تبیان، دستیار زندگی
تا حالا فکر کرده اید چرا باید ازدواج کنیم؟ چرا این قدر در دین مبین اسلام بدین امر سفارش شده است؟ شاید سوال مهمی به نظر نرسد، اما تمام سردرگمی های بشر ناشی از عدم درک همین سوال های ابتدایی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هدف از ازدواج چیست؟


تا حالا فکر کرده اید چرا باید ازدواج کنیم؟ چرا این قدر در دین مبین اسلام بدین امر سفارش شده است؟ شاید سوال مهمی به نظر نرسد، اما تمام سردرگمی های بشر ناشی از عدم درک همین سوال های ابتدایی است. این مقاله به نقل از کتاب " آئین همسرداری، نوشته‌ی ابراهیم امینی" سعی دارد به این سوال اساسی پاسخ دهد.

ازدواج

ازدواج براى انسان، یك نیاز طبیعى است و فوائد مهمى  در بردارد كه اهم آنها عبارت است از:

1- نجات از سرگردانى و بى‏پناهى

دختر وپسرى كه ازدواج نكرده‏اند، به منزله ی كبوتران بى‏آشیانه ای هستند، كه به وسیله ی ‏ازدواج، خانه و آشیانه و پناهگاه و شریك و مونس ومحرم  راز و غمخوار و مدافع به دست مى‏آورند.

2- ارضاى غریزه جنسى

غریزه جنسى در وجود انسان، غریزه ی ‏بسیار نیرومند و ارزنده‏اى است.  به همین جهت  یک فرد نیاز دارد به وجود همسرى‏كه در یك محیط امن و آرامش،در مواقع احتیاج،از وجودش بهره گیرد و لذت ببرد.تامین صحیح خواسته‏هاى غریزه جنسى، یك نیاز طبیعى است‏كه باید اجابت‏شود و الا ممكن است پى‏آمدهاى بد روانى و جسمانى واجتماعى داشته باشد.كسانی كه از ازدواج امتناع مى‏ورزند،غالبا به‏بیماریهاى روانى و جسمانى مبتلا مى‏گردند.

3- تولید و تكثیر نسل

وجود فرزند، ثمره ی ازدواج و باعث تحكیم بنیاد خانواده و آرامش و دلگرمى ‏زن و شوهر می باشد.

به همین جهت در قرآن و احادیث نسبت‏ به ازدواج، تاكیدات‏فراوانى به عمل آمده است.از باب نمونه:خداوند در قرآن مى‏فرماید:و از آیات‏خدا این است كه براى شما همسرانى را آفرید تا با آنها انس بگیرید (1)

رسول‏خدا صلى الله علیه و آله فرمود:در اسلام بنائى بر پا نشده كه بهتر از تزویج ‏باشد. (2)

امام رضا علیه السلام فرمود:هیچ كس فائده‏اى به دست نیاورد كه‏بهتر از همسر شایسته باشد. همسرى كه وقتى به او نگاه مى‏كند شادمانش‏می گرداند و در غیاب او نفس خودش و مال او را نگهدارى مینماید. (3)

مطالب مذكور آثار و منافع دنیوى و حیوانى ازدواج بود،كه‏حیوانات نیز برخى از آنها را دارند این قبیل امور را نمى‏توان هدف اصلى‏ازدواج انسان به اعتبار اینكه انسان است،محسوب داشت. انسان در این‏جهان نیامده تا مدتى بخورد و بیاشامد و بخوابد و شهوت رانى و لذت جوئى‏كند، آنگاه بمیرد و نابود شود.مقام انسان عالى‏تر از اینهاست.

انسان آمده تا با علم و عمل و اخلاق نیك، نفس خویش را پرورش دهد و در راه كمال و صراط مستقیم انسانیت‏سیر و صعود كند، تا به مقام خوب پروردگار جهان‏نائل گردد.انسان موجودى است عالى كه با تهذیب و تزكیه ی نفس و اجتناب‏از بدی ها و پرورش فضائل و مكارم اخلاق و انجام كارهاى نیك،مى‏تواندبه مقام شامخى نائل گردد كه فرشتگان بدان مقام راه ندارند.

انسان‏موجودى است جاودانه و در این جهان آمده تا با راهنمائیهاى پیامبران وبه كار بستن قوانین و برنامه‏هاى دین،سعادت دنیا و آخرت خویش را تامین‏كند و در جهان آخرت،در جوار حق،در خوشى و آسایش تا ابد زندگى‏كند.

بنابراین هدف اصلى ازدواج انسان را در این برنامه باید جستجوكرد.هدف ازدواج یك انسان دیندار، باید این باشد كه با تعاون و همكارى‏همسرش بتواند نفس خویش را از گناهان و بدی‌ها و اخلاق زشت تهذیب‏نماید و با عمل صالح و اخلاق نیك پرورش دهد تا به مقام شامخ انسانیت‏و تقرب به خدا نائل گردد.و همسر شایسته و خوب و موافق براى رسیدن‏به چنین هدف مهمى، ضرورت دارد.

همسر دیندار و مۆمن، همسرش را به خوبى و صلاح دعوت میكند وهمسر لاابالى و بد اخلاق، همسرش را به فساد و بداخلاقى می كشد و ازهدف مقدس انسانیت دور می گرداند. و به همین جهت‏به مرد و زن سفارش‏شده كه به هنگام ازدواج، موضوع ایمان و دیندارى و اخلاق را شرط اساسى‏محسوب بدارند

دو انسان مۆمن كه با ازدواج تشكیل خانواده می دهند،از انس ومحبت و آرامش و كامیابیهاى مشروع جنسى برخوردار میشوند،و درنتیجه از انحراف و تمتعات غیر مشروع و راه یافتن به مراكز فساد و اعتیادهاى خطرناك و ولگردی ها و شب نشینی‌هاى خانمان‌سوز محفوظ و درامان خواهند بود.و به همین جهت پیامبر اكرم و ائمه اطهار علیهم السلام‏نسبت‏به ازدواج بسیار تاكید نموده‏اند.رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:هر كس كه ازدواج كند، نصف دینش را حفظ نموده است. (4)

امام صادق علیه السلام فرمود:دو ركعت نمازى را كه افراد متاهل‏بخوانند، از هفتاد ركعت نمازى كه افراد غیر متاهل بخوانند افضل‏می‌باشد. (5)

ازدواج

وجود همسر دیندار و موافق (چه زن چه مرد) در امكان انجام‏وظیفه و عمل به واجبات و مستحبات و ترك محرمات و مكروهات،وتخلق به اخلاق نیك و اجتناب از اخلاق زشت،نقش بسیار مهمى را ایفامی كند.اگر زن و شوهر هر دو دیندار و در طریق پرورش و تزكیه نفس‏باشند،در پیمودن این راه دشوار، نه تنها مانع نخواهند بود بلكه تعاون وتشویق خواهند داشت. مگر یك نفر مجاهد فى سبیل الله بدون تایید وتوافق همسرش مى‏تواند در میدان جهاد خوب بجنگد و حماسه آفرینى كند؟

مگر انسان،بدون توافق همسرش مى‏تواند در كسب و كار و تحصیل اموال‏همه جهات شرعى و اخلاقى را رعایت كند،حقوق واجب مالى را بپردازد،از اسراف و تبذیر اجتناب نماید،و مازاد مخارج ضرورى خویش را درامور خیریه انفاق كند؟

همسر دیندار و مۆمن، همسرش را به خوبى و صلاح دعوت میكند وهمسر لاابالى و بد اخلاق، همسرش را به فساد و بداخلاقى می كشد و ازهدف مقدس انسانیت دور می گرداند. و به همین جهت‏به مرد و زن سفارش‏شده كه به هنگام ازدواج، موضوع ایمان و دیندارى و اخلاق را شرط اساسى‏محسوب بدارند.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:خداوند عز و جل فرموده‏است وقتى اراده كنم كه تمام خوبی هاى دنیا و آخرت را براى شخص‏مسلمانى جمع كنم، به او قلبى خاشع و زبانى ذاكر و بدنى كه بر بلاها صابرباشد عطا میكنم.و همسر مۆمنى به او میدهم كه هر گاه به او نگاه كند، خشنودش سازد و در غیاب،حافظ نفس خویش و مال او باشد. (6)

شخصى خدمت رسول خدا صلى الله علیه و آله عرض كرد: همسرى دارم كه به هنگام ورود به خانه به استقبالم مى‏آید و به هنگام خروج‏بدرقه‏ام میكند. هنگامى كه مرا اندوهناك یافت در تسلیت من میگوید:اگردرباره ی رزق و روزى می‏اندیشى غصه نخور كه خدا ضامن روزى است.واگر در امور آخرت مى‏اندیشى خدا اندیشه و اهتمام تو را زیاده گرداند.پس‏رسول خدا فرمود:خداى را در این جهان عمال و كارگزارانى است و این‏زن از عمال خدا می باشد.چنین همسرى نصف اجر یك شهید را خواهدداشت. (7)

پی نوشت ها:

1- سوره روم آیه 21

2- وسائل الشیعه ج 14 ص 3

3- وسائل الشیعه ج 14 ص 23

4- وسائل الشیعة ج 14 ص 5

5- وسائل الشیعة ج 14 ص 6

6- وسائل الشیعة ج 14 ص 23

7- وسائل الشیعة ج 14 ص 17

فرآوری: سرور حاجی سعید

بخش کلوب ازدواج تبیان


منبع: آئین همسرداری، ابراهیم امینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.