تبیان، دستیار زندگی
گروهی از پژوهشگران آمریکایی در بررسی های خود نشان دادند که نوشتن کتاب های درسی با حروفی که گرافیک ساده ای دارند و از زیبایی برخوردار نیستند می تواند به یادگیری دانش آموزان و دانشجویان کمک کند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالعه کتاب های با حروف ساده بازده یادگیری را افزایش می دهد

نقش مطالعه کتاب های با حروف ساده در بازده یادگیری

گروهی از پژوهشگران در بررسی های خود نشان دادند که نوشتن کتاب های درسی با حروفی که گرافیک ساده ای دارند و از زیبایی برخوردار نیستند می تواند به یادگیری دانش آموزان و دانشجویان کمک کند.

نتایج مطالعات پیشین نشان داده بود آواهایی مثل "اهم"، "هوم" و "اِاِاِاِ" که به عنوان مکث میان کلمات تلفظ می شوند می توانند به تقویت حافظه در طول یادگیری کمک کنند.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه پرینستون به سرپرستی دنیل اوپنهایمر در بررسی های خود روش دیگری را برای بهبود یادگیری در مدرسه کشف کردند.

به طور معمول، حروف به کار رفته در کتاب های مدارس از گرافیک زیبایی برخوردارند با این امید که بتوانند توجه دانش آموزان را به خود جلب کنند و در افزایش میزان اثربخشی یادگیری دروس مۆثر باشند.

نقش مطالعه کتاب های با حروف ساده در بازده یادگیری

این درحالی است که بررسی های این محققان نشان می دهد فونت حروف با گرافیک زیبا می تواند به مانعی در خواندن حروف و حفظ کردن بهتر محتوای متن تبدیل شود.

این محققان به منظور دستیابی به این نتایج به گروهی از دانش آموزان یک سری کتاب درسی که با فونت های مختلف نوشته شده بودند را دادند و واکنش دانش آموزان را با نوشته هایی که در آن ها پیچیدگی فونت ها تغییر می کرد مورد ارزیابی قرار دادند.

در این بررسی ها پژوهشگران به گروه اول نوشته هایی با فونت تایپی Arial را که برای خواندن بسیار ساده است ارائه کردند.

نقش مطالعه کتاب های با حروف ساده در بازده یادگیری

درحالی که به گروه دوم نوشته هایی با فونت های فانتزی تر مثل Comic Sans و Bodoni که در آن ها تضاد بالایی میان ضخامت و فاصله خطوط وجود دارد داده شد.

در این بررسی ها مشخص شد که به طور متوسط راندمان یادگیری دانش آموزانی که کتاب های با فونت های ساده تر را مطالعه کرده بودند بالاتر از دانش آموزانی بود که کتاب های با فونت زیبا را خوانده بودند.

به طوری که گروه اول توانستند سخت ترین اطلاعات را با بازده بهتری بیاموزند.

این پژوهشگران تأکید کردند که اغراق در نوشتن حروف کتاب های درسی باعث افزایش سختی و کاهش اثرات مثبت در یادگیری می شود.


مرکز یادیگیری سایت تبیان

تنظیم: مریم فروزان کیا