تبیان، دستیار زندگی
موسسه ی امنیتی Rapid7 از ارسال اطلاعات جاسوسی FinFisher از بحرین به سرورهای فرمان و کنترل خاصی خبر داده است. از جمله کشورهایی که جاسوسی FinFisher از آن ها ثابت شده می توان به استرالیا، چک، امارات، اتیوپی، استونی، اندونزی، لیتوانی، مغولستان، قطر و آمریک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویروس FinFisher نیز آمد!


موسسه ی امنیتی Rapid7 از ارسال اطلاعات جاسوسی "FinFisher" از بحرین به سرورهای فرمان و کنترل خاصی خبر داده است. از جمله کشورهایی که جاسوسی "FinFisher" از آن ها ثابت شده می توان به استرالیا، چک، امارات، اتیوپی، استونی، اندونزی، لیتوانی، مغولستان، قطر و آمریکا اشاره کرد که البته این روند رو به افزایش می باشد.

جاسوس

امروزه اکثر دولت مردان از رسانه ها به عنوان بزرگترین و بهترین ابزار جاسوسی استفاده می کنند، ابزاری از قبیل انواع ویروس ها، خرید اطلاعات کاربران و ... به تحقق اهداف آن ها کمک می کند. در این راستا به گزارش سرویس خبری "بلومبرگ" (مایکل بلومبرگ رئیس موسسه سرویس خبری بلومبرگ Bloomberg و هم چنین از ثروتمندترین یهودیان در عرصه رسانه ای است)، اخیرا محققان امنیتی از شناسایی یک جاسوس افزار خطرناک به نام "FinFisher"  خبر داده اند که به وسیله شرکت انگلیسی Gamma Group طراحی شده است. این جاسوس افزار که در خدمت اهداف جاسوسی دولت انگلیس است تا کنون رایانه هایی در 5 قاره جهان را آلوده کرده و به طور گسترده در حال جاسوسی و سرقت اطلاعات است.

"FinFisher" به طور مخفیانه رایانه ها را تحت نظر می گیرد و مکالمات انجام شده با استفاده از نرم افزار تلفن اینترنتی "اسکایپ" را استراق سمع می کند. وبکم های کاربران را روشن کرده و تصاویر آن را ضبط و سرقت می کند و اطلاعات شخصی کاربران رایانه ها را می دزدد. ظاهرا شرکت انگلیسی، "FinFisher"  را برای استفاده دولت انگلیس و پلیس و نهادهای قضایی آن طراحی کرده است. "FinFisher" ، فعالان سیاسی کشور بحرین بر ضد رژیم آل خلیفه را هم هدف قرار داده و تلاش کرده با جاسوسی از آنها اطلاعات مدنظرش را جمع آوری کند.

"FinFisher" به طور مخفیانه رایانه ها را تحت نظر می گیرد و مکالمات انجام شده با استفاده از نرم افزار تلفن اینترنتی "اسکایپ" را استراق سمع می کند. وبکم های کاربران را روشن کرده و تصاویر آن را ضبط و سرقت می کند و اطلاعات شخصی کاربران رایانه ها را می دزدد

موسسه ی امنیتی Rapid7 که به طور گسترده در حال تحقیق در مورد این جاسوس افزار می باشد از ارسال اطلاعات جاسوسی "FinFisher" از بحرین به سرورهای فرمان و کنترل خاصی خبر داده است. از جمله دیگر کشورهایی که جاسوسی "FinFisher" از آن ها ثابت شده می توان به استرالیا، چک، امارات، اتیوپی، استونی، اندونزی، لیتوانی، مغولستان، قطر و آمریکا اشاره کرد که البته این روند رو به افزایش می باشد. کارشناسان معتقدند برخی دولت های یاد شده از این جاسوس افزار برای جاسوسی از فعالان حقوق بشر و شناسایی مخالفان سیاسی بهره گرفته اند. همچنین ظن آن وجود دارد که "FinFisher" با همکاری دولت بحرین و انگلیس برای مقابله با نیروهای انقلابی استفاده شده و اطلاعات حساسی از طریق آن جمع آوری شده باشد.

آمریکا روزانه 55 هزار ویروس در جهان تولید می شود که از این میان برخی از آنها در حوزه مقابله با امنیت سایر کشورها به کار گرفته می شوند. در حال حاضر 140 کشور دنیا در حال ساماندهی ساختار دفاع سایبری خود هستند

بنا بر گزارش قرارگاه دفاع سایبری کشور، آمریکا روزانه 55 هزار ویروس در جهان تولید می شود که از این میان برخی از آنها در حوزه مقابله با امنیت سایر کشورها به کار گرفته می شوند. در حال حاضر 140 کشور دنیا در حال ساماندهی ساختار دفاع سایبری خود هستند. همچنین 22 کشور نیز ساختارهای خود را تنظیم کرده اند؛ حتی دشمنان کشور ما نیز برنامه های خود را در جهت تهاجم و دفاع در حوزه سایبری در سال 2012 مشخص کرده اند.

اینترنت ملی-جنگ نرم-سایبری

چاره اندیشی ایران

پروژه شبکه ملی اطلاعات یک پروژه فراسازمانی است که در وزارت ارتباطات مطرح شده است. راه‌اندازی این شبکه به سه نهاد یعنی وزارت ارتباطات، شرکت زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات سپرده شده است. هر کدام از این نهاد‌ها در حال حاضر در تلاش برای انجام وظایف خود هستند و براساس برنامه، معماری شبکه و اطلاعات آن به سازمان ما واگذار شده که پله به پله در حال انجام ماموریت خود هستیم.

در برنامه پنجم توسعه، مراحل پیشرفت شبکه ملی اطلاعات‌، به صورت کامل توضیح داده شده است و در حال حاضر وزارت ارتباطات و نهادهای مربوط به این شبکه دقیقا براساس همین برنامه فعالیت می‌کنند. یعنی تا پایان سال 91 تمام کاربران دولتی و تمام دستگاه‌های اجرایی به این شبکه متصل می‌شوند. همچنین اتصال 60 درصد خانوارهای ایرانی به این شبکه تا پایان برنامه پنجم امکان‌پذیر خواهد بود‌ .با استفاده از این شبکه نیازهای داخلی را از داخل و از طریق دیتاسنترها و مراکز داده داخلی تامین خواهیم کرد و نیاز به سایت‌های خارجی از طریق اینترنت بین‌الملل برای کاربران قابل دسترسی خواهد بود

فراوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: فارس / ایتنا