تبیان، دستیار زندگی
یکی از ره یافتگان به کوی ولایت و امامت، و از چهره های سرشناس مذهب تشیع است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصحاب و یاران امام علی ابن موسی الرضا (حسن بن علی وشاء)


این جواب مسائلی است كه با خودت آورده‌ای. و من به سبب این معجزه آشكار به امامت آن حضرت یقین پیدا كردم و مذهب واقفیه را رها نمودم.


حسن بن علی وشاء

یكی از ره یافتگان به كوی ولایت و امامت، و از چهره‌های سرشناس مذهب تشیع است. او نوه دختری الیاس صیرفی است، كه از اصحاب بزرگ و نزدیك امام صادق (علیه السلام) بوده است. به همین جهت حسن از او روایتی نقل كرده كه بیان آن در این جا خالی از لطف نیست. او می‌گوید، پدربزرگم در وقت احتضار به ما گفت:

همه شاهد باشید كه چه می‌خواهم بگویم، و بدانید كه این لحظه، لحظه دورغ گفتن نیست؛ هر آینه شنیدم از حضرت صادق (علیه السلام) كه فرمود:

والله! نمی‌میرد بنده‌ای كه خدا، رسول و ائمه (علیهم السلام) را دوست بدارد، و آتش او را لمس نماید. او این كلمه را سه بار تكرار نمود، بدون این كه كسی از او سۆال كرده باشد.

راه یابی به هدایت

الیاس پس از وفات امام كاظم (علیه السلام) جزء افرادی بود كه از مسیر صحیح امامت دور شده بود و بر امامت حضرت موسی (علیه السلام) وقوف كرده بود، و در حقانیت حضرت رضا (علیه السلام) دچار شك و تردید شده بود. از این رو تصمیم گرفت پیرامون این مسأله تحقیقات بیشتری نموده و ایمان خود را كامل نماید.

از خود او در همین زمینه روایت شده كه گفت: زمانی نامه‌ای نوشتم و در آن مسائلی را مطرح كردم تا بوسیله آن علی بن موسی (علیه السلام) را امتحان نمایم. هنگامی كه صبح شد، به سوی منزل آن حضرت حركت كردم، و دیدم كه نزد خانه ایشان جمع زیادی ازدحام نموده‌اند، به گونه‌ای كه من نتوانستم خود را به در منزل برسانم.

یاران امام / حسن بن علی وشاء

در همین حال خادمی از منزل بیرون آمد و پرسید: حسن بن علی وشاء، پسر دختر الیاس بغدادی، چه كسی است؟ من گفتم: ای غلام! كسی كه دنبال او می‌گردی، من هستم. پس از آن نوشته‌ای به من داد و گفت: این جواب مسائلی است كه با خودت آورده‌ای. و من به سبب این معجزه آشكار به امامت آن حضرت یقین پیدا كردم و مذهب واقفیه را رها نمودم.

همان گونه كه بیان شد، حسن از علما و راویان بزرگ و ارزشمند ما به حساب می‌آید. در همین زمینه روایتی از احمد بن محمد بن عیسی قمی (ره) بیان شده كه در آن چنین آمده:

زمانی به جهت دریافت احادیث و روایات ائمه (علیهم السلام) به كوفه سفر نمودم، و در آن جا با حسن بن علی وشاء، ملاقات كردم سپس از او خواستم كه كتب روائی «علی بن رزین» و «ابان بن عثمان» را برایم بیاورد. هنگامی كه آن كتاب‌ها را آورد، به او گفتم: دوست دارم كه اجازه روایت این دو كتاب را به من بدهی. حسن گفت: خداوند تو را رحمت كند، برای این كار چه عجله‌ای داری، ابتدا برو و از روی آن‌ها بنویس و پس از آن نزد من بیا تا آنان را برایت بیان كنم. به او گفتم: من از حوادث روزگار ایمن نیستم و معلوم نیست كه پس از این چه اتفاقاتی برایم پیش خواهد آمد.

حسن بن علی وشاء پس از دیدن اشتیاق و علاقه احمد بن محمد به او گفت: اگر می‌دانستم كه برای طلب احادیث و روایات، كسی مانند تو وجود دارد، هر آینه بسیار اخذ حدیث می‌كردم، زیرا من در این مسجد (مسجد كوفه) نهصد نفر از راویان بزرگ حدیث را دیده‌ایم كه هر كدام می‌گفتند: روایت كرد مرا، جعفر بن محمد (علیه السلام)!


منبع:آستان قدس رضوی

بخش حریم رضوی