تبیان، دستیار زندگی
زمانی همراه علی بن بلال برای زیارت قبر محمد بن اسماعیل بن بزیع، روانه سرزمین «فید» شدیم، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصحاب و یاران امام علی ابن موسی الرضا (محمد بن اسماعیل بن بزیع)


همان گونه كه بیان شد، محمد بن اسماعیل جزء وزرای حكومت وقت بوده است، و امام رضا (علیه السلام) در همین زمینه به او می‌فرمایند: همانا در درگاه حكومت‌های ظالم، كسی است كه خداوند بوسیله او دلائل و برهان را آشكار می‌نماید، و به او امكان می‌دهد كه در بلاد مسلمین، دفع كند ظالمین را از اولیای الهی و مۆمنین.


محمد بن اسماعیل بن بزیع

محدثی مورد اطمینان، شیعه‌ای راستین و از اصحاب مخصوص ائمه (علیهم السلام). در تاریخ ذكر شده كه او جزء وزرای دربار عباسی بوده، اما این سمت هیچ گاه سبب جدایی و كمرنگ شدن ارادت او نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) نشده است و از همین رو او را جزء اصحاب مخصوص امام رضا و امام جواد (علیهما السلام) ذكر كرده‌اند.

اطمینان و اعتماد فراوانی كه امامان (علیهم السلام) و نزدیكانشان به محمد بن اسماعیل داشته‌اند، تا آن جایی است كه از علی بن نعمان (كه خود یكی از محدثین و اصحاب جلیل القدر و بزرگ امام رضا (علیه السلام) بوده) روایت شده كه وصیت كرد، بعد از وفاتش تصانیف و كتاب‌های ارزشمندش را به محمد بن اسماعیل بن بذیع بدهند.

همان گونه كه بیان شد، محمد بن اسماعیل جزء وزرای حكومت وقت بوده است، و امام رضا (علیه السلام) در همین زمینه به او می‌فرمایند:

یاران امام(ع)/محمد بن اسماعیل بن بزیع

همانا در درگاه حكومت‌های ظالم، كسی است كه خداوند بوسیله او دلائل و برهان را آشكار می‌نماید، و به او امكان می‌دهد كه در بلاد مسلمین، دفع كند ظالمین را از اولیای الهی و مۆمنین. و خداوند بوسیله او امور مسلمین را اصلاح می‌نماید، به خاطر این كه آنان ملجأ مۆمنین هستند از ظلم و ضرر. و بر آنان واجب است كه از حاجتمندان شیعه ما فریادرسی نمایند. و بوسیله آنان است كه ایمان می‌آورد به خدا دل مۆمن در تاریكی‌ها. و همانا كه آنان مۆمنان حقیقی هستند.

امام رضا (علیه السلام) پس از آن فرمودند:

چه كسی می‌تواند از آنان باشد؟ البته اگر بخواهد به همه آن چیزها برسد.

در این جا محمد بن اسماعیل بن بزیع گفت: چگونه؟ فدای تو شوم!

حضرت فرمودند: كسی كه با آنان (شیعیان) باشد و ما را شادمان كند بوسیله ادخال سرور در دل مۆمنان از شیعیان ما، پس ای محمد! تو از آنان باش.

ایمن بودن از ترس قیامت

در منابع دینی ما به مسئله دیدار و زیارت برادران مۆمن بسیار تأكید شده، و البته این مسأله فقط در زمان زندگی صدق نمی‌كند، بلكه زیارت قبر برادر مۆمن نیز از جایگاه و اهمیت بسیاری برخوردار است.

در همین زمینه محمد بن احمد اشعری در روایتی می‌گوید: زمانی همراه علی بن بلال برای زیارت قبر محمد بن اسماعیل بن بزیع، روانه سرزمین «فید» شدیم، پس از آن علی بن بلال به من گفت: صاحب همین قبر برای من روایت كرد از علی بن موسی الرضا (علیه السلام) كه گفت: هر كسی بیاید سر قبر برادر مۆمن خود، و بر روی قبر او دست بگذارد و هفت مرتبه سوره «انا انزلناه فی لیلة القدر» را بخواند، از فزع اكبر (ترس بزرگ روز قیامت) در امان خواهد ماند.


منبع:آستان قدس رضوی

بخش حریم رضوی