تبیان، دستیار زندگی
امام مهدی (عج) در مقام رییس حکومت جهانی، برای بخش های مختلف دنیا، حاکمانی را از میان بهترین یاوران خود بر می گزیند؛ کسانی که تمام ویژگی های حاکم اسلامی، یعنی دانش، مدیریت، تعهد، پاکی در نیت و شجاعت در تصمیم گیری را دارا هستند. دولت حضرت مهدی(عج) از پیامبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیرت مهدوی(عج)

امام زمان


رسول خدا صلی الله علیه و آله به حضرت زهرا علیهاالسلام فرمودند: «خداوند از نسل امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام شخصی را بر می انگیزد که دژهای گمراهی را می گشاید و دل های سیاه قفل خورده را تسخیر می کند».

روایات و قرائن مختلف، ثابت کرده است که سیره حکومتی حضرت مهدی(عج) به طور دقیق، همان روش حکومتی پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله)، امام علی (علیه السلام) و دیگر امامان (علیهم السلام) است. البته نباید ازنگاه دور داشت که پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) به جهت محدودیت ها و موانع تحمیل شده فراوانی، نتوانستند تمام اهداف خود را تحقق بخشند.

از سخنان نورانی معصومان (علیهم السلام) استفاده می شود که تمام محدودیت ها و موانع که تا آن زمان از برپایی حکومتی جامع و جهانی جلوگیری می کرد، از سر راه امام مهدی (علیه السلام) برداشته می شود و آن حضرت، اهداف معصومان را تحقق خواهد بخشید.

در این نوشتار سعی بر این است تا قظره ای از دریای سیره آن حضرت بازگو شود:

سیره مدیریتی

یکی از ارکان مهم حکومت، کارگزاران آن هستند. هنگامی که مسئولان حکومتی افرادی شایسته باشند، کار دولت و ملت به سامان خواهد رسید و دست یابی به اهداف حکومت، آسان تر خواهد بود.

امام مهدی (عج) در مقام رییس حکومت جهانی، برای بخش های مختلف دنیا، حاکمانی را از میان بهترین یاوران خود بر می گزیند؛ کسانی که تمام ویژگی های حاکم اسلامی، یعنی دانش، مدیریت، تعهد، پاکی در نیت و شجاعت در تصمیم گیری را دارا هستند. دولت حضرت مهدی(عج) از پیامبران، جانشینان آنان، تقواپیشگان و صالحان روزگار ترکیب شده است؛ چنان که در روایتی می خوانیم که حضرت عیسی علیه السلام به امام مهدی (عج) می گوید: «همانا من به عنوان وزیر فرستاده شده ام، نه امیر و فرمان روا».

روایات و قرائن مختلف، ثابت کرده است که سیره حکومتی حضرت مهدی(عج) به طور دقیق، همان روش حکومتی پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله)، امام علی (علیه السلام) و دیگر امامان (علیهم السلام) است. البته نباید ازنگاه دور داشت که پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) به جهت محدودیت ها و موانع تحمیل شده فراوانی، نتوانستند تمام اهداف خود را تحقق بخشند

سیره اقتصادی

روش امام مهدی(عج) در امور مالی حکومت، بر مبنای مساوات است و این همان روش پسندیده ای است که در زمان پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وجود داشت. امام مهدی(عج)، آن مظهر عدالت و دادگر، بیت المال را ثروتی عمومی می داند که همگان در آن شریک هستند، به گونه ای که هیچ گونه تبعیض و امتیازجویی در آن راه ندارد و بخشش ثروت ها و زمین ها به کلی ممنوع است؛ رفاه اقتصادی برای همه، با اجرای اصل عدالت اجتماعی و برپایی تسلط قرآن امکان پذیر است. در واقع رفاه و بی نیازی، از میوه های درخت تناور عدل است و امام با تحقق بخشیدن به اصول دادگری و عدالت اجتماعی، همگان را به زندگی درست و سازمان یافته می رساند. حضرت برای ایجاد زمینه های اصلاح فردی و اجتماعی با بی نیاز کردن مردم از نظر مادی، بستری مناسب را برای پرداختن افراد به طاعت و عبادت پروردگار به وجود می آورد.

سیره اعتقادی

یکی از مشکلاتی که امام مهدی(عج) با آن رو به رو می شود، مشکل برداشت ها و تفسیرهای نادرستی است که در راه و روش های دین خدا و اصول و فروع احکام الهی پدید آمده و قرن هاست در ذهن جامعه اسلامی نفوذ کرده است. مشکل امام، مشکل توده های نادانی است که در دوران عمر خود، گرفتار بدآموزی های گسترده در آموزه های دین بوده اند و اکنون از سر جهل و با رهبری و راهنمایی تزویرگران عالم نما، رو در روی امام و منجی خویش می ایستند. کوشش در رسالت امام، تطبیق درست و دقیق آموزه های قرآن بر مسائل حیات بشری و مشخص کردن حد و مرزهای واقعی احکام اسلام است.

آخرالزمان

در حقیقت در آن دوران، دین و مذهب به سوی هدف اصلی هدایت می‌شود و جهت‌گیری و حرکت مذهبی، در راه سعادت و رفاه و تعالی انسان قرار می‌گیرد. امام مهدی(عج) در آغاز رستاخیز خویش، به پیرایش آبادی‌ها از مظاهر تجمل‌گرایی و مصرف زدگی، به ویژه در سازمان‌ها و مۆسسات مذهبی می‌پردازد و همه امکانات و نیروها را صرف هدف اصلی مذهب، یعنی برپایی عدالت و رفاه عمومی و نجات انسان‌ها از چنگال اهریمنی ظلم و محرومیت می‌کند.

سیره اجتماعی

امنیت اجتماعی، امنیت در بخش‌های گوناگون زندگی اجتماعی را در بر می‌گیرد؛ یعنی امنیت در بخش های اقتصادی، سیاسی، دفاعی، فرهنگی و ... . امنیت اجتماعی، زمینه ساز همه فعالیت های درست و مفید اجتماعی، و شرط لازم رشد و تکامل خود و جامعه است. امام مهدی(عج) پدید آورنده امنیت اجتماعی است؛ امنیتی که بشریت در تمام دوران تاریخ خود مانند آن را ندیده است.

امام مهدی (عج) در مقام رییس حکومت جهانی، برای بخش های مختلف دنیا، حاکمانی را از میان بهترین یاوران خود بر می گزیند؛ کسانی که تمام ویژگی های حاکم اسلامی، یعنی دانش، مدیریت، تعهد، پاکی در نیت و شجاعت در تصمیم گیری را دارا هستند. دولت حضرت مهدی(عج) از پیامبران، جانشینان آنان، تقواپیشگان و صالحان روزگار ترکیب شده است

رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره به حضرت زهرا علیهاالسلام فرمودند: «خداوند از نسل امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام شخصی را بر می انگیزد که دژهای گمراهی را می گشاید و دل های سیاه قفل خورده را تسخیر می کند». در آن زمان، روابط نامشروع، مشروبات الکلی و رباخواری از بین می رود. مردم به عبادت و اطاعت رو می‌آورند و امانت ها را به خوبی رعایت می کنند. اشرار نابود می شوند و افراد صالح باقی می مانند.

سیره سیاسی

در روایتی از امام باقر علیه السلام آمده است: «به خدا سوگند! گویا می بینم که مهدی، میان رکن و مقام، با مردم به...«سلطان جدید» از آسمان بیعت می کند.» مقصود از سلطان جدید، شیوه ای تازه در اداره حکومت اجتماع است که تاریخ بشر نظیر آن را در هیچ نوع از حکومت ها و دولت ها ندیده است؛ حکومتی در سطح کل جامعه بشری، و به تمام معنا اسلامی و مطابق با تمدن و پیشرفت انسان. در دوران رهبری امام مهدی(عج)، با ایجاد مدیریت و حاکمیت یگانه برای همه جوامع و نژادها، یکی از عوامل اصلی تضاد و جنگ از میان می رود. در آن زمان، ستمگران از مسند قدرت به زیر کشیده می‌شوند و هر دولت باطلی از بین می رود و زمینی نمی‌ماند، مگر این که در آنجا گلبانگ محمدی بلند می شود.

در دعای افتتاح هم می خوانیم: «خدایا! از تو امیدوارم که دولت باکرامت امام زمان(عج) را به ظهور آوری و اسلام و اهلش را با آن عزت بخشی و نفاق و اهل نفاق را ذلیل و خوار گردانی».

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش مهدویت تبیان


منابع:

مجله گلبرگ، شهریور 1385، شماره 78 (مطلبی از زهرا رضاییان)

سایت حوزه

سایت راسخون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.