تبیان، دستیار زندگی
حتما بسیار پیش آمده كه در موقعیتی قرار گرفته‌اید كه نمی‌دانسته‌اید مشكل‌تان را چگونه حل كنید یا اینكه نسبت به شرایط حقوقی محقق شدن آن فعل و آثار احتمالی آن آگاهی كافی نداشته‌اید. در مجموعه نوشتاری تحت عنوان «آیا می‌دانید» شما را با برخی از این موارد آشنا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موجبات «انحلال عقد نکاح» و «فسخ ازدواج» چیست؟


حتما بسیار پیش آمده كه در موقعیتی قرار گرفته‌اید كه نمی‌دانسته‌اید مشكل‌تان را چگونه حل كنید یا اینكه نسبت به شرایط حقوقی محقق شدن آن فعل و آثار احتمالی آن آگاهی كافی نداشته‌اید. در مجموعه نوشتاری تحت عنوان «آیا می‌دانید» شما را با برخی از این موارد آشنا می‌كنیم.

انحلال عقد-ازدواج-طلاق

مجموعه «آیا می‌دانید» با یادآوری برخی نكات حقوقی كه با زندگی روزمره انسان‌ها سر وكار دارد، تلاش خواهد كرد تا بر داشته‌های حقوقی شما در این حوزه بیفزاید. بخش سوم این مجموعه به این شرح است:

آیا می‌دانید؟

تعیین نحله در طول اجرت المثل است یعنی در صورت عدم تعلق اجرت المثل به زوجه، نحله تعیین می‌گردد.

آیا می‌دانید؟

در تعیین نحله قاضی دادگاه با توجه به وضعیت مالی زوج و زحمات زن، مبلغی را معین می‌‌نماید.

آیا می‌دانید؟

در هنگام ثبت ازدواج سردفتر ازدواج وظیفه دارد که شرایط مندرج در قباله را مورد به مورد به دو طرف تفهیم نماید چرا که شرطی معتبر است که مورد توافق زن و مرد قرار گیرد و به امضای هردوی آنها رسیده باشد.

آیا می‌دانید؟

برابر قانون هر یک از نامزدها می‌‌توانند در صورت به هم خوردن وصلت، هدایایی را که برای ازدواج به طرف دیگر یا والدین هم داده‌‌اند مطالبه كنند. مثل حلقه نامزدی و سرویس طلا

آیا می‌دانید؟

چنانچه یکی از نامزدها، فوت كنند و وصلت به هم بخورد و هدایا عیناً موجود نباشد طرف مقابل وظیفه‌‌ای ازبابت برگرداندن بهای هدایا به خانواده متوفی نخواهد داشت.

وجود بعضی عیوب در زن و مرد، چنانچه از وجود این عیوب قبل از وقوع عقد مطلع نبوده باشند موجب انحلال عقد نکاح و فسخ ازدواج می‌‌شود به عنوان مثال ناتوانی جنسی در شوهر و یا جذام و زمین‌‌گیری در زن

آیا می‌دانید؟

در موارد ذیل زن می‌‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق كند:

1- عدم پرداخت نفقه زن و انجام سایرحقوق واجب زن به مدت شش ماه

2- بدرفتاری غیر قابل تحمل مرد با زن و فرزندان

3- بیماری خطرناک غیر درمان مرد در حدی که سلامت زن را به خطر اندازد

4- دیوانه بودن مرد در زمانی که امکان فسخ نباشد.

5- اشتغال مرد به کاری که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه می‌‌زند.

6- محکومیت به حبس در حال اجرا از 5 سال به بالا ( مرد در زندان باشد)

7- اعتیادی که به اساس زندگی خانوادگی ضرر بزند مانند اعتیادی که منجر به بیکاری مرد شود.

8- ترک بدون علت خانواده یا غیبت یکسره به مدت 6 ماه بدون دلیل موجه.

9- محکومیت قطعی زوج در اثر ارتکاب به جرمی، که اجرای مجازاتش آبرو و موقعیت زن رابه خطر بیاندازد.

10- بچه‌‌دار نشدن مرد پس از 5 سال زندگی مشترک

11- مفقودالاثر شدن زوج به مدت طولانی( به مدت 6 ماه از زمان مراجعه زوجه به دادگاه)

12- ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسرش

انحلال عقد-ازدواج

آیا می‌دانید؟

با تحقق یکی از شرابط دوازده گانه و اثبات آن در دادگاه زن می‌‌تواند با استفاده از وکالت ضمن عقد با مراجعه به دادگاه خانواده و طی تشریفات قانونی از جمله داوری و قطعیت حکم، نسبت به اجرای طلاق اقدام نماید.

آیا می‌دانید؟

وجود بعضی عیوب در زن و مرد، چنانچه از وجود این عیوب قبل از وقوع عقد مطلع نبوده باشند موجب انحلال عقد نکاح و فسخ ازدواج می‌‌شود به عنوان مثال ناتوانی جنسی در شوهر و یا جذام و زمین‌‌گیری در زن

آیا می‌دانید؟

هرگاه دادگاه به تقاضای زن حکم طلاق را صادر نماید، چنانچه شوهر حسب اجرای حکم در دفتر طلاق حاضر نشود دادگاه نماینده‌‌ای را به دفترخانه به نمایندگی ازشوهر برای اجرای صیغه طلاق معرفی می‌‌نماید.

آیا می‌دانید؟

طلاق رجعی طلاقی است که برای شوهر در مدت عده، حق رجوع است این حق فقط جزء اختیارات شوهر است و تابع تشریفات خاصی است و با هر بیان و اقدامی که حکایت از رجوع کند محقق می‌‌شود و بلافاصله زن نیز مکلف به انجام وظایف زناشویی است.

بخش حقوق تبیان

منبع : ایسنا