تبیان، دستیار زندگی
سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به آداب و رسوم شهرنشینی و زیباسازی شهر تهران پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان و رنگ و روی پریده تهرانی‌ها!

تهران خلوت

سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به آداب و رسوم شهرنشینی و زیباسازی شهر تهران پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، بخش اجتماعی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان مقاله الكترونیكی «رنگ و روی پریده تهرانی‌ها » را منتشر كرد.

نسرین صفری در این مقاله می نویسد:«کصد سال پیش وقتی اولین بلدیه ایران در طهران کار خود را آغاز کرد شهر سامانی یافت و مشکلات تاحدودی کم شد. چندی بعد و در دوره فعالیت میرزا عباس مهندس باشی دگرگونی و آرایش پایتخت با اقتباس از الگوهای معماری ایرانی و فرنگی آغاز شد و این در حالی بود که رنگ ها و نقوش از پیکره عمارت ها و کاخ ها بیرون آمدند و بر جان شهر نشستند. پس از آن حسام الدین دولت آبادی در سال 1326 استفاده از رنگ و آرایش های متنوع را در نمای کلی شهر بصورت یک قانون مدون البته با الگوبرداری از روش اروپایی مطرح کرد و این گونه زمینه ای فراهم شد تا چهره قدیمی و فرسوده تهران آن روزگار تاحدودی ترمیم شود.

تاریخ نشان می دهد که بنا ها و معماران اولین افرادی بودند که از عناصر رنگی در ابنیه شهر و ساختمان ها البته با میل، سلیقه و تجربه خودشان استفاده کردند. در این زمان رنگ بیش از آن که جنبه زیباسازی داشته باشد وسیله ای بود برای فخر فروشی به دیگران و افتخار به شهر نشینی. اما بهره برداری ابزاری از رنگ با هدف بهبود فضای بصری شهر را می توان به زمان گسترش میدان، دروازه ها، بازارچه ها و گذرها نسبت داد. امروزه توسعه شهرنشینی باعث شده مردم با نوعی بهم ریختگی و ناهماهنگی در فضاهای بصری مواجه شوند که در این حالت ورود رنگ به برخی المان های گسترده نظیر خیابان ها، ساختمان ها و همه عناصر دیده شونده می تواند بی میلی ایجاد شده را به آراستگی و ظاهری انگیزه بخش تبدیل کند و به طرق مختلف در آرامش روحی و روانی شهروندان تاثیر بگذارد.

رنگ‌های استفاده شده در تهران از نوع رنگ‌های روغنی و به ندرت رنگ‌های ماشینی هستند و به دلیل شرایط مختلف جوی و آلودگی‌های موجود، ماندگاری بسیار كمی دارند و به مرور زمان شفافیت و قابلیت خود را از دست می‌دهند. رنگ به عنوان یكی از مهم‌ترین عناصر بصری می‌تواند نمودی فعال و تاثیرگذار در منظر عمومی یك شهر داشته باشد با این همه ضوابط و اصول مرتبط با كاربرد رنگ در شهر مدون نشده و این بخش از زیباسازی شهرها بر پایه سلیقه های مدیران و كارشناسان هدایت می شود. به گفته كارشناسان رنگ و نقاشی در سازمان زیباسازی شهر تهران، در حال حاضر هیچ گونه ضابطه‌ای حتی به لحاظ نظارت تخصصی، بر روند رنگ‌آمیزی شهری حاكمیت ندارد و بیشتر مناطق بدون هر گونه كارشناسی و بر پایه سلیقه‌های شخصی اقدام به این كار می‌كنند. به عقیده این افراد تغییرات پی در پی كادر مدیریتی، اجرایی بودن سیستم شهرداری‌ها و تخصصی نبودن تصمیم‌گیری‌ها در سطح خرد و كلان از دلایل نابسامانی و معضلات رنگ در منظر شهری است.»

متن كامل این مقاله با محوریت زیباسازی شهر تهران در بخش اجتماعی سایت قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی