تبیان، دستیار زندگی
تکنولوژی و اختراعات تغییرات شگرفی را در زندگی ما ایجاد کرده اند. امکانات و ارتباطاتی که امروزه در اختیار ما هستند حتی در تصور مردمانی که تنها دهها سال پیش می زیسته اند نمی گنجیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکنولوژی و تحول زندگی


استفاده از ابزارهای الكترونیكی و دیجیتالی به عنوان جزئی از فناوری مدرن در جهان، بخشی جدایی ناپذیر از زندگی بشر به شمار می رود.

تکنولوژی و اختراعات تغییرات شگرفی را در زندگی ما ایجاد کرده اند. امکانات و ارتباطاتی که امروزه در اختیار ما هستند حتی در تصور مردمانی که تنها دهها سال پیش می زیسته اند نمی گنجیده است.

تغییرات ایجاد شده در تكنولوژی های امروزه سبب تفاوت میان نسل امروز و دیروز شده است.

اشاره به همه این تغییرات و یا به عبارتی همه فن آوری ها و پیشرفت هایی که در عصر جدید به وجود آمده چندان امكان پذیر نیست اما می توان به متحول كننده ترین و مهمترین آن ها اشاره كرد.

كامپیوتر را می توان جز این دسته از تكنولوژی ها دانست.

نخستین کامپیوتر قابل برنامه ریزی در سالهای 1936 تا 1938 ساخته شد. این کامپیوتر تنها یک هرتز سرعت داشت و حافظه اش تنها قادر به ذخیره  64 کلمه بود. کامپیوتری که حتی یک پاراگراف را هم نمی توانست به طور کامل در خود ذخیره کند، تبدیل به وسیله ای شده است که زندگی بدون آن امکان پذیر نیست .

تکنولوژی و تحول زندگی

اینترنت

اینترنتی که ما امروزه می شناسیم اولین بار توسط کان روبرت و وینتون سرف به وجود آمد.  در سال 1991 وب به یک پروژه عمومی تبدیل شد. در آن زمان قبل از اینکه کروم، فایرفاکس و یا حتی اینترنت اکسپلورری وجود داشته باشد، وب تنها از طریق مرورگری به نام ViolaWWW  در دسترس بود .

تکنولوژی و تحول زندگی

شبكه‌های اجتماعی

سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر روش‌های ارتباطی ما را تغییر داده‌اند و سایت‌ها و سرویس‌های دیگری روش‌های دسترسی و استفاده از رسانه‌ها را تغییر خواهند داد. امروزه برنامه‌های آپلود شده در سایت یوتیوب بیشتر از کل برنامه‌هایی است كه در تمامی شبكه‌های تلویزیونی جهان پخش شده است. رسانه‌های اجتماعی زندگی میلیون‌ها كاربر مجازی را به حدی تغییر داده‌اند كه دیگر برایشان حكم شبكه اجتماعی را ندارد و بخش جدانشدنی از وب است.

تکنولوژی و تحول زندگی

3G Broadband

نخستین شبكه 3G تجاری در سال 2001 میلادی، توسط كمپانی NTT DoCoMo و در ژاپن راه‌اندازی شد. عاملی که باعث تفاوت3G  و سیستم کنونی تلفن همراه است، شبکه‌های آن‌هاست شبکه‌های3G  حجم بسیار وسیع‌تری از اطلاعات را منتقل می‌کنند. مانند ارسال ویدئو کلیپ، آهنگ‌ها، بازی‌ها و ... از شخصی به شخص دیگر . با استفاده از تکنولوژی  3G می‌توانید سرعتی 2 مگابایت بر ثانیه برای دسترسی به شبکه (و اینترنت) در حال سکون، یا در حالت حرکت کند داشته باشید.

تکنولوژی و تحول زندگی

دانلود دیجیتال

ارائه آلبوم‌های موسیقی روی صفحه‌های گرامافون و بعد از آن عرضه آن ها بر روی كاست ها دیگر به پایان رسیده است و رفته رفته پای نوارهای ویدیویی هم از خانه ها جمع شده است. ساخت انواع لوح‌های فشرده (CD -DVD) که به لطف آن کاربر می‌توانست مستقیما به سراغ ترک و یا بخش دلخواه خود از فیلم برود و بدون آنکه نیازی به برگرداندن آن باشد به تمام آلبوم گوش دهد.

با استفاده از تکنولوژی 3G می‌توانید سرعتی 2 مگابایت بر ثانیه برای دسترسی به شبکه (و اینترنت) در حال سکون، یا در حالت حرکت کند داشته باشید

اما امروزه  کاربران می‌توانند در حالی که در اتوبوس نشسته‌اند، تنها با پرداخت مبلغی اندک موسیقی دلخواه خود را خریداری کرده و از طریق گوشی‌ هوشمند به آن گوش دهند و یا فیلم مورد علاقه ‌شان را روی گوشی موبایل خود تماشا کنند و بازی‌های محبوبشان را به سادگی چند کلیک، دانلود نمایند.

تکنولوژی و تحول زندگی

دیسک‌های بلو-‌ری

BDیا همان  Blu-Ray Discs نسل آینده تکنولوژی دیسک های نوری است . برخلاف دستگاه های رایت دیسک هایDVD  که از نور مادون قرمز استفاده می کنند دیسک های بلوری به وسیله نور فرا بنفش نوشته می شوند. این موجب می شود تا علاوه بر کیفیت و دقت بالاتر در مراحل رایت حجم دیسک ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد به گونه ای که یک دیسک DVD یک لایه 4.7 گیگابایت و دو لایه 8.5 گیگابایت اطلاعات ذخیره می کند در حالی که دیسک های جدید بلوری یک لایه 25 گیگا بایت و دولایه 50 گیگابایت توانایی ذخیره اطلاعات را دارا می باشند.

تکنولوژی و تحول زندگی

مالتی تاچ

اگر این فناوری ایده‌آل‌ترین روش برای دادن ورودی به هر محصول نباشد، اما قرار هم نیست که روزی از صحنه روزگار محو شود. در این سیستم بخاطر فعالیت چندین انگشت کار با این سیستم بسیار جذاب و جالب می‌باشد به طوریکه کاربر به هیچ عنوان از کار با سیستم خسته نمی شود . اپل با ساخت آی‌فون محبوبیت كنونی فناوری مالتی‌تاچ را رقم زد.

تکنولوژی و تحول زندگی

ارسال ایمیل از طریق ابزارهای سیار

در آن زمان ایمیل‌ها حتی پاسخگوی نیاز كاربران برای برقراری تماس با دوستان هم نبودند و می‌توان گفت كه استفاده از نامه به مراتب راحت ‌تر و كم ‌دردسرتر از ایمیل بود. البته پس از آن دوران، ارسال ایمیل از طریق ابزارهای سیار هم ممكن شد . امروزه به هر گوشه‌ای كه بنگری یك ابزار سیار با قابلیت ارسال ایمیل خواهید یافت همانند گوشی های هوشمند .

تکنولوژی و تحول زندگی

فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از: ITiran ، همشهری، نارنجی، زومیت