ نعناع یا چوب دارچین

دارچین و آدامس‌های دارچینی و نعنایی حاوی روغنی بوده که محیط دهان را برای نوعی میکروب دهانی غیر قابل فعالیت می‌کند از این رو می‌توانید با مصرف آدامس‌های دارای زایلیتول علاوه بر رعایت بهداشت دهان و دندان، مانع پوسیدگی دندان‌ها نیز شوید.

جویدن دانه های قهوه به مدت چند دقیقه می‌تواند در کاهش بوی سیر موثر باشد

جویدن برخی از ادویه ها موجب تازه و خوشبو شدن دهان می‌شود. برای این منظور می‌توان مقادیر مساوی از هل، رازیانه، گشنیز و تخم انیسون (بادیان رومی) را با هم مخلوط نموده مانند نمک و فلفل در کنار غذا از آن استفاده نمود.

خوردن ماست

با خوردن پیاله ای از سالاد یا میوه حاوی سس ماست پس از بیدار شدن از خواب و پیش از خواب دیگر نگران بود بد دهان نباشید. علاوه بر این خوردن ماست به میزان نیم فنجان (دو بار در روز) سطح سولفید هیدروژن (عامل ایجاد بویی شبیه به بوی تخم مرغ گندیده) در دهان را رفع می‌کند.

خوردن سیب

با جویدن خوراکی‌های حاوی فیبر نظیر گلابی، سیب و هویج، ترشح بزاق دهان افزایش یافته، مانند یک اسکراب دهان تمیز می‌شود.

علاوه بر موارد بالا خوردن پرتقال، خربزه، توت، هندوانه و میوه‌های دیگر حاوی ویتامین C از فعالیت میکروب عامل بوی بد دهان جلوگیری می‌کنند. همچنین داروهایی نیز جهت رفع بوی بد دهان در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند که از دهان‌شویه‌ها تأثیرات بیشتری دارند.

جویدن برخی از ادویه ها موجب تازه و خوشبو شدن دهان می‌شود. برای این

منظور می‌توان مقادیر مساوی از هل، رازیانه، گشنیز و تخم انیسون (بادیان رومی) را با هم مخلوط نموده مانند نمک و فلفل در کنار غذا از آن استفاده نمود

روش‌های مصرف سیر جهت کاهش بوی بد ناشی از آن:

سرخ نمودن سیر

مصرف سیر به صورت سرخ شده موجب کاهش قابل توجه بوی بد آن می‌شود لذا بسیاری از سیر سرخ شده به عنوان طعم دهنده غذا استفاده می‌کنند.

مصرف سیر به صورت پودر

پودر سیر علاوه بر قدرت طعم دهندگی بالا بوی بد کمتری ایجاد می‌کند.

سیر خرد یا پرس شده

خرد نمودن دانه های سیر بر روی نمک از روش‌های مفید جهت کاهش اثرات منفی (بوی بد) پس از مصرف آن می‌باشد که در قدیم در آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بو دادن سیر

این روش به صورت گسترده توسط سرآشپزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش حبه‌های سیر را به همراه کمی نمک در روغن زیتون غوطه‌ور کرده داخل فویل آلومینیومی قرار داده و به مدت 30 دقیقه در حرارت 450 درجه فارنهایت بپزید.

در آخر یادآور می‌شویم موارد توصیه شده جهت کاهش میزان بوی بد دهان بوده و هیچ یک به طور کامل بوی سیر را از بین نمی‌برند و بوی بد سیر می‌تواند تا چند روز بعد نیز وجود داشته باشد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: رادیو سلامت - دکتر لیلا هاشمی

مطالب مرتبط:

5 ماده‌ی غذایی برای داشتن نفس خوشبو

این سبزی بدبو را دست کم نگیرید

9 شگرد خانگی برای رفع بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان با 13 توصیه آسان

7 علت اصلی بوی بد دهان

بوی ناخوشایند دهان

پر فایده اما بد بو!

شیر بوی سیر را از بین می‌ برد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.