تبیان، دستیار زندگی
فقط 24 ساعت از سوت پایان داریی هفتاد و پنجم نگذشته بود که یک پرونده جنجالی پیرامون داریی باز شد. اینکه جواد نکونام سهمیه خارجی استقلال بوده و با حضور ساموئل، جانواریو و توزی آن ها چهار خارجی را بازی داده اند و این خلاف مقررات است. این شایعات باعث شد مسوول
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مورد عجیب آقای نکونام!


فقط 24 ساعت از سوت پایان داریی هفتاد و پنجم نگذشته بود که یک پرونده جنجالی پیرامون داریی باز شد. اینکه جواد نکونام سهمیه خارجی استقلال بوده و با حضور ساموئل، جانواریو و توزی آن ها چهار خارجی را بازی داده اند و این خلاف مقررات است.
این شایعات باعث شد مسوولان سازمان لیگ وارد عمل شوند و خیلی زود اعلام کردند که نکونام نه سهمیه خارجی است و نه آزاد! بدون اینکه نام شخص خاصی برده شود، خبرگزاری ها از قول مسوولان سازمان لیگ اعلام کردند که نکونام سهمیه عادی تلقی می شود!

نکونام

زمان عقد قرارداد با بازیکنان خارجی بود

پرداختن به ماجرای نکونام ثبت قرارداد او با باشگاه استقلال از سه مسیر امکان پذیر است.

حتما به خاطر دارید که مهلت ثبت قرارداد بازیکنان ایرانی با تیم های شان برای فصل دوازدهم تا تاریخ 22/4/1391 بود و جالب اینکه نکونامه در تاریخ 31/4/1391 قراردادش را به عنوان بازیکن خارجی با استقلال ثبت کرد! با این شرایط هیچ راهی جز اینکه اعلام شود نکونام سهمیه خارجی است، باقی نماند و اگر مبنی را به همین موضوع بگذاریم، استقلالی ها به دلیل استفاده همزمان از چهار باریکن خارجی (جانواریو، تهوزی، ساموئل و نکونام) در داریی می بایستی با نتیجه سه بر صفر بازنده اعلام شود!

جواد ایرانی است نه خارجی

جواد نکونام پاسپورت ایرانی دارد و به همین دلیل نمی توان او را بازیکن خارجی محسوب کرد. ماده 9 آیین نامه سازمان لیگ عنوان می کند بازیکنانی که تابعیت ایرانی دارند، خارجی محسوب نمی شوند و هر بازیکن غیرتبعه ایران، خارجی محسوب می شود.

مسوولان سازمان لیگ بدون توجه به زمان ثبت قرارداد مهدوی کیا و وحید هاشمیان با پرسپولیس، برای این موضوع نیز صحبت های جالبی را انجام می دهند: «نکونامه لژیونر بوده و چون ایرانی الاصل و دارای پاسپورت ایرانی است، بازیکن خارجی به شمار نمی رود و به همین دلیل سهمیه خارجی نیست!»

اگر مبنی را بر این بگذاریم که نکونام، سهمیه خارجی نیست. این پرسش به وجود می آید که چرا او 9 روز پس از پایان مهلت ثبت قرارداد بازیکنان داخلی، قراردادش را با استقلال ثبت کرده است!

اگر نکونام سهمیه خارجی محسوب شود که وضعیت مشخصی است... استقلال چهار بازیکن خارجی در زمین داشته و بازی باید به نفع پرسپولیس سه بر صفر اعلام شود. اگر هم نکونام جزو بازیکنان سهمیه ایرانی هم محسوب شود، به دلیل دیر ثبت شدن قراردادش با استقلال این قرارداد غیرمعتبر است و مراحل دیگری را باید طی کند. به هر حال نکونام یا جزو سهمیه بازیکنان ایرانی است و یا خارجی که در هر صورت باید مسیر خودش را برود

توضیح یک کارشناس

بلاتکلیفی در مورد وضعیت نکونام و نوع سهمیه قرارداد این بازیکن با استقلال ادامه دارد. آرش شکرریز، کارشناس مسایل حقوقی و مربی فوتبال در مورد این موضوع صحبت های جالبی می کند و به نحوی همه چیز را مورد تأیید قرار می دهد: «اگر نکونام سهمیه خارجی محسوب شود که وضعیت مشخصی است. استقلال چهار بازیکن خارجی در زمین داشته و بازی باید به نفع پرسپولیس سه بر صفر اعلام شود. اگر هم نکونام جزو بازیکنان سهمیه ایرانی هم محسوب شود، به دلیل دیر ثبت شدن قراردادش با استقلال این قرارداد غیرمعتبر است و مراحل دیگری را باید طی کند. به هر حال نکونام یا جزو سهمیه بازیکنان ایرانی است و یا خارجی که در هر صورت باید مسیر خودش را برود»

وقتی به آرش شکرریز می گوییم که سازمان لیگ اعلام کرده که نکونام جزو سهمیه عادی تلقی می شود، تعجب می کند و چنین می گوید: «اگر چنین هم باشد و نکونام سهمیه عادی باشد، باز هم در مورد دیر ثبت شدن قرارداد او در هیات فوتبال مشکلاتی به وجود می آید و با این حساب او نمی تواسته 9 روز پس از پایان مدت ثبت قراردادها، استقلالی شود.»

این کارشناس مسایل حقوقی و مربی فوتبال در مورد مسیر جدید این پرونده چنین ادامه می دهد: «اگر قضیه به این شکل باشد و بخواهیم ماجرا را به پای اشتباه مقامات رسمی بگذاریم، نکونام از این پس نمی تواند برای استقلال به میدان برود و تا قبل از این مشکلی آبی ها را تهدید نمی کند. اگر استقلال و نکونام بخواهند کارشان را ادامه  دهند در صورت فراهم بودن شرایط، نکونام بار دیگر از نیم فصل می تواند برای استقلال به میدان برود.»

پرسپولیسی ها در اتاق نبی

حضور سعید شیرینی و مسوولان باشگاه پرسپولیس در فدراسیون فوتبال و پیگیری ماجرای استفاده آبی ها از چهار بازیکن خارجی در داریی موضوعی نیست که بتوان از آن به راحتی گذشت هر چند پرسپولیسی ها می کوشند تا فعلا این موضوع رسانه ای نشود و کارشان را به صورت سکوت  پیش می برند ولی حضور آن ها در اتاق نبی، آن هم پس از گذشت کمتر از 24 ساعت از داریی موضوع مهمی است. یک منبع موثق پس از صحبت با دبیر کمیته استیناف و بعضی از نزدیکان فدراسیون چنین می گوید: «این درست که در مورد قرارداد نکونام با استقلال ابهامات زیادی وجود دارد ولی بعضی از اعضای فدراسیون اشتباهاتی که در مورد آن صحبت می شود را تایید می کنند و اگر قضیه به این شکل باشد، اشتباه مقدمات رسمی بوده که این نیز شرایط خاص خودش را دارد.»

نکونام

اگر اشتباه مقامات باشد نکونام حق بازی ندارد

آرش شکرریز در مورد ماجرای «اشتباه مقامات رسمی» نیز توضیحاتی را ارایه می کند: «مشکلی نیست ... اگر اشتباه مقدمات رسمی هم بوده باشد، راه خودش را دارد طبق ماده 38 آیین نامه سازمان لیگ، اگر اشتباه از مقدمات رسمی هم بوده باشد، نکونام از این پس نمی تواند برای استقلال بازی کند و به میدان برود.»

این کارشناس مسایل حقوقی و مربی فوتبال در مورد مسیر جدید این پرونده چنین ادامه می دهد: «اگر قضیه به این شکل باشد و بخواهیم ماجرا را به پای اشتباه مقامات رسمی بگذاریم، نکونام از این پس نمی تواند برای استقلال به میدان برود و تا قبل از این مشکلی آبی ها را تهدید نمی کند. اگر استقلال و نکونام بخواهند کارشان را ادامه  دهند در صورت فراهم بودن شرایط، نکونام بار دیگر از نیم فصل می تواند برای استقلال به میدان برود.»

گفتنی است پرسپولیسی ها برای شکایت در مورد این موضوع طبق قانون فقط 48 ساعت پس از پایان بازی فرصت دارند.

بخش ورزشی تبیان


منبع : گل