تبیان، دستیار زندگی
اجلاس مكه و تحركات عربستان سعودی، بهانه ای شد تا سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به نقش عربستان در معادلات بین المللی بپردازد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان پاسخ می دهد:

عربستان؛تاثیرگذار بین‌المللی یا مهره غرب؟

عربستان

اجلاس مكه و تحركات عربستان سعودی، بهانه ای شد تا سایت فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به نقش عربستان در معادلات بین المللی بپردازد.

به گزارش روابط عمومی، بخش سیاسی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای تحلیلی به نقش عربستان در معادلات بین المللی پرداخت.

هاتف پوررشیدی در این مقاله می نویسد:«عربستان سعودی تبدیل به یكی از تاثیرگذارترین كشورهای عرب شده است. میلیاردها دلار درآمدی كه این كشور از فروش نفت به دست می‌آورد باعث شده تا تاثیرات خود را در جامعه بین‌المللی افزایش دهد. اما در عین حال تنش‌های عربستان سعودی با همسایگانش از جمله سوریه نیز در حال شدت یافتن است. خانواده سلطنتی عربستان سعودی همواره می‌تواند بر ذخایر مالی‌اش برای افزایش تاثیرگذاری خود تكیه كند. البته این ذخایر نامحدود نیستند. اما درآمد نجومی عربستان از تولید نفت این امكان را فراهم آورده كه عربستان بودجه‌های بسیار سنگین در راستای منافع خود صرف كند. عربستان مطمئنا دارای ذخایر مالی كافی برای فراهم كردن استانداردهای بالای زندگی برای شهروندانش و در عین حال حمایت گسترده از متحدانش در خارج از كشور است. عربستان سعودی بزرگترین تولیدكننده نفت خام جهان است. گوئیدو اشتینبرگ، یك كارشناس مسائل عربستان سعودی در موسسه امور بین‌المللی و امنیتی آلمان می‌گوید، سعودی‌ها به طور سنتی با پرداخت پول و دادن وعده پول تاثیرگذاری خود را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال در مصر، سعودی‌ها به شورای عالی نظامی كمك مالی می‌كنند؛ شورایی كه نماینده رژیم حسنی مبارك‌، رئیس‌جمهوری ساقط شده مصر است. برای دهه‌ها، مبارك نزدیكترین متحد عربستان سعودی در خاورمیانه محسوب می‌شد.

سعودی‌ها همچنین به اقلیت شیعه در شرق این كشور سوء ظن دارند؛ شیعه‌ها 10 درصد از جمعیت عربستان را تشكیل می‌دهند. اكثریت سنی، شیعه‌های عربستان را متهم به داشتن روابط با ایران كرده‌اند؛ كشوری كه رقیب قدیمی‌ عربستان است. مدت زمان طولانی است كه عربستان سعودی شاهد تسلط سنی‌ها است. اسلام وهابی كه یك خوانش بنیادگرا از اسلام است و اروپاییان معمولا به آن سلفیسم می‌گویند نیز در عربستان سعودی فراگیر است و اگرچه عربستان سعودی می‌گوید تلاش می‌كند با هرگونه افراطگرایی مبارزه كند، تاثیر وهابی‌گری به خارج از مرزهای پادشاهی عربستان سرایت كرده است. گوئیدو اشتینبرگ می‌گوید، با این وجود، می‌توان گفت در برخی كشورهای منطقه – كشورهایی كه حضور سلفی‌ها قدرتمند است – جنبش‌های افراطگرا وجود دارند مانند مصر و تونس. وهابی‌ها همچنین در خارج از جهان عرب فعال هستند. در طول چند دهه گذشته به ویژه از اوایل دهه 1960، سعودی‌ها تلاش‌های بسیاری برای گسترش این شكل از اسلام انجام دادند. اشتینبرگ اظهار داشته است که وهابی‌ها به مكان‌هایی رفتند كه می‌دانستند مقاومت اندكی وجود دارد مانند غرب آفریقا، جنوب آسیا، جنوب شرق آسیا و حتی كشورهای غربی و اروپا. عربستان سعودی به لحاظ اینکه زادگاه اسلام است و میلیون‌ها زائر مسلمان هر ساله به شهرهای مقدس مكه و مدینه سفر می‌كنند و این كشور جایگاه بسیار ویژه‌ای در جهان اسلام دارد. پادشاه عربستان خود را "خادم الحرمین" می‌نامد، كه تلاشی روشن برای مشروعیت بخشیدن به حكومت خود است. گسترش خوانش عربستان سعودی از اسلام نیز با همین هدف صورت می‌گیرد البته در برخی مواقع منجر به افزایش تعداد گروه‌های تروریستی كه هویت آن‌ها مرتبط با اسلام اعلام می‌شود، شده است. اعضای این گروه‌ها به طور اختصاصی از میان سلفی‌های مغرب، جنوب شرقی آسیا، آسیای مركزی، افغانستان و شبه جزیره عربستان جذب می‌شوند. در ماه‌های اخیر سلفی‌ها درگیر آشوب در تونس بوده‌اند. »

گفتنی است پیش از این نیز تحولات عربستان سعودی در قالب مقاله «عربستان در آرایش جدید» در همین بخش بررسی شده بود.

علاقه مندان می توانند این مقاله را در بخش سیاسی سایت مشاهده نمایند.

تنظیم: هومن بهلولی