تبیان، دستیار زندگی
دکتر مرضیه وحیددستجردی در مراسم رونمایی از 8 داروی جدید و 8 کیت آزمایشگاهی به ویژگیهای این داروها اشاره کرد و افزود: 12 قلم تجهیزات پزشکی هم در دست تولید است که تا پایان امسال به بهره‌برداری می رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی از ٨ داروی جدید

دکتر دستجردی


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به جزئیات 8 داروی جدید تولید شده توسط محققان کشور، گفت: در حال حاضر ویروس اچ.تی. ال. وی در شمال شرق کشور شیوع فراوانی دارد و محققان انیستیتو پاستور موفق به عرضه کیتی برای شناسایی این ویروس در خون شدند.

دکتر مرضیه وحیددستجردی در مراسم رونمایی از 8 داروی جدید و 8 کیت آزمایشگاهی به ویژگیهای این داروها اشاره کرد و افزود: 12 قلم تجهیزات پزشکی هم در دست تولید است که تا پایان امسال به بهره‌برداری می رسد.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به جزئیات داروهای تولید شده اظهار داشت: یکی از این داروها "تراستوزومب" است که در درمان سرطان سینه کاربرد دارد با تولید این دارو ایران پس از سوئیس دومین کشور تولید کننده این دارو محسوب می شود.

وی با بیان اینکه یک دوره درمان کامل این داروی خارجی 64 میلیون تومان هزینه دارد، خاطرنشان کرد: با تولید نمونه ایرانی، 40 درصد قیمت دارو در قدم اول کاهش می یابد که این میزان در آینده، بیشتر کاهش خواهد یافت ضمن آنکه امکان صادرات این دارو بسیار زیاد است.

دستجردی فاکتور8 را نیز از دیگر داروهای عرضه شده ذکر کرد و یادآور شد: این دارو 47 میلیون دلار صرفه جویی ارز داشت که اکنون ایران با تولید آن دومین کشور تولید کننده این دارو در دنیا محسوب می شود.

وی با اشاره به داروی لوپرومر ادامه داد: در ساخت این دارو که در درمان سرطانهای پروستات کاربرد دارد، جدیدترین فناوریها استفاده شده است.

یکی از این داروها "تراستوزومب" است که در درمان سرطان سینه کاربرد دارد با تولید این دارو ایران پس از سوئیس دومین کشور تولید کننده این دارو محسوب می‌شود

به گفته وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، قیمت این دارو یک ششم داروی مشابه آمریکایی است و با تولید آن 22 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد شد.

وی با بیان اینکه واکسن کونژوگه از دیگر داروهای تولید شده توسط محققان کشور است، اضافه کرد: این دارو که برای بیماریهای اطفال کاربرد دارد، میزان ابتلای کودکان به مننژیت و "تنونومی" را کاهش می دهد.

دستجردی افزود: تولید کننده دارو 5 میلیون دز از این واکسن را تحویل داده است و توانایی صادرات 10 میلیون دز را هم دارد. تولید این واکسن نیز 20 میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد.

وی تولید داروی آلتبرل با صرفه جویی ارزی 10 میلیون دلار ویژه درمان بیماری آرتریت روماتوئید، داروی سینال اس ویژه درمان نازایی با صرفه جویی ارزی 17 میلیون دلاری و داروی "سینوپار"  برای درمان پوکی استخوان را از دیگر داروهای رونمایی شده نام برد.

وزیر بهداشت انستیتوپاستور به سبب تولید 8 کیت تشخیصی قدردانی کرد و گفت: یکی از این کیت های تولید شده برای تشخیص و شناسایی ویروس اچ.تی. ال. وی است که با شناسایی این ویروس ،خونهای آلوده به این ویروس قابل تشخیص خواهد بود. این ویروس در شمال شرق کشور فراوانی بسیاری دارد.

بخش دانش و زندگی تبیان  


منبع : مهرنیوز