تبیان، دستیار زندگی

روده باریک چه نقشی در بدن دارد؟

عمل اصلی روده باریک، هضم و جذب موادغذایی می‌باشد و در حقیقت جایی است که اکثر هضم و جذب غذاها در آنجا انجام می‌گیرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 روده باریک ،  روده کوچک   دستگاه گوارشی  ، هضم و  ،

عده‌ای نیز معتقدند به این دلیل، آن را روده کوچک می‌نامند که قطر آن بسیار کم است، یعنی کوچک بودن به قطر آن اشاره می‌کند، نه طول آن.

 

روده باریک چند بخش دارد؟

روده باریک را به سه بخش تقسیم می‌کنند (تصویر بالا):

بخش اول: بخش ابتدایی روده باریک که اثنی عشر، یا دوازدهه، یا دئودنوم نام دارد و 26 سانتیمتر است.

بخش دوم: ژژونوم نام دارد و 5/2 متر طول دارد.

بخش سوم: ایلئوم نام دارد و 5/3 متر طول دارد.

 

وظیفه روده باریک چیست؟

عمل اصلی روده باریک، هضم و جذب موادغذایی می‌باشد و در حقیقت جایی است که اکثر هضم و جذب غذاها در آنجا انجام می گیرد.

 

غذا پس از خروج از معده، وارد اثنی عشر می‌شود. غذا در این لوله باریک، توسط حرکات دودی شکل دیواره روده به جلو حرکت می‌کند.

 

بسیاری از آنزیم های گوارشی که توسط لوزالمعده (پانکراس) ترشح می‌شوند، از طریق مجرای خاصی که مجرای لوزالمعده نام دارد، وارد روده باریک می‌شوند.

هنگامی که غذا وارد روده باریک می‌شود، هورمون‌هایی ترشح می‌شوند که سبب ترشح آنزیم‌های گوارشی از لوزالمعده می‌شوند

همانطور که می دانید غذا در طی هضم در معده، با اسید معده آغشته می‌شود. اسید معده بسیار قوی هستند. دیواره معده برای مصون ماندن از آسیب این اسید، پوششی به دور خود دارد که مانع از آسیب آن می‌شود.

 

با وارد شدن غذا و اسید معده به روده باریک، باید روده باریک نیز از آسیب اسید معده مصون بماند. این کار را بی‌کربنات آزاد شده از لوزالمعده انجام می‌دهد. در حقیقت هورمونی از روده باریک، مسئول خبر کردن و ترشح بی کربنات از پانکراس می‌باشد و بی کربنات، اسید معده را خنثی می‌کند .

 

در روده باریک، پروتئین‌ها، چربی ها و کربوهیدارت ها به طور کامل تجزیه شده و به طور کامل هضم می‌شوند.

 

پس از آنکه تمام غذاهای مصرفی به طور کامل در روده باریک هضم شدند، آماده مصرف توسط تمام سلول‌های بدن می‌باشند. این ذرات غذایی از طریق انتشار، وارد رگ‌های خونی دیواره روده باریک قرار می‌شوند و سپس وارد جریان اصلی خون می‌شوند و به مناطق مختلف بدن صادر می‌شوند.

 

در نهایت موادی که کل سیستم گوارش بدن و روده باریک نتوانسته‌اند آنها را هضم کنند، به صورت هضم نشده وارد روده بزرگ می‌شوند.

 

چه مواد مغذی در روده باریک جذب می‌شوند؟

- جذب آهن در اثنی عشر یا دئودنوم صورت می‌گیرد.

- ویتامین ب12 در انتهای ایلئوم جذب می‌شود.

- آب و چربی در طول روده باریک جذب می‌شوند.

- موادی چون فروکتوز، سدیم، گلوکز و اسید آمینه نیز در طول روده باریک جذب می‌شوند.

 

 تذکر

- سطح وسیع روده باریک این امکان را به انواع موادغذایی می‌دهد تا بتوانند به حداکثر میزان هضم و جذب خود برسند.

 

- حدود 3 تا 6 ساعت طول می کشد تا غذا از ابتدای روه باریک وارد شده و از سمت انتهایی آن خارج شود. این زمان به نوع ماده غذایی مصرفی بستگی دارد.

 

- اگر همراه مواد غذایی که مصرف کرده ایم، مقدار کافی فیبر (سبزیجات و میوه‌ها مقدار زیادی فیبر دارند) بخوریم، غذاها با سرعت بیشتری در طول روده باریک حرکت خواهند کرد.

اگر افراد بدانند که خوب جویدن غذا، کلید سلامتی و معجزه‌ای برای سالم داشتن دستگاه گوارش است، هرگز از این کار غفلت نمی‌کنند

 

توصیه‌های برای حفظ سلامت روده باریک

1- رژیم غذایی مناسب و سالم: متخصصان توصیه می‌کنند که از همه نوع مواد غذایی استفاده شود تا تمامی مواد مغذی به بدن فرد برسد. اما آنچه در این بین مهم است مصرف زیاد سبزیجات و میوه‌هاست که به دلیل داشتن فیبر در تسهیل حرکت مواد غذایی در روده باریک کمک می‌کند.

همچنین مصرف بیش از حد مواد غذایی مانند برنج، ماکارونی، پیتزا و نان توصیه نمی‌شود، چون این گونه مواد سبب سفت شدن موادغذایی در روده باریک و عدم تسهیل حرکت آن در روده باریک می‌شود و مشکلات متعددی را برای روده باریک به وجود می‌آورد.

 

2- مصرف زیاد آب و مایعات: آب نقش مهمی در پاکسازی مسیر روده باریک دارد و همچنین به تسهیل هضم مواد غذایی در روده باریک کمک می‌کند. سعی کنید حداقل 8 لیوان در روز آب مصرف کنید.

 

3- انجام فعالیت ورزشی: فعالیت ورزشی علاوه بر تناسب اندام، عملکرد اندام‌های بدن را نیز بهبود می‌بخشد. همچنین اگر مشکلاتی مانند انسداد روده باریک وجود داشته باشد، در اثر انجام مداوم فعالیت‌های بدنی رفع می‌شود.

 

4- خوب جویدن غذا: امروزه به دلیل نوع زندگی، افراد وقت زیادی برای کارهای اساسی روزمره خود از قبیل خوردن صبحانه و ... ندارند. خوب جویدن غذا نیز از جمله کارهای اساسی است که برخی افراد به دلیل مشغله کاری آن را به خوبی انجام نمی‌دهند.

 

اگر افراد بدانند که خوب جویدن غذا، کلید سلامتی و معجزه‌ای برای سالم داشتن دستگاه گوارش است، هرگز از این کار غفلت نمی‌کنند و سلامتی خود را به خطر نمی‌اندازند.

 

در طی خوب جویدن، علاوه بر تکه کردن غذا به قطعات کوچک، زمینه برای آغشته شدن غذاها با بزاق دهان و انجام بهتر و کامل‌تر فرایند هضم صورت می‌گیرد.

 

به این ترتیب انرژی کمتری برای هضم غذای خوب جویده شده صرف می‌شود و غذا با سرعت بیشتری هضم می‌شود و همچنین طول عمر دستگاه گوارش نیز افزایش می‌یابد.


مطالب مرتبط:

بیماری های دستگاه گوارش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.