تبیان، دستیار زندگی
حجاب رو برای فرزندانمان از همان کوچکی نهادینه کنیم .کار سختی نیست ،فقط کافی است......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجاب در بازی های کودکانه


حجاب رو برای فرزندانمان از همان کوچکی نهادینه کنیم .کار سختی نیست ،فقط کافی است......

حجاب

زهره كوچولو از وقتی خیلی كوچك بود و مامان تازه پوشك‌هایش را كنار گذاشته بود، از این‌كه جلوی دیگران لخت شود بدش می‌آمد. هیچ‌كس از بزرگ‌ترهایی كه پاهای كوچكش را توی كفششان می‌كرد این كار را نمی‌كردند؛ پس چرا باید او راضی می‌شد تا جلوی دیگران لباسش را عوض کند. مادر نمی‌دانست اما این اولین درس حجاب بود كه بدون هیچ زحمتی او در اولین سال‌های زندگی خود فقط با مشاهده بزرگ‌ترها آموخته بود. هروقت لخت بود لب می‌گزیدند و زود او را می‌پوشاندند؛ پس نباید برهنه می‌بود.

بعد كه كمی بزرگ‌تر شد خاله‌بازی را با چادر سر‌كردن و روسری گذاشتن یاد گرفت. چادر اولین چیزی بود كه یاد گرفت برای عروسكش بدوزد و چون مامان جلوی مردها حجاب داشت، او هم یاد گرفت كه این كار را بكند.

وقتی 9 ساله شد و برایش جشن تكلیف گرفتند، یك چادر خیلی خوشگل سفید با گل‌های قرمز و یك چادر مشكی نرم و توردوزی شده به او هدیه دادند، یك دست مانتو و شلوار قشنگ به همراه یك روسری كه بالای سرش مدل بافت داشت و لبه‌اش بایك سنجاق كریستالی پروانه‌ای بالای گوشش وصل می‌شد، هدایای جشن تكلیف او را تكمیل می‌كرد.

زهره عاشق این پوشش بود و وقتی آنها را می‌پوشید هم حس می‌كرد بزرگ شده است و هم احساس می‌كرد از دزدانی كه وقتی كوچك بود مامان می‌گفت دخترهای خوشگل را می‌دزدند، در امان است. دزدانی كه حالا می‌دانست با نگاه‌هایشان هم سرقت می‌كنند. او وقتی لباس‌های جشن تكلیفش را تن می‌كرد مثل یك آدم بزرگ آهسته و موقر گام برمی داشت.

آغاز حجاب

در تعالیم اسلامى به این نكته توجه كامل و توصیه شده است كه از حدود شش سالگى با دختر و پسر به روشى جداگانه رفتار شود.

در كتاب راهنمای پدران و مادران آمده است:

در روایات اسلامى توصیه شده است كه دختربچه شش ساله را پسر بچه یا مرد نامحرم نبوسد و در بغل نگیرد. همچنین زن‌هاى نامحرم از بوسیدن پسر‌بچه‌اى كه سن او از هفت سال گذشته است، خوددارى كنند.

همین‌طور توصیه كرده‌اند كه رختخواب كودكان در شش سالگى از هم جدا شود.

رعایت این اصول سبب مى‌شود كه دختران و پسران از همان آغاز بتدریج نقش مردانه و زنانه خود را پیدا كنند و براى بلوغ آمادگى كافى داشته باشند. به هر حال باید از دوران كودكى زمینه براى رشد ویژگی‌هاى فطرى دختر و پسر در خانواده فراهم آید و هر یك از این دو در مسیرى كه آفرینش با تدبیرى حكیمانه پیش پاى آنها نهاده است، سوق داده شوند

الفبای حجاب و عفاف

نادره مادر دو پسر و دو دختر است. فرزندان او همه عفیف و با حجاب هستند؛ این موضوع را در میان پسران او نیز می‌توان دید.

این مادر 50 ساله می‌گوید: هرگز ندیدم پسرانم شلوار تنگ به پا كنند و یقه باز بگذارند و به ناموس مردم چشم داشته باشند.

عفت در خانواده و در جامعه شكل می‌گیرد و پیش از حجاب باید معنای آن در ذهن بچه‌ها بخصوص دختر‌ها شكل بگیرد

از وقتی كه آنها خیلی كوچك بودند و داستان برایشان تعریف می‌كردم از داستان‌هایی می‌گفتم كه در آن كسی كه حیا نداشته چه ضرر‌هایی در زندگی‌اش كرده یا كسی كه عفیف نبوده خودش و دیگران را به بدبختی كشانده است.

خودمان هم در خانواده رعایت می‌كردیم و خانواده‌ای متعهد به حجاب و عفاف بودیم، نه این‌كه دختر‌ها را بپوشانیم و پسر‌ها را به حال خود رها كنیم.

من از شش ـ هفت سالگی به پسرانم یاد دادم كه لباس باید بدن را بپوشاند نه این‌كه آن را بیشتر نمایش دهد. به نمایش گذاشتن كار آدم‌های سیرك است نه مردم معمولی. به آنها یاد دادم اگر چشم تو به دنبال دختری باشد چشم كسی به دنبال خواهر تو خواهد بود و خانواده ات آرامش نخواهند داشت.

جامعه‌پذیری عفت

عفت در خانواده و در جامعه شكل می‌گیرد و پیش از حجاب باید معنای آن در ذهن بچه‌ها بخصوص دختر‌ها شكل بگیرد.

زهرا محمدی، جامعه‌شناس می‌گوید: قوی‌ترین فرآیند جامعه‌پذیری وقتی شكل می‌گیرد كه نمایشی یكدست و فاقد تضاد داشته باشد. یعنی اگر كودك در خانواده یك چیز را ببیند و در جامعه چیز دیگر، روند درونی شدن ارزش‌های اجتماعی در او سست می‌شود.

وی به خانواده‌ها توصیه می‌كند: اگر به سلامت و عفت فرزندان خود می‌اندیشید، بعد از به دنیا آمدن آنها سعی كنید ارزش‌های متناسب با جامعه را پیش روی آنها قرار دهید.

حجاب در بازی‌ها

وقتی كودك چهار ـ پنج ساله شد كم‌كم می‌توانید لباس‌های او را پوشیده‌تر كنید. مثلا به او شلوار و دامن‌های بلند بپوشانید و با دامن‌های كوتاه جوراب شلواری تن او كنید.

حجاب

با او بازی كنید و در بازی چادر یا روسری به او بدهید تا نقش مادر یا مادر بزرگ یا زن شاغلی را بازی كند كه دكتر است یا در اداره كار می‌كند.

در بازی با عروسك‌ها برای آنها لباس‌های پوشیده هم بدوزید و به او یاد دهید كه این كار را بكند.

اگر كودكتان عروسك‌های خارجی دارد با او بازی كنید كه برای آن جشن تكلیف بگیرد و لباس‌های پوشیده و روسری تنش كند.

مراقب تاثیر عروسك‌هایی چون باربی روی سلیقه‌ها و رفتارهای فرزندتان باشید.

سعی كنید در كودك رغبت ایجاد كنید و چیزی را به او تحمیل نكنید. اگر موفق عمل كنید، هنگام بلوغ نوجوان با حجاب و عفاف مانوس خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی زین‌العابدین، استاد حوزه علمیه قم در این باره  می‌گوید: «اسباب‌بازی های كودكان در زمینه حجاب و عفاف مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و استفاده كودكان از عروسك‌های خارجی با عنوان باربی و تبدیل شدن این عروسك‌ها به الگوهای ظاهری رفتار و عمل كودكان، خطری جدی را برای آینده آنها همراه خواهد داشت.

بنابراین می‌توان این گونه نتیجه‌گیری كرد كه با وجود لزوم آزادی عمل كودك در انتخاب لباس و استفاده‌كردن از اسباب‌بازی‌های متنوع، باید ذائقه او را در راستای تعالی پرورش داد، نه این كه از اوان كودكی، فرزند با نوعی از برخورد پدر و مادر روبه‌رو شود كه رعایت حجاب را در درجه‌های كم‌اهمیت قرار دهد.»

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.