تبیان، دستیار زندگی
یکی از مصارف زکات، براساس آیات قرآن کریم فقرا، مساکین و بدهکاران است که روایات اسلامی، پرداخت بدهی بدهکاران و دستگیری از فقرا را یک فریضه مهم الهی معرفی می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محبوب‌ترین کارها نزد خدا و پیامبر


یکی از مصارف زکات، براساس آیات قرآن کریم فقرا، مساکین و بدهکاران است که روایات اسلامی، پرداخت بدهی بدهکاران و دستگیری از فقرا را یک فریضه مهم الهی معرفی می‌کند.


کمک کردن-بخشش

خداوند تبارك و تعالى یك چیز را براى خودش دوست دارد و همان را براى خَلقش دشمن مى دارد: درخواست شدن از خلقش را دشمن مى دارد و درخواست شدن از خودش را دوست مى دارد .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : خداوند تبارك و تعالى یك چیز را براى خودش دوست دارد و همان را براى خَلقش دشمن مى دارد: درخواست شدن از خلقش را دشمن مى دارد و درخواست شدن از خودش را دوست مى دارد . هیچ چیز نزد خداوند عز و جل محبوب تر از آن نیست كه از او درخواست شود. پس هیچ یك از شما شرم نكند از این كه از خداوند ، درخواست كند ؛ حتّى بند كفشى را.

رسول اللّه صلى الله علیه و آله: إنَّ اللّه َ تَبارَكَ وتَعالى أحَبَّ شَیئا لِنَفسِهِ وأبغَضَهُ لِخَلقِهِ ؛ أبغَضَ لِخَلقِهِ المَسأَلَةَ وأحَبَّ لِنَفسِهِ أن یُسأَلَ . ولَیسَ شَیءٌ أحَبَّ إلَى اللّه ِ عز و جل مِن أن یُسأَلَ ، فَلا یَستَحیی أحَدُكُم أن یَسأَلَ اللّه َ ولَو بِشِسعِ نَعلٍ .

محبوب‌ترین اعمال

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: محبوب‌ترین کارها نزد خدا سه چیز است:‌ سیر کردن مسلمان گرسنه، پرداخت بدهی بدهکار و برطرف ساختن اندوه وی.

امام باقر (علیه السلام) فرمود: ای جابر!... سوگند به خدا که شیعه ما نیست مگر آن که از خدا پروا و پیروی کند و شناخته نمی‌شوند مگر با تواضع ... و دستگیری از همسایگان ... و بدهکاران

سخت نگرفتن بر بدهکار

حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) فرمود: همچنان که برای بدهکار تو  - در صورت توانایی بر پرداخت - جایز نیست کوتاهی کند، برای تو نیز - در صورت علم به ناتوانی وی در پرداخت - جایز نیست او را در تنگنا قرار دهی.

پاداش مهلت به بدهکار

صدقه بودن مهلت:

امام صادق (علیه السلام) فرمود: روزی رسول خدا (صلی الله علیه وآله) بر منبر رفت و پس از حمد و ثنای خدا، بر پیامبرانش درود فرستاد و فرمود: ای مردم! حاضران به غایبان برسانند که هر کس بدهکار ناتوان از پرداخت را مهلت دهد برای او نزد خدا در هر روز، صدقه‌ای به اندازه مالش هست تا هنگامی که آن را دریافت کند.

در سایه رحمت الهی:

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: هر کس به بدهکاری ناتوان از پرداخت،‌ مهلت دهد خدا در روزی که سایه‌ای جز سایه خدا نیست وی را در سایه خود، جای دهد.

اجابت دعا:

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: هر کس می‌خواهد دعایش مستجاب شود یا اندوهش زدوده شود اندوه بدهکار ناتوان را برطرف سازد.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : خداوند تبارك و تعالى یك چیز را براى خودش دوست دارد و همان را براى خَلقش دشمن مى دارد : درخواست شدن از خلقش را دشمن مى دارد و درخواست شدن از خودش را دوست مى دارد . هیچ چیز نزد خداوند عز و جل محبوب تر از آن نیست كه از او درخواست شود . پس هیچ یك از شما شرم نكند از این كه از خداوند ، درخواست كند ؛ حتّى بند كفشى را

پاداش پرداخت بدهی بدهکاران

رسیدن به فضایل آخرت

امیرالمۆمنین (علیه السلام) فرمود: کسی که به مالی دست یافت، با آن صله رحم کند ... و به بدهکاران و در راه ماندگان و فقیران و مهاجران یاری رساند و در کسب ثواب و ادای حقوق صبر کند با این ویژگی‌ها به شرف دنیا و فضایل آخرت می‌رسد.

نشان تشیع: امام باقر (علیه السلام) فرمود: ای جابر!... سوگند به خدا که شیعه ما نیست مگر آن که از خدا پروا و پیروی کند و شناخته نمی‌شوند مگر با تواضع ... و دستگیری از همسایگان ... و بدهکاران.

فرآوری : زهرا اجلال           

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع :

آیت‌الله جوادی آملی ؛«مفاتیح‌الحیات»

سایت حوزه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.