تبیان، دستیار زندگی
خدایا در طول زمان غیبت وبی خبری ما از امامان، یقین را از ما سلب مکن، و یاد و انتظار او و ایمان به او و اعتقاد راسخ به ظهور او و توفیق دعا و صلوات برای او را از ما مگیر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برترین نعمت خداوند

امام زمان


خداوند نعمتهای معنوی و اخروی را به اقتضای رحیمیت خویش، صرفا به مومنان عطا فرموده است. از برترین این نعمتهای معنوی، نعمت ولایت و اطاعت و محبت اهل بیت علیهم السلام است.

خداوند متعال نعمتهای فراوانی به بشر ارزانی داشته است که قابل شمارش نیست.


اگر نعمتهای خدا را بشمارید، به عدد در نمی آید. از میان این نعمتهای بی شمار، برخی نعم مادی ودنیوی است که خداوند به اقتضای رحمانیت خویش به مومن و کافر عطا فرموده، و برخی دیگر نعمتهای معنوی و اخروی هستند که راهنمای انسان به سوی سعادت ابدی می باشند. خداوند این نعمتها را به اقتضای رحیمیت خویش، صرفا به مومنان عطا فرموده است. از برترین این نعمتهای معنوی، نعمت ولایت و اطاعت و محبت اهل بیت علیهم السلام است.

امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند نعمتهای دنیا را به مومن و کافر می دهد، ولی نعمت ولایت را جز به برگزیدگان از مخلوقاتش عطا نمی کند. (بحار 27: 122/ ح 107)

این نعمت، خیر دنیا و آخرت است زیرا که راه صحیح زیستن در دنیا را به انسان آموخته، دستگیر انسان در عرصات سهمگین عالم آخرت خواهد بود.

رسول اکرم صلى الله علیه وآله وسلم فرمودند: کسی که خداوند حب اهل بیت علیهم السلام را به او اعطا کرده باشد، خیر دنیا و آخرت به او رسیده است.( خصال 2: 99)

این محبت، از جواهرات دنیوی بسیار گرامی تر وارزشمندتر است، زیرا که تنها وسیله رسیدن به قرب حق متعال بوده، خیر کثیر، می باشد.

معرفت امام زمان و ولایت اهل بیت علیهم السلام برترین نعمتهای الهی است و در میان نعمتهای الهی نعمتی برتر از آن یافت نمی شود.

نعمت ولایت همان نعمتی است که خداوند آن را در روز غدیر بر همه مسلمانها به حد اتمام رسانید و این همان نعمتی است که روز قیامت مورد پرسش قرار خواهد گرفت.

خدایا در طول زمان غیبت وبی خبری ما از امامان، یقین را از ما سلب مکن، و یاد و انتظار او و ایمان به او و اعتقاد راسخ به ظهور او و توفیق دعا و صلوات برای او را از ما مگیر

خداوند متعال می فرماید: (ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ). (سوره تکاثر: 8) آنگاه در آن روز از آن نعمت حتما پرسش خواهند شد. امام صادق علیه السلام درباره آیه فوق فرمودند: به خدا قسم نعمت مورد پرسش، غذا و نوشیدنی ها نیستند. بلکه ولایت ما اهل بیت است که مورد پرسش قرار می گیرد. (تفسیر برهان 4: 502/ ح 6)

این مطلب در رویات اهل سنت نیز نقل شده است، جلال الدین سیوطی در این زمینه از رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم نقل نموده است که فرمودند: گامهای فرد در روز قیامت حرکت نمی کند تا اینکه از چهار چیز از او پرسش شود: از عمرش که آن را در چه راهی مصرف کرده، از بدنش که آن را در چه راهی به زحمت انداخته، و از مالش که آن را چگونه خرج و از کجا کسب کرده، واز محبت ما اهل بیت. (إحیاء المیّت/ سیوطی: 115)

اهل بیت

حال که ولایت و اعتقاد به اهل بیت و محبت آنها و پیوند با آنان، برترین نعمتی است که خدا به ما عطا کرده است، در مواقع دعا، این نعمت عظیم را باید از خدا تقاضا کرد، چرا که این گوهر الهی را به هر کسی عطا نکرده و در هر مکانی قرار نداده اند، پس باید دست استغاثه به درگاه حق بلند کرد و از او تقاضا نمود که:

خدایا در طول زمان غیبت و بی خبری ما از امامان، یقین را از ما سلب مکن، و یاد و انتظار او و ایمان به او و اعتقاد راسخ به ظهور او و توفیق دعا و صلوات برای او را از ما مگیر. (مفاتیح/ دعاء ایام غیبت)

حال که او برترین تعمتی است که خداوند به ما عطا کرده، لازم است که با ویژگیها و امتیازات اخلاقی او آشنا باشیم که ما در این نوشتار مختصری از آن ویژگیها را با توجه به روایات معصومین علیهم السلام بازگو می کنیم:

ویژگیها و امتیازات اخلاقى

امام زمان (علیه السلام) از آن رو كه وارث همه پیامبران عظیم الشّأن و اولیاى گران قدر الهى است، مجموعه اى كامل از صفات كمال و جمال را دارا است. او تجلّى بخش اخلاق عظیم پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) و خصوصیات امیرالمۆمنین (علیه السلام) و مكارم و فضایل والاى فاطمه زهرا (علیها السلام) و فرزندان معصوم او است.

رسول اکرم صلى الله علیه وآله وسلم فرمودند: کسی که خداوند حب اهل بیت علیهم السلام را به او اعطا کرده باشد، خیر دنیا و آخرت به او رسیده است

اشاره به برخى از این ویژگى ها مى توانند مقدمه اى آگاهى بخش براى تبعیّت از او و همسویى با او باشد.

1 ـ دانش گسترده

امیرالمۆمنین (علیه السلام) درباره او فرمودند:

«او دانشمندترین شمااست» (غیبت نعمانى، منتخب الاثر، ص309)

امام باقر (علیه السلام) فرمودند:

«دانایى به كتاب خدا و سنّت پیامبر او در قلب مهدى ما مى روید همچنانكه گیاهان به بهترین شكل از زمین     مى رویند. پس هر كس او را دید بگوید: سلام بر شما اى اهل بیت رحمت و نبوّت و اى گنجینه علم و جایگاه رسالت» (كمال الدین، منتخب الاثر، ص309)

2 ـ زهد و بى اعتنایى به دنیا

امام رضا (علیه السلام) درباره او فرمودند:

«لباس قائم (علیه السلام) ما چیزى نیست جز پوشاكى خشن و غذاى او چیزى نیست جز طعامى  خشك» (غیبت نعمایى، منتخب الاثر، ص307)

3 ـ عدالت گسترى در بین مردم

امام باقر (علیه السلام) درباره حضرت مهدى (علیه السلام) فرمودند:

«او در بین مردم به عدالت رفتار مى كند چه نیكوكار باشند و چه بدكار» (منتخب الاثر، ص310)

4 ـ عمل به سنّت پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)

پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمودند:

«او از من است، اسمش همانند اسم من است. خداوند مرا و آیین مرا به وسیله او  حفظ مى كند. و او به سنت و روش من عمل مى كند» (منتخب الاثر، ص310 )

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش مهدویت تبیان


منابع:

آثار اعتقاد به امام زمان (عج)ـ هادی قندهاری

ناپیدا ولی با ما ـ واحد تحقیقات مسجد مقدّس جمكران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.