تبیان، دستیار زندگی
بعضى به آقاى بروجردى خبر داده بودند كه زمین خریدارى شده در جاى مطلوب و مرغوب نیست آقا نیز به نماینده خود گفتند: شنیده‌ام، زمین خریدارى شده در موقعیت مناسبى قرار ندارد و این براى جامعه‌ای كه ارزش را در زیبائى ظاهرى مى‌بیند، صلاح نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت مسجد اعظم هامبورگ

آیت الله بروجردی

بعضى به آقاى بروجردى خبر داده بودند كه زمین خریدارى شده در جاى مطلوب و مرغوب نیست آقا نیز به نماینده خود گفتند: شنیده‌ام، زمین خریدارى شده در موقعیت مناسبى قرار ندارد و این براى جامعه‌ای كه ارزش را در زیبائى ظاهرى مى‌بیند، صلاح نیست.

آیت الله بروجردی و ساخت مسجد در آلمان

در عصر مرجعیت آیت الله العظمى بروجردى قدس سره شریف قرار شد تا در شهر هامبورگ آلمان، مسجد و مركزى براى نشر تعالیم اسلام ساخته شود. لذا شخصى را براى تهیه زمین به هامبورگ فرستاد.

آن شخص رفت و زمینى تهیه و خریدارى كرد و به محضر آقاى بروجردى بازگشت، بعضى به آقاى بروجردى خبر داده بودند كه زمین خریدارى شده در جاى مطلوب و مرغوب نیست آقا نیز به نماینده خود گفتند: شنیده‌ام، زمین خریدارى شده در موقعیت مناسبى قرار ندارد و این براى جامعه‌ای كه ارزش را در زیبائى ظاهرى مى‌بیند، صلاح نیست.

آن شخص گفت : آقا! یعنى مى‌فرمایید در بالاى شهر هامبورگ و در كنار دریا، زمین تهیه كنیم؟ آن جا خیلى گران است .

ایشان فرمودند: بله، ‌زمین مسجد را در جاى مناسب تهیه كنید، من هزینه اش را تامین مى‌كنم، شما تصور مى‌كنید براى من زمین مى خرید؟ خیر این مكان به نام امام زمان (عجل الله تعالى له الفرج )است، باید در جاى آبرومندى باشد كه باعث تحقیر مسلمین نشود.

سرانجام مسجد اعظم هامبورگ در زمین بسیار خوبى به مساحت تقریبا چهار هزار متر مربع در كنار دریاچه آلستر ساخته شد.

ماجرای شفا یافتن بیماری چشم آیت‏الله بروجردی

مرحوم آیت‌الله بروجردی در مسائل فقهی ید طولانی داشت وقتی درس می‌دادند گاهی بیش از 2 ماه درباره سند یک حدیث و یا یک روایت صحبت می‌کردند.

بحث عمیق فقهی داشتند و بسیار هم نورانی بودند. کوچه باریکی بود که از آنجا می‌آمدند بالای ضریح حضرت معصومه(س) و در آنجا به تدریس می‌پرداخت، صورت گرد و سفیدی داشت عمامه مشکی و لباس مشکی بود وقتی از دور ایشان را می‌دیدم همانند یک ماه به نظر می‌رسید و از نظر تواضع هم بسیار متواضع بودند.

در سن 90 سالگی یک چراغ کوچک بالای منبر ایشان روشن بود و کتاب‌های قدیمی را بدون عینک می‌خواندند و درس را شروع می‌کردند.

علت قوای عجیب بینایی‌ را هم این ذکر کرده‌اند که زمانی که ایشان حدودا بیست سال بیشتر نداشتند روزی به بیماری سختی در ناحیه چشم دچار ‌می‌شوند.

در یکی از شهرها رسم بر این بود که در روز عاشورا خاک به سر و صورت خود می‌مالیدند آیت‌الله بروجردی نیز از همان خاک‌ها به سر و صورت خویش مالید و همین موضوع باعث می‌شود تا چشمانش شفا یابد و به همین دلیل بینایی ایشان در حد غیر متعارف، قوی بود و این در نتیجه توسل و تبرک به تربت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام بود لذا این چنین آیت‌الله بروجردی به طور معجزه‌آسایی شفا یافت. (2)

چرا آیت الله بروجردی مثنوی را کنار گذاشت؟

حضرت آیت‏الله العظمی حاج آقا حسین احمدی طباطبائی بروجردی(ره) مطلبی را پیرامون مطالعه کتاب مثنوی نقل کرده است که برای اهل معرفت بسیار جای تامل و دقت دارد.

حضرت آیت الله فاضل لنكرانى پیرامون وی گفته است:ایشان با اینكه مسولیت هاى مهمى بر دوش داشت ، اما مطالعه اش فوق العاده بود.

مى فرمود: هرگاه از كارهاى دیگر خسته مى شوم ، مطالعه مى كنم ، با مطالعه رفع خستگى مى كنم ! از نظر نوع مطالعه متنوع بود.

مطالعه ایشان منحصر به فقه و اصول و كتب روائى نبود. بلكه در تاریخ ، رجال و... مطالعه مى كرد. حتى گلستان سعدى را، از اول تا به آخر، حاشیه زده بود، با اینكه فقیه و مرجع تقلید بود.

داستان عجیبى را من خودم از ایشان شنیده ام كه نقل مى كنم:ایشان یك وقت فرمودند: به خاطر همین علاقه اى كه به مطالعه انواع و اقسام چیزها داشتم ، تصمیم گرفتم كتاب مثنوى را مطالعه كنم .

برنامه را طورى تنظیم كردم كه ظهرها، بعد از ناهار و قبل از استراحت ، دقائقى به مطالعه مثنوى بپردازم . مدتى به مطالعه مثنوى مشغول بودم .

یك روز كه از اطاق ناهار خورى به اطاق استراحت مى رفتم تا مثنوى را مطالعه كنم ، صدائى را شنیدم كه به من گفت : فلانى ، مطالعه مثنوى را رها كن ، تو را به جائى نمى رساند.

از آن به بعد با اینكه به مطالعه مثنوى علاقه داشتم ، مطالعه آن را ترك كردم. این را من خودم ، بدون واسطه از ایشان شنیدم . اگر چنانچه با واسطه مى شنیدم باور كردن آن ، برایم مشكل بود. (3)

دستور آیت‏الله العظمی بروجردی برای از بین بردن یک کتاب

آیت‏الله العظمی بروجردی، با درک صحیح از موقعیت جهان اسلام ،سعی می کرد از عواملی که وحدت مسلمانان را به خطر می اندازد، جلوگیری کند؛ همچنین تلاش می‏کرد تا در حوزه زعامت ایشان، نقطه اختلافی آغاز نگردد.

در کتاب بیست سال تکاپوی اسلام شیعی در ایران صفحه 390 آمده است:

"یکی از علمای قم منظومه ای فقهی را در دو جلد انتشار داد، نسخه‏ای از کتاب را خدمت آیت‏الله بروجردی فرستاد، در یکی از ابیات این کتاب، به خلفا توهین شده بود.

آیت‏الله بروجردی عصبانی شدند و فرمودند: «در این شرایط وقت این حرف هاست؟ آن هم به صورت مکتوب در یک اثر شیعی».

ایشان سپس امر فرمودند: کتاب جمع آوری شده و از بین برود و دستور دادند که شعری که توهین به خلفا بود حذف شود و کتاب دوباره با هزینه ایشان منتشر شود." (4)


منابع:

1.    خبرگزاری حوزه

2.    گفتگوی آیت‌الله سیدمحمود مجد با خبرگزاری فارس

3.    الگوی زعامت ،ص 73

4.    خبرگزاری اهل بیت (ع)

تهیه و فرآوری: عبداله فربود، گروه حوزه علمیه تبیان