تبیان، دستیار زندگی
یکی از نکاتی که در مهمانی‌های سالم باید رعایت کرد، تغذیه سالم است. با رعایت بخور نخورهای 19 گانه زیر می‌توانید جشنتان را سالم‌تر برگزار کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمانی به شرط سلامت


یکی از نکاتی که در مهمانی‌های سالم باید رعایت کرد، تغذیه سالم است. با رعایت بخور نخورهای 19 گانه زیر می‌توانید جشنتان را سالم‌تر برگزار کنید.

مهمانی

آیا تا به حال به مهمانی‌هایی که برگزار کرده‌اید فکر کرده‌اید؟ به اینکه آیا محیطی که فراهم می‌کنید یک محیط سالم است یا نه؟ محیطی که دیگران در آن احساس آرامش کنند و نخواهند آن را ترک کنند؟ بله، برگزاری یک میهمانی کار ساده‌ای نیست مخصوصاً اگر شما در مورد مهمان‌هایتان احساس مسوولیت داشته باشید و بخواهید علاوه بر لذت بردن و خوش‌گذرانی، سلامتشان هم تأمین شود.

آنچه می‌خوانید، پیش‌شرط‌های یک مهمانی سالم است. یکی از نکاتی که در مهمانی‌های سالم باید رعایت کرد، تغذیه سالم است. با رعایت بخور نخورهای 19 گانه زیر می‌توانید جشنتان را سالم‌تر برگزار کنید.

1- حالا که فصل تابستان است، می‌توانید کمی سلیقه به خرج بدهید و به جای شربت‌های حاضری پر از کالری و شکر موجود در بازار با شربت‌های بهارنارنج، نعناع، آب‌لیمو یا حتی آب طالبی یا هندوانه از میهمانانتان پذیرایی کنید.

2- چای آلبالو یا چای سبزی که با تکه‌های یخ و مقدار بسیار کمی نبات آب‌شده ترکیب باشد، خیلی بهتر از چای داغ یا نسکافه‌های حاضری پرکالری برای میهمان‌های شماست.

3- اگر می‌خواهید از میهمانان خود با چای پذیرایی کنید، بهتر است که خرما، انجیر و توت خشک را به جای قند در قندان‌هایتان بریزید.

4- کیک و شیرینی‌های حاضری، پر از شکر و روغن هستند و اصلاً برای ضیافت سلامت شما مناسب نیستند. بد نیست در صورت امکان، خودتان در منزل، کیک یا شیرینی کم‌چرب و کم شکر تهیه کنید و اگر نمی‌توانید این کار را انجام بدهید، حداقل کوچک‌ترین شیرینی‌های موجود در بازار را که با تکه‌های میوه تزیین شده باشند، بخرید و دور انواع کیک و شیرینی‌های خامه‌ای را هم خط بکشید.

5- میوه‌های خشک و آجیل خام، جایگزین‌های خیلی خوبی برای پاستیل، آجیل شور یا حتی انواع کاکائوهای روی میز پذیرایی شما هستند.

6- بهتر است روی میز ناهار یا شام به جای انواع نوشابه‌های شیرین و گازدار و مضر، آب گازدار، آب طعم‌دار، دوغ یا حتی شربت آب‌لیمو بگذارید.

همیشه دسر را بعد از تمام شدن غذای اصلی و جمع کردن ظرف غذاها، روی میز بگذارید. به دلیل اینکه دسر، معمولاً خنک است و نباید در کنار یا همراه غذاهای اصلی گرم خورده شود. این کار باعث دل‌درد و حتی معده درد افراد می‌شود

7- معمولاً بیشتر افراد دوست دارند سالاد کاهو را با سس فراوان بخورند، می‌توانید به جای سالاد کاهو، سبزی خوردن، ماست و خیار یا سالاد شیرازی سر میز غذا بگذارید.

8- اگر دوست دارید سالاد کاهو هم روی میز پذیرایی‌تان باشد، سس آن را با ماست کم‌چرب شیرین، روغن زیتون، سرکه، فلفل سیاه، پودر آویشن و پودر پونه درست کنید و از انواع مایونزهای پرچرب استفاده نکنید.

9- قرار دادن فلفل دلمه‌ای‌های رنگی، گوجه‌فرنگی، خیار، هویج، حلقه‌های زیتون و کلم بنفش روی سالاد کاهو، هم سلیقه شما را به رخ دیگران می‌کشد و هم سالادتان را سرشار از انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های ضد سرطان و پیری زودرس می‌کند.

10- هرگز برای تزیین سالاد، از تخم‌مرغ پخته و رنده یا خرد شده استفاده نکنید. چون سرعت فساد تخم‌مرغ به خصوص در این روزهای گرم بسیار بالاست و ممکن است با این کار باعث مسمومیت میهمان‌هایتان شوید!

11- در این روزهای گرم تابستانی، بورانی بادمجان خنک و سالاد شوید (از ترکیب شوید تازه خردشده، سیب‌زمینی پخته نگینی، خیارشور، پیازچه تازه خرد شده و ماست شیرین درست می‌شود)، خیلی بیشتر از سوپ و آش به عنوان پیش غذا به میهمان‌هایتان می‌چسبند!

12- بهتر است به جای تزیین غذای اصلی با تکه‌های سیب‌زمینی سرخ‌شده، آن را با لوبیا سبز، قارچ، هویج، ذرت و نخودفرنگی بخارپز تزیین کنید.

13- بد نیست به جای سرخ کردن مرغ یا ماهی، آن‌ها را پس از طعم‌دار کردن، درون یک فویل آلومینیومی بپیچید و داخل فر بگذارید تا با حرارت بسیار ملایم بپزد. کمی روی فویل را باز و گریل فر را روشن کنید. به این ترتیب با یک غذای خوشمزه، سالم، جدید و متفاوت از میهمان‌های خود پذیرایی کنید.

میوه‌های خشک و آجیل خام، جایگزین‌های خیلی خوبی برای پاستیل، آجیل شور یا حتی انواع کاکائوهای روی میز پذیرایی شما هستند

14- اگر عادت دارید روی برنج پیش از کشیدن در دیس، کره بدهید، باید از همین امروز این عادت را ترک و روغن کانولا یا روغن زیتون بدون بو را جایگزین کره کنید.

15- نان سنگک می‌تواند بهترین و سالم‌ترین نان روی میز غذای شما باشد.

16- بهتر است برای سلامت میهمان‌های خود و البته حفظ محیط زیست، به فکر استفاده از ظروف یک‌بار مصرف نباشید اما اگر به هر دلیلی خواستید که از این ظروف استفاده کنید، انواع گیاهی یا حداقل کاغذی آن‌ها را تهیه کنید.

17- نباید بیشتر از 2 نوع غذای اصلی و 1 نوع پیش غذا و دسر، روی میزتان داشته باشید. در غیر این صورت باعث سردرگمی میهمان‌ها در انتخاب غذا می‌شوید و حتی ممکن است تست کردن همه غذاها باعث دل‌درد میهمان‌هایتان هم بشود و خاطره خوشی از میهمانی شما در ذهن آن‌ها باقی نماند.

18- همیشه دسر را بعد از تمام شدن غذای اصلی و جمع کردن ظرف غذاها، روی میز بگذارید. به دلیل اینکه دسر، معمولاً خنک است و نباید در کنار یا همراه غذاهای اصلی گرم خورده شود. این کار باعث دل‌درد و حتی معده درد افراد می‌شود.

19- شما می‌توانید به جای ژله یا کرم کارامل پرکالری، با سالاد میوه (تکه‌های گیلاس، هلو، زردآلو، شلیل، آلو و سیب که با کمی عسل طعم‌دار شده‌اند) به عنوان دسر از میهمان‌های خود پذیرایی کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت - مریم منصوری

مطالب مرتبط:

7 پیشنهاد برای مهار پُرخوری در میهمانی‌ها

پذیرایی سالم از مهمانان

توصیه‌هایی برای این که در طول تعطیلات چاق نشوید

تعطیلات چاق تان نکند!

کنترل وزن در تعطیلات

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.