تبیان، دستیار زندگی
جمهوری اسلامی ایران در هفته جاری میزبان برگزاری شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران است تا علاوه بر اینکه ریاست این حنبش را برای سه سال آینده از مصر تحویل می گیرد، از فرصت طلایی حضور 120 هیات از کشورهای مختلف جهان در ایران برای بیان مواضع و
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرصت طلایی اجلاس غیر متعهدها برای ایران


جمهوری اسلامی ایران در هفته جاری میزبان برگزاری شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران است تا علاوه بر اینکه ریاست این حنبش را برای سه سال آینده از مصر تحویل می گیرد، از فرصت طلایی حضور 120 هیات از کشورهای مختلف جهان در ایران برای بیان مواضع و دیدگاههای خود استفاده کند.

اجلاس غیر متعهدها

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اولین تاثیر برگزاری این اجلاس در تهران را  خنثی کردن نقشه های غرب، آمریکا و صهیونیسم مبنی بر منزوی کردن جمهوری اسلامی می داند و معتقد است که برگزرای این اجلاس ایران را به عنوان کانون دیپلماسی جهانی به نمایش خواهد گذاشت.

او در این گفت و گو به پتانسیل های میزبانی شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اشاره و پیشنهاد می کند که ایران از کشورهای حاضر در اجلاس برای بازدید از تاسیسات هسته یی کشور دعوت کند.

مشروح گفت و گوی تبیان با نقوی حسینی را در زیر می خوانید:

-ارزیابی شما از اهمیت برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران چیست؟

اجلاس عدم تعهد بعد از سازمان ملل متحد وسیع ترین مجمع بین المللی از جهت تعداد و گستردگی اعضا محسوب می شود. اغلب مجامع بین المللی مثل اتحادیه اروپا، آسه آن و کنفرانس اسلامی اعضایشان در برخی قاره ها متمرکز است اما جنبش عدم تعهد در 5 قاره دنیا عضو دارد، لذا هم از نظر تعداد عضو و هم وسعت جغرافیایی جنبش عدم تعهد به عنوان یک مجمع مهم بین المللی محسوب می شود.

-تاثیر برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران را در وجهه بین المللی ایران و احیانا تغییر برخی نگاه و دیدگاهها به کشورمان چطور می بینید؟

برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران یک برگ زرین و تحول بزرگ دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی است. به ویژه اینکه در سالهای اخیر دولت های غربی و لابی صهیونیسم به سرکردگی آمریکا تلاش کردند جمهوری اسلامی را یک کشور منزوی در عرصه بین المللی نشان دهند اما حضور بیش از 120 کشور دنیا  از قاره های مختلف و حضور تعداد زیادی از روسای مجامع بین المللی مثل سازمان ملل در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران هم نقشه های غرب، آمریکا و صهیونیسم مبنی بر منزوی کردن جمهوری اسلامی را خنثی می کند و هم ایران را به عنوان کانون دیپلماسی جهانی به نمایش می گذارد.

سید حسین نقوی حسینی

ما معتقدیم این اجلاس فضای جمهوری اسلامی را در دیپلماسی جهانی تغییر می دهد و آن را به عنوان چهره دارای دیپلماسی جهانی در بین همه کشورها جا می اندازد. حضور هیات های مختلف از 120 کشور در این اجلاس نیز فرصت طلایی دیپلماتیک برای ایران را فراهم می کند که نشست های دوجانبه و چندجانبه ای برای در میان گذاشتن مسایل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مواضع سیاسی کشورمان راجع به بحران های منطقه، بحران های جهانی و زیاده خواهی قدرت های بزرگ برگزار شود.

-به نظر شما جمهوری اسلامی ایران چطور می تواند از فرصت برگزاری این اجلاس برای همراه کردن کشورهای دیگر با خود در مساله هسته یی استفاده کند؟

به نظر من این اجلاس بستر مناسبی است که نشان دهیم دعوایی که غرب، آمریکا و رژیم صهیونیستی با ما دارند از سر دلسوزی برای جامعه بشری نیست و یک دعوای سیاسی است وگرنه جمهوری اسلامی برای بهره برداری از انرژی صلح آمیز تلاش می کند. ما حتی می توانیم از کشورهای حاضر در اجلاس دعوت کنیم از تاسیسات هسته یی کشورمان بازدید کنند تا بدانند هیاهویی که آمریکا و رژیم صهیونیستی در این باره به راه انداخته اند و اتحادیه اروپا هم بازی آن را خورده، یک هیاهوی سیاسی است.

به نظر من این اجلاس بستر مناسبی است که نشان دهیم دعوایی که غرب، آمریکا و رژیم صهیونیستی با ما دارند از سر دلسوزی برای جامعه بشری نیست و یک دعوای سیاسی است وگرنه جمهوری اسلامی برای بهره برداری از انرژی صلح آمیز تلاش می کند. ما حتی می توانیم از کشورهای حاضر در اجلاس دعوت کنیم از تاسیسات هسته یی کشورمان بازدید کنند تا بدانند هیاهویی که آمریکا و رژیم صهیونیستی در این باره به راه انداخته اند و اتحادیه اروپا هم بازی آن را خورده، یک هیاهوی سیاسی است

-آیا در این اجلاس فرصتی برای طرح مباحث مربوط به فلسطین، بیداری اسلامی و بحران سوریه وجود خواهد داشت؟

اجلاس عدم تعهد یکسری مواضع رسمی مثل قطعنامه و بیانیه صادره دارد و محورهای مشترکی که بین کشورها وجود دارد نیز به عنوان دستور کار اجلاس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در واقع در این بستر تنها وجوه مشترک مطرح خواهد شد و نه وجوه اختلافی.  البته در نشست ها و گفت و گوهای دیپلماتیک بین هیات های حاضر در اجلاس، ایران می تواند مواضع خود را درباره فلسطین، بحران سوریه، تجاوزگری های رژیم صهیونیستی و مسایل منطقه مطرح کند و کشورهای دیگر را با مواضع خود آشنا و حتی همراه کند. بنابراین در حوزه گفتمانی فضا برای جمهوری اسلامی کاملا باز است در عین حال که سخنران اجلاس از طرف جمهوری اسلامی می تواند مواضع ایران را به طور شفاف در خصوص این مسائل بیان کند.

سید حسین نقوی حسینی

-به نظر شما آیا برگزاری این اجلاس می تواند تاثیر مستقیم یا غیر مستقیمی بر تحریم های تحمیل شده بر کشورمان داشته باشد و آنها را تعدیل یا خنثی کند؟

جمهوری اسلامی ایران در طول اجلاس می تواند دو نوع فعالیت برای محدود کردن و خنثی کردن تحریم ها انجام دهد؛ اول اینکه در گفت و گو با هیات های دیپلماتیک کشورها مواضع درست خود را تبیین کرده و نشان دهد تحریم ها به شکل ناجوانمردانه ای بر کشور تحمیل شده و باید تلاش بین المللی برای رفع آن صورت گیرد. اقدام دیگر ایران می تواند برای خنثی سازی تحریم ها باشد. با توجه به حضور هیات های مختلف از 120 کشور، هرکدام از این ها ظرفیت اقتصادی خاصی دارند و می توانند کانال اقتصادی ما با کشور خود باشند. مثلا حوزه های اقتصادی شبه قاره هند، آمریکای لاتین، آسیای مرکزی، اقیانوسیه و جنوب شرق آسیا می توانند ما را با حوزه های غیرغربی اقتصادی متصل کنند تا از این طریق بتوانیم تحریم ها را دور بزنیم و آنها را خنثی کنیم.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان