تبیان، دستیار زندگی
قصد داریم تا در طی چهار مقاله، برخی از علائم و صفاتی که وجود آنها در فرد مقابل، زندگی زناشویی را تهدید می کنند ذکر نمائیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افرادی که برای ازدواج مناسب نیستند(1)


قصد داریم تا در طی چهار مقاله، برخی از علائم و صفاتی که وجود آنها در فرد مقابل، زندگی زناشویی را تهدید می کنند ذکر نمائیم. البته نکته بسیار مهم در اینجا این است که در بین انسانها، فرد کامل و بدون عیب و نقص وجود ندارد و هر یک از ما دارای نقاط ضعف هایی در زندگی و در روابط اجتماعی هستیم ؛ اما برخی از این عیوب، خطر چندانی برای زندگی زناشویی ما ندارند و زندگی زناشویی ما را خیلی تهدید نمی کنند. لذا از ذکر آنها خودداری می کنیم بلکه در اینجا فقط به ذکر عیوبی می پردازیم که وجود آنها قطعا زندگی مشترک آینده را تهدید می کنند، وتحمل آنها غیرممکن می باشد.

در اولین مقاله، افراد معتاد و افراد خشمگین را مورد بررسی قرار می دهیم

معتاد

افراد معتاد

به جرات می توان گفت که این روزها بیش از نصف افرادی که خواستار طلاق می باشند، به خاطر اعتیاد همسرشان می باشد. اعتیاد بلای خانمان سوزی است که متاسفانه در هر خانواده ای رخنه نماید، بنیان تفاهم و عشق و علاقه را از بین می برد و خانواده را از درون متلاشی می سازد.

وقتی که نامزدتان معتاد است، در یک مثلث عشقی قرار گرفته اید: شما، نامزدتان و آنچه او بدان اعتیاد دارد.

اعتیاد باعث کم شدن میل جنسی فرد می شود و به تدریج آن را از بین می برد و با کم شدن این میل، روابط جنسی که بزرگترین عامل ایجاد کننده صمیمیت بین زوجین است هم از بین می رود. فرد معتاد به جای اینکه به همسر خود عشق ورزی نماید به الکل و مواد مخدر و... عشق می ورزد. در واقع مواد مخدر رقیب شما در جذب میزان عشق ورزی همسرتان خواهند شد. فرد معتاد آزاد نیست، بلکه یک برده است. برده ی مواد مخدر. اگر عاشق یک معتاد هستید در واقع عاشق یک برده شده اید که هیچ وقت آزاد نیست و علاوه بر آن یک رقیب بسیار مقتدر و قوی نیز به نام مواد مخدر با شما رقابت می کند.

متاسفانه یکی از مشکلاتی که در رابطه با افراد معتاد وجود دارد این است که هرگز اعتیاد وبرده بودن خود را نمی پذیرند و علیرغم وابستگی جسمی و روانی شدید به مواد مخدر موضوع مصرف را تفننی و بسیار ساده قلمداد می کنند و اظهار می دارد که هر زمان بخواهد و اراده کند می تواند آن را به طور کامل کنار بگذارند.

اما در عمل با عکس این قضیه مواجه می شوید. بسیاری از افراد بارها و بارها برای ترک اقدام نموده اند اما هر بار به دلایل متفاوتی تصمیم خود را شکسته و مجددا به اعتیاد روی آورده اند تنها تعداد معدودی از افراد که دارای عزم و اراده بسیار جدی و مصمم هستند در این راه موفق شده اند.

اگر عاشق کسی هستید که خدای ناکرده مشروب می نوشد، منتظر مشکلات احتمالی زیر باشید

1- رفتار ضد و نقیض، متغیر و غیر قابل پیش بینی.

2-خشم، عصبانیت و خشونت.

3-افسردگی دائم.

4- عدم مسئولیت پذیری.

5- کرختی عاطفی.

6- عدم دسترسی روحی و احساسی.

7- فقدان میل جنسی و یا ناتوانی جنسی.

8- جنگ، دعوا و بهانه گیری.

9- کج خلقی های مکرر.

10- بالا و پائین شدن های زیاد در رابطه.

راه حل مشکل

اولین پیشنهاد به این افراد این است که اگر هنوزعشق آنها عمیق و پایدار نشده است، عاقلانه ترین راه این است که از ازدواج با این افراد چشم پوشی کنند؛اما اگر مایل به چشم پوشی نیستید باید صبر داشته باشند. دیدگاه فکری امروزی در مورد افراد معتاد این است که: "معتاد بیماری است که تحت تاثیر مسایل و مشکلات زندگی راه حل اشتباه را انتخاب نموده و به جای انتخاب یک راه حل و چاره اساسی برای رسیدن به آرامش به مواد مخدر روی آورده است".

همه می دانیم که زنان در دوران نامزدی تاثیر گذاری بسیار زیادی بر روی همسرانشان دارند. شما به عنوان یک فرد عاقل و دانا می توانید ازدواج خود را به تعویق بیندازید و از طریق کمک گرفتن از مراکز درمان تخصصی، یک معتاد را نجات داده و او را به آغوش جامعه باز گردانید.

این مقاله برای کمک به افرادی که نامزد یا همسرشان معتاد است، پیشنهادات زیر را ارائه می دهد

1-به او بگویید دیگر با معتاد زندگی نخواهید کرد.

2-به او بگویید تنها به شرطی با او خواهید ماند که موافقت کند تا برای ترک، کمک بگیرد و فورا اقدام کند.

3- به او بگویید اگر فورا کمک نگیرد او را ترک خواهید کرد و هرگز باز نخواهید گشت.

4-به گفته خود پای بند باشید و چنانچه فورا کمک نگرفت، فرصت دوباره ای به او ندهید و او را ترک کنید.

5- هرگز دوباره باز نگردید، مگر اینکه نامزد / همسرتان سالم، عاری از اعتیاد و هوشیار شده باشد و در برنامه بهبود خود فعالانه شرکت کند. همچنین باید تغییرات قابل ملاحظه ای در رفتار، نگرش و طرز برخورد او حادث شده باشد.

بدرفتاری با فرد در سنین کودکی، طلاق والدین، عدم حضور پدر یا مادر در منزل، مرگ والدین و اعتیاد والدین، جزء علت های این خشم سرکوب شده هستند

دومین گروه از افرادی که برای ازدواج مناسب نیستند، افراد خشمگین می باشند

آیا تا به حال با افرادی که خشم غیر قابل کنترل دارند درارتباط بوده اید!! آیا می دانید که پیش بینی رفتار آنها چقدر مشکل است؟. در ارتباط با این افراد باید همیشه محتاطانه و با ترس و لرز رفتار کنید. حال تصور کنید که زندگی کردن در زیر یک سقف با چنین افرادی چقدر مشکل است، مسافرت رفتن، تفریح کردن و از همه مهمتر عشق ورزی کردن به چنین افرادی چقدر مشکل است؟

البته، در اینجا ذکر این نکته لازم است که باید بین خشم طبیعی و خشم بیمارگونه تمایز قایل شویم. خشم طبیعی در همه افراد وجود دارد و برخورد با آن نیز خیلی دشوار نیست؛ چون این نوع خشم قابل پیش بینی است. اما خشم بیمار گونه قابل پیش بینی نیست و افرادی که به این حالت مبتلا هستند در برخورد با رفتار کاملا عادی و طبیعیِ طرف مقابل نیز خشمگین می شوند. این افراد هنگامی که دیگران با نظر آنها موافق نباشند، با فریاد،بددهنی، تهدید و دیگر رفتارهای واکنشی و نامناسب پاسخ می دهند.

فرد خشمگین

افراد خشمگین معمولا کم حوصله و بی طاقت هستند، به شدت حالت تدافعی به خود می گیرند و خلق و خوی آنها به ناگهان از وضعیتی مهربان، گرم وصمیمی در عرض چند ثانیه به وضعیتی عصبانی تغییر می کند.

البته خوشبختانه شناسایی این ویژگی کار دشواری نیست، چون افرادی که دارای این صفت باشند، نمی توانند آن را در خود پنهان کنند و شما در اولین آشنایی های قبل از ازدواج به راحتی می توانید به وجود یا عدم وجود این صفت در فرد پی ببرید. وجود این صفت در فرد یکی از هشدارهای جدی است که نشان دهنده آن است که این ازدواج عاقبت خوشایندی ندارد.

دلایل این خشم و عصبانیت بسیار زیاد است و برای پی بردن به علت آن باید به مراکز تخصصی روانشناسی مراجعه کنید و با یک روانشناس مجرب مشورت کنید.

بدرفتاری با فرد در سنین کودکی، طلاق والدین، عدم حضور پدر یا مادر در منزل، مرگ والدین و اعتیاد والدین، جزء علت های این خشم سرکوب شده هستند.

افراد زیادی وجود دارند که به دلیل خشم غیر قابل کنترل همسرشان، توانایی تحمل او را ندارند و بسیاری از آنها نیز در صدد طلاق گرفتن هستند. جالب اینجاست که در زندگی همه ی این افراد وجود نشانه های هشدار قبل از ازدواج وجود داشته است، اما این نشانه های هشدار را نادیده گرفته و به امید بهبود رفتار و تغییر ویژگی های شخصیتی ازدواج کرده اند اما این رفتار بعد از ازدواج نه تنها کاهش نمی یابد بلکه بر شدت آن افزایش هم می یابد.

این مقاله، به همه کسانی که در صدد انتخاب همسر آینده خود هستند و یا اینکه همسر خود را انتخاب کرده اند توصیه می کند در صورت وجود برخی نشانه ها و علایم خشم بیمارگونه، با یک تصمیم جدی و قاطع، ابتدا سعی کنید از طریق مراکز مشاوره و روان درمانی نسبت به درمان او اقدام کنید و ازدواج خود را تا زمان اطمینان کامل از درمان به تعویق بیندازید و در صورت عدم موفقیت در درمان، از نامزد خود جدا شوید؛ چون ازدواج با فردی که نتوانسته با یک دوره ی درمانی نیز خشم خود را کنترل نماید، پایان خوشی نخواهد داشت.

در مقاله بعد به بررسی دو گروه دیگر از افراد می پردازیم: افرادی که احساس قربانی بودن دارند و افرادی که تمایل شدید به کنترل دیگران دارند.

سرور حاجی سعید

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.