تبیان، دستیار زندگی
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از مراجعه به استخر بوی شدید وایتکس مشامتان را آزار می دهد. شاید در ابتدا پیش خود فکر کنید که برای نظافت راهروها و محوطه استخر و جکوزی از وایتکس استفاده شده است اما به فکرتان هم نرسیده که مدتها است برای ضدعفونی کردن آب
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آبتنی با طعم وایتکس


شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از مراجعه به استخر بوی شدید وایتکس مشامتان را آزار می دهد. شاید در ابتدا پیش خود فکر کنید که برای نظافت راهروها و محوطه استخر و جکوزی از وایتکس استفاده شده است اما به فکرتان هم نرسیده که مدتها است برای ضدعفونی کردن آب استخرها به جای کلر از وایتکس استفاده می شود.


به گزارش «تبیان »، استفاده از وایتکس در استخرها در حالی اتفاقی می افتد که بنابر ادعای پزشکان متخصص استفاده از وایتكس در آب استخرها روشی علمی نیست چون وایتكس جزء سموم است و حتی تنفس آن در فضای بسته خطر مرگ را در پی دارد و به جای این ماده خطر آفرین باید از کلر و پرکلرین استفاده کرد.

شنا

روزهای اولیه انتشار خبرهایی مبنی بر وجود وایتکس در آب استخرهای سطح شهر در رسانه ها، مانند هر خبر دیگری از سوی مسئولین وزارت بهداشت تکذیب شد و آنها قضیه استفاده از وایتکس را برای ضدعفونی کردن آب استخر به طور کلی انکار کردند. اما پس از مدتی مدیر كل مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با بیان اینکه استخرها مجاز به استفاده از وایتکس هستند، گفت: استفاده از وایتكس استاندارد برای ضدعفونی آب استخرها اشكالی ندارد چرا كه ماده موثره وایتكس همان هیپوكلرید سدیم است اما باید مراقب بود ph آب بالا نرود.

كاظم ندافی همچنین در پاسخ به این پرسش كه آیا در آب استخرها به جای كلر وایتكس ریخته می‌شود اظهار داشته بود که در آب استخرها 3 پارامتر كیفی آب از نظر كنترل كلر آزاد باقیمانده كه باید یك تا 3 میلی‌گرم در لیتر باشد تا بهداشتی تلقی شود، ph آب كه باید بین 7.2 تا 8 باشد و كدورت آب كه مربوط به ذرات معلق و میكروب آن است و باید كمتر از نیم ntu باشد اندازه‌گیری می‌شوند. برای اینكه این شرایط در آب ایجاد شود باید آب استخرها با یك ماده مخصوص گندزدایی شود. مناسبت‌ترین ماده‌ای كه در حال حاضر وجود دارد هیپوكلرید سدیم است كه در واقع محلولی است كه 5 درصد آن كلر و بقیه آن آب است. وی ادامه داده بود: وایتكس وقتی در آب استخر اضافه می‌شود به هیچ وجه عوارضی برای سلامت انسان ایجاد نمی‌كند. فقط باید مراقب بود كه ph آب از حد مجاز بالاتر نرود! اما این صحبت ها و اما و اگرها سرانجام به نتیجه نرسید و کسی به داد آب استخرها نرسید.

در آب استخرها 3 پارامتر كیفی آب از نظر كنترل كلر آزاد باقیمانده كه باید یك تا 3 میلی‌گرم در لیتر باشد تا بهداشتی تلقی شود، ph آب كه باید بین 7.2 تا 8 باشد و كدورت آب كه مربوط به ذرات معلق و میكروب آن است و باید كمتر از نیم ntu باشد اندازه‌گیری می‌شوند

استخرهای خصوصی گران هستند

متاسفانه یکی از مشکلاتی که حضور در استخرها را سخت می کند هزینه های بالای آنها است. این روزها استخرهای خصوصی برای هر بار استفاده حدود از 20 تا 50 هزار تومان هزینه دارند که پرداخت این مبالغ برای خیلی ها امکان پذیر نیست. البته این استخرها به همان اندازه که پول می گیرند خدماتی خوبی هم ارائه می دهند اما امکان استفاده از این استخرهای خصوصی تنها برای قشر خاصی از اجتماع ممکن است و کسانی که متعلق به این قشر از اجتماع نیستند باید از سایر استخرهای شهر استفاده کنند.

استخر

استخرهای شهرداری شلوغ است

کسانی که توانایی پرداخت هزینه های نجومی استخرهای خصوصی را ندارند مجبورند به استخرهای شهرداری مراجعه کنند اما استخرهای شهرداری تعداد کمی دارند که به هیچ وجه قابل مقایسه با جمعیت مناطق نیست و به همین دلیل کسانی که به این استخرها مراجعه می کنند با حجم بالایی از مراجع روبرو می شوند و گاه آنقدر محیط استخر شلوغ است که امکان شنا بوجود ندارد حاضرین تنها می توانند به صورت ثابت از آب استخر استفاده کنند. از سوی دیگر جدا نبودن استخر خانم ها و آقایان از دیگر مشکلاتی است که برخی از خانم ها  به دلیل آن قید استفاده از استخر را هم می زنند.

استخرهای کثیف

متاسفانه یکی دیگر از مشکلات استخرهای شلوغ رعایت نشدن اصول بهداشتی در آنها است و این مسئله باعث می شود که مراجعین پس  از مدتی دچار بیماری پوستی و قارچی بشوند و عطای استخر را به لقایش ببخشند.

کسانی که توانایی پرداخت هزینه های نجومی استخرهای خصوصی را ندارند مجبورند به استخرهای شهرداری مراجعه کنند اما استخرهای شهرداری تعداد کمی دارند که به هیچ وجه قابل مقایسه با جمعیت مناطق نیست و به همین دلیل کسانی که به این استخرها مراجعه می کنند با حجم بالایی از مراجع روبرو می شوند و گاه آنقدر محیط استخر شلوغ است که امکان شنا بوجود ندارد

آب درمانی های گران

یکی دیگر از امکانات استخرها در این روزها آب درمانی است. اما این آب درمانی هم برای مراجعین گران قیمت است و بهای 10 جلسه از آن باید 100 هزار تومان شهریه پرداخت کرد.

مراقبت از گوش ها در شنا

عوارض وایتکس

اما پزشکان و متخصصان امر نظری متفاوت با مدیر كل مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت دارند. آنها معتقدند استفاده از وایتکس عوارض بسیاری دارد که گاه قابل جبران هم نیستند. وایتکس موجود در آب استخر برای چشم شناگران هم مشکلات بسیاری را ایجاد می کند. استفاده از وایتكس برای ضدعفونی كردن آب استخرها منجر به تورم شدید در ملتحمه و لایه خارجی چشم شناگران می‌شود.

شاید برای همه این پرسش پیش آمده باشد که چرا پس از حضور در اب استخر سوزش و درد معده در شناگران ایجاد می شود. مسئله این است که اگر شناگر دهانش را باز نگه دارد و به این وسیله آب وارد دهان و سپس معده او شود، وایتکس داخل آب در تماس با دیواره معده منجر به سوزش و درد می شود و در برخی موارد زمانی که آب به داخل حلق فرو می رود به دلیل شدت عوارض وایتکس، شناگر با حالت تهوع و استفراغ روبرو می شود.

در هر حال امید است که مسئولین شهرداری فکری به حال کمبود تعداد استخرهای سطح شهر کنند تا همه مردم بتوانند از این ورزش مفید بهره ببرند.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان